اخبار داغ

«مسئولیت پذیری اجتماعی» راه تعالی جامعه

«مسئولیت پذیری اجتماعی» راه تعالی جامعه
از دیدگاه جامعه شناسی زمانی جامعه به رشد و تعالی می‌رسد که در آن ابتدا مدیران در جهت انجام وظایف خود مسئولیت پذیر باشند و فارغ از میزان حقوق خود با هدف حل مشکلات جامعه تلاش کنند و سپس مردم نسبت به جامعه احساس مسئولیت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز- بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی وجودشان در دل یک فرهنگ باعث تعالی و پیشرفت همه جانبه می‌شود. هنجارهایی چون احترام، محبت، صداقت، کار تیمی و غیره اما از میان همه این ارزش‌ها یکی از ناب‌ترین این هنجارها «مسئولیت ‌پذیری اجتماعی» است که گل سر سبد همه هنجارهای توسعه بخش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مردم مسئولیت پذیر، خواسته یا ناخواسته به بقیه ارزش‌ها و باورهای اصیل توسعه بخش نیز اعتقاد دارند. این مفهوم آن چنان ‌متعالی است که بودنش در نفس و شخصیت مردم و متعاقباً مدیران یک جامعه باعث اتفاقات بی‌شمار متعالی در یک جامعه می‌شود. شاید هیچ شاخصی برای وصف یک مدیر عاشق بالاتر از مسئولیت پذیری اجتماعی او نباشد. مسئولیت پذیری هم همچون سایر هنجارهای توسعه بخش چیز پیچیده و دشواری نیست و اتفاقاً عمل به آن در صورتی که فرد دانش کافی داشته باشد بسیار ساده و اثربخش است.

,

تصور کنید به جنگل‌های سی سنگان رفته‌اید و قصد ایجاد فضای فرح بخش برای خود و خانواده‌تان را دارید. آتشی و کبابی و استراحت دلچسبی وسط زیباترین فضای محیطی، آن هم بعد از دو سال و نیم که از بحران کرونا و حبس شدن در خانه و اداره گذشته است. برای انسان مسئول، درختان و محیط‌شان بسیار اهمیت دارد لذا در حفظ این محیط زیبا و سلامتی درختان و گیاهان نهایت تلاش را می‌کند؛ نشکستن شاخه‌های زنده و له نکردن گل‌ها که دیگر امری طبیعی برای یک شهروند مؤدب محسوب می‌شود. او هیچ زباله‌ای را در محیط پراکنده نمی‌کند و در روشن کردن آتش فقط از فضاهای ایمن استفاده می‌کند. استفاده از منقل‌های فلزی و در صورت نبود، ایجاد منقل سنگی که اصلا کار دشواری نیست  در قسمتی از زمین که خس و خاشاک کمتر است گودال کوچکی حفر کرده و اطراف‌اش را سنگ چین می‌کند تا پس از پایان کار با دفن کردن زغال‌ها و خاکسترها باعث تقویت خاک شود. چرا که خوب می‌داند خاکستر بهترین کود و بهترین دارو برای گیاه است. البته برای حفظ محیط زیست می‌توانید به رسم باغبان‌های قدیم همه زباله‌ها را هم در آن بسوزانید. این امر خصوصاً برای مواد دیر تجزیه مثل پلاستیک و غیره و همچنین برای پاکیزگی محیط زیست بسیار مؤثر است.

,

همین قدر ساده می‌شود مسئولانه تفریح کرد و محیط را هم پاکیزه نگه داشت. شاید حکایت کوک چهارم را شنیده باشید. فردی کفش‌اش را نزد پینه دوزی برد تا تعمیر کند. پینه دوز حساب کرد که با سه تا کوک کفش محکم می‌شود و با صاحب کفش یک سکه تمام کرد اما در هنگام کار متوجه شد که کوک چهارمی لازم است که هزینه آن را حساب نکرده حالا باید چه کند؟

,

مسئولیت پذیری یعنی انجام کار درست به شیوه درست بدون توجه به هر عامل دیگری. برای یک مدیر عاشق حلّ مشکلات مردم و ایجاد ساز و کارهای تسهیل کننده برای ارائه خدمات به مردم مهم است. حالا می‌خواهد 10 میلیون تومان حقوق بگیرد یا صد میلیون تومان. برای او حقوق‌اش ملاک خدمت‌اش نیست، برای او هدف‌اش که تلاش برای بهبود وضعیت معیشت مردم است مهم است. اگر مدیر یکی از بخش‌های شهرداری است ایجاد شهری زیبا و توسعه یافته در بخش‌های عمرانی اجتماعی اقتصادی و سیاسی برایش ملاک است. شهری آراسته و زیبا که در خیابان‌هایش چاله چوله بیداد نمی‌کند، درختان آراسته و منظم در یک ردیف خودنمایی می‌کنند و جدول‌ها یک دست و رنگ شده خودشان را به رخ همگان می‌کشند، کارمندان مؤدّب و باوقار و باانگیزه به دنبال تعالی شهر و شهروند هستند‌. شهردار مسئول، مدیر و دانا، کارکنان باانگیزه و توانا ایجاد می‌کند و متعاقب آن شهروندان از درک و اطلاعات بالایی برخوردار می‌شوند.

,

برای یک شهروند مسئول، شهر به منزله خانه شخصی‌اش است. مگر ما در کف حال خانه زباله می‌ریزیم که در کف خیابان این کار زشت را انجام دهیم . چون ماشین‌های حمل زباله سر زمان مقرر جهت جمع آوری اقدام می‌کنند شهروندان نیز نسبت به آن مسئول‌اند. رابطه مسئولیت پذیری مدیران اجرایی و مردم، «تعاملی، مشارکتی و تزایدی» است. به این معنا که مدیران عاشق مسئول؛ شهروندانی دانا و مسئول‌تر ایجاد می‌کنند. وقتی مدیر نسبت به رویدادها و نیازهای مردم، خود را مسئول می‌داند، ‌مردم نیز خود را موظف به حفظ دست آوردها می‌کنند.

,

هادی زمانی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه