اخبار داغ

نتیجه نگاه به غرب تا نگاه به همه کشورها؛ از واکسن تا اقتصاد/ وقتی نتیجه تغییر نگاه برای همه ملموس می شود

نتیجه نگاه به غرب تا نگاه به همه کشورها؛ از واکسن تا اقتصاد/ وقتی نتیجه تغییر نگاه برای همه ملموس می شود
دولت رئیسی برای تعامل با کشورهای جهان نگاه متفاوت از دولت قبل دارد و بیان و رفتار وی به خوبی این پیام را به کشورهای جهان مخابره کرد، نگاه متفاوت رئیسی منجر به شرایط متفاوت شد که یکی از آن ها حضور در پیمان شانگهای بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بدون شک احاد جامعه شرایط بد اقتصادی را خصوصا در چهار ساله دوم دولت روحانی به خوبی لمس کردند و این شرایط در هر روز بدتر شد و در نهایت در اوج خود به دولت جدید رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

دولت جدید علاوه بر بهم خوردن نظم عرضه و تقاضا در بسیاری از کالاها با عواملی چون افزایش نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم، کرونا، عدم استفاده از فرصت ها برای تجارت با کشورهایی که در دایره غرب نبودند، انباشت تقاضاها در اشتغال و مسکن و بسیاری از مشکلات دیگر روبرو است.

,

این در حالی است که دولت علاوه بر حل این مشکلات باید در عرصه هایی چون بورس که به قربانگاه سرمایه های مردم عام تبدیل شده نیز ورود کند و مسیر بازار سرمایه را علاوه بر جایگاه اصلی آن که به منزله پشتوانه تولید است، در روند منطقی قرار دهد؛ کارهایی که شاید حل آن بسیار سخت و دشوار باشد.

,

این در حالی بود که کشور نسبت به گذشته با تحریم ها نیز روبرو بود و دولت گذشته نیز برای عبور از آن هیچ برنامه و راهکاری را در دستور کار قرار نداده و فرصت سوزی کرده که کار سختی را پیش روی دولت جدید قرار داده بود و حل مشکلات تحریمی سوای آن بخشی از آن که باید با تغییر رویه ها در داخل حل کرد نیاز به تجارت و مراودات جهانی داشت.

,

بدون شک در مقایسه دولت رئیسی و روحانی اینگونه قلمداد می شد که دولت روحانی در مذاکرات و مراودات جهانی که مهمترین شعارش بود نیز بهتر عمل کند اما خیلی زود مشخص شد دو نگاه روحانی که پایه بر نگاه بر چند دولت و همچنین جستن راه حل مشکلات در بیرون از کشور بود راه به جایی نبرد همین موضوع باعث شد برخی خیلی سریع عملکرد خارجی دولت رئیسی را هدف قرار دهند و دیپلماسی را همان عنوان کنند که حسن روحانی رفت و البته به در بسته خورد.

,

اما خیلی زود مشخص شد دولت رئیسی برای تعامل با کشورهای جهان نگاه متفاوت از دولت قبل دارد و بیان و رفتار وی به خوبی این پیام را به کشورهای جهان مخابره کرد، نگاه متفاوت رئیسی منجر به شرایط متفاوت شد که یکی از آن ها حضور در پیمان شانگهای بود محمد حسن قدیری ابیانه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ در خصوص اهمیت پیوستن ایران به پیمان شانگهای، اظهارکرد: در حالی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کند ایران را در سطح جوامع بین المللی منزوی نشان دهند و ایران را به انزوا بکشانند، عضویت در پیمان شانگهای و بودن در کنار کشورهای مهمی مانند چین، روسیه، هند، پاکستان و کشورهای مهم دیگر در منطقه از جمله، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان که عضو این پیمان هستند و جمعیت زیاد، وسعت سرزمینی و بخش زیادی از اقتصاد مهم جهان را در اختیار دارند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

, صاحب نیوز,

*با روی کار آمدن دولت جدید موانع برداشته خواهد شد

, *با روی کار آمدن دولت جدید موانع برداشته خواهد شد, *با روی کار آمدن دولت جدید موانع برداشته خواهد شد,

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: تاکنون علی رغم تقاضاهای ایران با پذیرش کشورمان موافقت نمی شد، البته کافی بود یک کشور مخالفت کند تا ایران نتواند عضو این پیمان شود، غرب گرا بودن دولت قبلی در ایران یکی از دلایل بی میلی کشور هابه  عضویت ایران بود، اما با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی این مشکل حل شد.

,

وی مطرح کرد: سیاست دولت جدید، توجه ویژه به روابط اقتصادی است و این موانع از بین رفت و ایران به عضویت این پیمان درآمد، عضویت در این پیمان، روابط با این کشورها را تسهیل می کند و از این به بعد هر کشوری بخواهد عضو پیمان شانگهای شود، باید موافقت ایران را نیز جلب کند، چرا که تصمیمات به اجماع گرفته می شود  نه اکثریت، عضویت ایران در پیمان شانگهای یک ترک مهم در دیوار تحریم های ایران است، قبلاً هم در پیمان ۲۵ ساله با چین که مقرر شد در این سال ها  چین ۴۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند، ترک مهم دیگری در تحریم ها ایجاد شد.

,

*نگاه خارجی دولت رئیسی جایگاه خاصی برای همسایگان متصور است

, *نگاه خارجی دولت رئیسی جایگاه خاصی برای همسایگان متصور است, *نگاه خارجی دولت رئیسی جایگاه خاصی برای همسایگان متصور است,

همچنین دولت جدید در مراودات خارجی جایگاه خاصی برای همسایگان قائل شد که این نیز یک نقطه عطف در روابط خارجی به حساب می آمد؛ جلال حسینی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: تجارت خارج از مرزهای جغرافیایی برپایه پولی رایج جهانی است و عمدتا مراودات کالا به کالا خصوصا با توجه به اینکه بخش خصوصی در تجارت جهانی نقش پررنگ دارد و از حیطه و چارچوب فعالیت محدود برخوردار است، رایج نیست.

,

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما مرزهای زمینی با توجه به امکان فعالیت بازارچه های مرزی و تشابهات فرهنگی که در مرزنشینان بین همسایگان وجود دارد یک ظرفیت و پتانسیل فوق العاده در اقتصاد است.

,

وی افزود: داد و ستد در بازارچه های مرزی تابع قوانین پولی و مالی خاصی نبوده و حتی در بسیاری از موارد با پول رایج دو کشور انجام می شود که این نکته یک امتیاز برای هر دو کشور خواهد بود از طرفی دیگر کنترل آن راحت و پیچیده نیست.

,

حسینی ادامه داد: ثبات در قوانین و تعامل دولت ها خود به خوب منجر به گسترش بازارچه های مرزی شده و می تواند به اقتصاد کمک کند؛ همچنین خوشبخانه سرریز بسیاری از تولیدهای ما در کشوهای همسایه تقاضا داشته و در مقابل برخی نیازهای ما نیز در کشورهای دیگر پر عرضه است که می تواند به نقش پر رنگ تر این بازراچه ها کمک کند.

,

جلال حسینی بیان کرد: البته روابط به بازارچه های مرزی خلاصه نمی شود و در سطوح کلان تر قابل بررسی است و دارای ابعاد گوناگونی است و می تواند منجر به گسترش فعالیت بخش خصوصی نیز شود که خود نوعی تجارت خارج از چارچوب های تحریمی است.

,

این کارشناس اقتصادی گفت: ما اگر بتوانیم با کشورهای همسایه رابطه اقتصادی خوبی داشته باشیم می توانیم بازار قابل توجهی برای تولید و جایگاه قابل توجه ای برای نیاز خود داشته باشیم که این یک نکته کلیدی است.

,

شاید بتوان اولین دستاورد نگاه متفاوت دولت جدید به تعامل با کشورها فراهم شدن واردات قابل توجه واکسن کرونا به کشور بود که منجر شد امروز بیش از 50 درصد از جامعه هدف واکسینه شوند و به نظر می رسد این روند در ماه های آینده آمارهای قابل توجه را ثبت کند که اگر قرار بود با رویکرد دولت قبل عمل می شد مشخص نبود تا چه زمانی ما می توانیم بر این بیماری با واکسیناسیون غلبه کنیم.

,

به نظر می رسد دولت رئیسی در تعاملات با کشورهای دیگر در ابتدای مسیر فتوحاتی داشته که حتی بتواند در عملکرد 4 ساله به آن ببالد و این روند رو به رشد نوید روزهای خوب حتی با تحریم ها را می دهد که می تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه