اخبار داغ

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران:

مازندران تا ۵ سال آینده با بحران کمبود معلم مواجه می‌شود

مازندران تا ۵ سال آینده با بحران کمبود معلم مواجه می‌شود
علیرضا سعدی‌پور با اشاره به عمر سابقه بالای ۲۰ سال تعداد قابل توجه معلمان حال حاضر فعال در آموزش و پرورش مازندران، گفت: تا ۵ سال آینده نزدیک به ۱۹ هزار نفر از معلمان ما بازنشسته می‌شوند که این به معنای پدیدار شدن بحران کمبود معلم در آینده‌ای نزدیک در مازندران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا سعدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت کسری معلم در سطح مدارس مازندران اظهار کرد: طی سال جاری بیش از 4 هزار معلم می‌بایست در سطح استان بازنشسته می‌شدند که یک تعدادی تحقق پیدا کرد و یک تعدادی هم استمرار فعالیت پیدا کردند.

وی افزود: یک چیزی حدود 3 هزار معلم، امسال بازنشسته شدند و از سویی دیگر، حق التدریسی‌هایی که تعیین تکلیف شدند، حدود 4 هزار و 200 نفر بودند که در نتیجه امسال با تعادل نیروی انسانی را داریم و کمبودی در سال تحصیلی جدید در تامین معلم کلاس‌ها نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، خاطرنشان کرد: البته ما تا سال 1403 با کمبود نیرو مواجه هستیم اما برای جبران این کسری، بنا داریم تا  از طریق دانشگاه فرهنگیان، ماده 28 و حق التدریس و سایر برنامه‌های مختلفی که در دست اجرا داریم به حداقل ممکن برسانیم.

این مسئول با اشاره به عمر سابقه بالای 20 سال عمده معلمان حال حاضر فعال در آموزش و پرورش استان، گفت: این امر نشان از حضو رمعلمان با تجربه در کادر آموزشی مازندران دارد و این یعنی تعداد معلمان بالای 20 سال استان خیلی زیاد است.

سعدی‌پور با تایید اظهارات خبرنگار بلاغ مبنی بر وجود بحران کمبود معلم در آینده‌ای نزدیک در بدنه آموزش و پرورش مازندران، تصریح کرد: ما در سال‌های آتی، یعنی تا 5 سال آینده با کمبود تا 19 هزار معلم در سطح استان مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: مجوز 138 هزار ساعت حق‌التدریس را از وزارت آموزش‌ و پرورش گرفتیم و با جذبی که صورت گرفت و طی سال تحصیلی جدید با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه نیروی انسانی یکی از کم چالش‌ترین سال‌ها را خواهیم داشت.


مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، در ادامه در خصوص مدارس کم جمعیت مازندران، بیان کرد: ما در استان مازندران و در مقطع ابتدایی نزدیک به 191 مدرسه، در مقطع متوسطه اول 3 مدرسه، متوسطه دوم یکی و فنی حرفه‌ای 4 مدرسه و کار دانش 2 مدرسه زیر 10 نفر داریم.

این مسئول با اشاره به تقدم سلامت به آموزش حضوری در سال تحصیلی جدید، گفت: فعلا کلاس‌ها در ماه مهر به صورت مجازی است و کلاس‌ها در آبان‌ماه با حفظ اصل تقدم سلامت، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سعدی‌پور بیان کرد: تعداد دانش‌آموزان ما طی سال تحصیلی امسال حدود 519 هزار نفر است که نسبت به سال گذشته، رشد داشته است و البته ثبت نام‌ها همچنان ادامه دارد.

وی عنوان کرد: استان مازندران در ثبت نام پایه ابتدایی با بیش از 97 درصد رتبه نخست کشور، در متوسطه اول با ثبت نام بیش از 90 درصد جزو 5 استان برتر کشور قرار داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، درباره واکسیناسیون دانش آموزان با بیان اینکه سامانه سلامت برای ثبت نامه دانش آموزان پایه دوازدهم باز است، اذعان کرد: پس از ثبت نام پیامک برای تزریق واکسن دانش آموزان ارسال می‌شود.

این مسئول در ادامه به شروع کلاس‌ها در اول مهر اشاره کرد و گفت: کرونا مشکلات بسیاری برای مدارس و دانشگاه‌ها ایجاد کرد اما پس از انجام واکسیناسیون همگانی،  همه دنیا به این نتیجه رسیدند که کلاس باید حضوری باشد و نظر ما نیز همین است؛ اما در زمینه سلامت فرزندان باید به اطمینان برسیم چون سلامت فرزندان، خط قرمز ماست.

سعدی‌پور در پایان متذکر شد:  در مهرماه آموزش‌ها مجازی است و پس از آن با مجوز ستاد مقابله با کرونا، کلاس‌های حضوری به صورت آرام و تدریجی، در نواحی روستایی و عشایری در کلاس‌هایی با حداکثر 15 دانش‌آموز و با رعایت همه پروتکل‌ها بازگشایی خواهد شد و جایی برای نگرانی اولیا نیست.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه