اخبار داغ

گزارشی از بازار لوازم‌التحریر؛

طعم تلخ بازگشایی مدارس با افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی لوازم‌التحریر/ کرونا برخی اصناف را تعطیلی کشانده است

طعم تلخ بازگشایی مدارس با افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی لوازم‌التحریر/ کرونا برخی اصناف را تعطیلی کشانده است
شهریور ماه سال ۱۴۰۰ درحالی به پایان می‌رسد که زمزمه بازگشایی مدارس، والدینی را که نزدیک به دو سال دغدغه خرید برخی از لوام‌التحریر را فراموش کرده بودند به تکاپو انداخته است؛ در این بین شیوع کرونا و گرانی اجناس خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در خریدهای خود محتاط‌تر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ امسال درحالی خبر بازگشایی مدارس اعلام شد که دانش‌آموزان دوسال از فرصت تحصیلی خود را در کلاس‌های مجازی گذرانده و تعطیلی مدارس و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر باعث بی خبری والدین از گرانی اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان شده بود. حالا والدین باید جدا از دغدغه کرونا که همچنان در کشور جولان می‌دهد، با طغیان گرانی نیز دست و پنجه نرم کنند تا فرزندانشان بعد از دوسال دوری از مدرسه سال تحصیلی خوبی را آغاز کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
امیر خسته‌بند یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درخصوص وضعیت لوازم‌التحریر گفت: بعد از‌ گرانی کاغذ، قیمت دفتر نیز حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش یافت؛ درحال حاضر دفتر وارداتی در بازار وجود ندارد چرا که قیمت‌ دفاتر خارجی بسیار بالا است؛ برای مثال برای یک دفتر ۵۰ برگ باید ۵۰ هزارتومان پرداخت، این درحالی است که بعضی از مردم توان خرید یک دفترخوب ایرانی را هم ندارند.
 
,
,
وی افزود: اگر یک دفتر صدبرگ خوب ایرانی حدود ۳۰ هزارتومان باشد، یک دفتر خارجی حدود ۷۰هزارتومان به فروش می‌رسد؛ اگر خانواده‌ای بخواهد دو عدد دفتر خارجی بخرد باید ۱۴۰هزارتومان هزینه بپردازد، بنابراین ما سعی می‌کنیم اجناس ایرانی با قیمت مناسب‌تر را عرضه کنیم.
 
,
,
عرضه دفترهای ایرانی در قیمت‌های مختلف
, عرضه دفترهای ایرانی در قیمت‌های مختلف, عرضه دفترهای ایرانی در قیمت‌های مختلف,
این فروشنده لوازم‌التحریر ادامه داد: قیمت دفتر بستگی به جنس کاغذ دارد بنابراین اگر گرم کاغذ پایین باشد قیمت دفتر پایین‌تر است. دفاتر دونوع سیمی و غیر سیمی و در طرح‌های ساده و فانتزی عرضه می‌شوند و اکثر دانش‌آموزان نیز به طرح‌های فانتزی علاقه دارند.
 
,
,
خسته‌بند بیان کرد: دفترهای ۵۰ برگ در سه رنج قیمت ۸هزارو پانصد(جلدکاغذی)، ۱۰هزار(جلدمقوایی) و ۲۲ هزار و پانصد تومان(جلدگالینگور) عرضه می‌شود؛ دفترهای صدبرگ نیز در سه رنج قیمت ۱۵هزار، ۲۴ هزار و ۳۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.
 
,
,
افزایش ۲۰درصدی قیمت انواع لوازم‌التحریر
, افزایش ۲۰درصدی قیمت انواع لوازم‌التحریر, افزایش ۲۰درصدی قیمت انواع لوازم‌التحریر,
وی ابراز کرد: درخصوص لوازم‌التحریرهای دیگر نیز همین افزایش قیمت را داشته‌ایم، اما باتوجه به اینکه از اجناس سال قبل در فروشگاه‌ها موجود بوده است سعی کردیم قیمت‌ها را بالا نبریم زیرا وقتی قیمت افزایش می‌یابد توان خرید مردم کم‌ می‌شود، وقتی هم که توان خرید کم باشد فروش پایین می‌آید. درحال حاضر بااینکه خرید قدیم من مربوط به برج دو می‌باشد، اما از آن زمان تا به امروز حدود ۲۰ درصد به قیمت‌ها افزوده شده است.
 
,
,
فروشنده قزوینی گفت: سال گذشته قمقمه‌ آب ۶۵ هزارتومان به فروش می‌رسید اما امسال ۹۰ هزارتومان به فروش می‌رود، قیمت جامدادی نیز در سال گذشته ۳۰ هزارتومان بوده است و امسال ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
 
,
,
خسته‌بند افزود: درخصوص مداد و خودکار هم افزایش قیمت داشته‌ایم با این تفاوت که در این اجناس ایرانی و خارجی وجود دارد و از آنجایی که دانش‌آموزان از یک سنی به بعد قادر به شناسایی برند‌ها هستند معمولا به سمت خرید خودکارهای خارجی می‌روند. درحال حاضر قیمت خودکار معمولی نوشتاری خارجی حدود ۸۰۰۰هزار تومان و ایرانی ۲۰۰۰ هزارتومان می‌باشد.
 
,
,
, ,
 
,
وی تاکید کرد: فصل کار فروشگاه‌های لوازم‌التحریر در شهریورماه می‌باشد اما فروش ما در ایام کرونا صفر بوده است زیرا تا به امروز مدارس تعطیل بوده و یا اینکه بعضی از والدین هنوز تصمیم‌ ندارند در این شرایط فرزندان خود را راهی مدرسه کنند. از طرفی لوازمی هم که والدین دوسال پیش خریداری کرده‌اند بلااستفاده مانده است و دانش‌آموزان می‌توانند امسال از آنها استفاده کنند.
,
 
,
این فروشنده در پایان گفت: بعضی از مدارس و مهدکودک‌ها بدون نظارت سازمان آموزش و پرورش خانواده‌ها را به خرید از برخی فروشگاه‌های لوازم‌التحریر سوق می‌دهند. این فروشگاه‌ها نیز در کنار فروشی که دارند یک درصدی را نیز برای مدارس درنظر می‌گیرند. فکر می‌کنم سازمان آموزش و پرورش باید به این مسئله ورود پیدا کند و اجازه ندهد هیچ مدرسه‌ای از این دست پیشنهادها به والدین بدهد.
 
,
,
عرضه اقلام تحریر ایرانی با قیمت مناسب‌
, عرضه اقلام تحریر ایرانی با قیمت مناسب‌, عرضه اقلام تحریر ایرانی با قیمت مناسب‌,
یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌التحریر گفت: ۹۵درصد دفترهایی که در بازار عرضه می‌شود ایرانی است، ۵ درصد مابقی از چین وارد می‌شد که آن هم دیگر وارد نمی‌شود. دفاتر ایرانی موجود نیز قیمت‌های مختلفی دارد برای مثال سال گذشته یک دفتر ۴۰برگ ساده حدود ۳۰۰۰هزارتومان و امسال ۴۵۰۰تومان است.
 
,
,
حسین پذیره افزود: دفاتر فانتزی قیمت‌های بالاتری دارد، مثلا دفتر ۱۰۰برگ کلاسوری پاپکو که یک برند ایرانی نیز می‌باشد ۶۵۰۰۰هزارتومان است. درخصوص مداد و خودکار نیز جنس‌های ایرانی قیمت‌ مناسب‌تری دارند، مثلا خودکار خارجی ۸۰۰۰هزارتومان و خودکار ایرانی حدود ۲۵۰۰هزار تومان عرضه می‌شود.
 
,
,
این فروشنده ادامه داد: پاک‌کن افزایش قیمت چندانی نداشته است؛ اما درخصوص مداد چون کیفیت جنس‌ایرانی خیلی بالا نیست، مدادهای خارجی که حدودا ۴۰۰۰هزارتومان قیمت دارند بیشتر خریداری می‌شوند.
 
,
,
وی در پایان گفت: در این دوسال وضعیت فروش لوازم‌التحریر خراب بوده است و از آنجایی هم که قدرت خرید مردم کم شده است، بنابراین بیشتر اجناسی را که قیمت متوسط رو به پایین دارند خریداری می‌کنند.
 
,
,
اکبر برنوس، یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، در بعضی اقلام این افزایش زیر ۲۰درصد بوده است.
 
,
,
فروش دفاتر ایرانی از ۳ تا ۳۰هزارتومان
, فروش دفاتر ایرانی از ۳ تا ۳۰هزارتومان, فروش دفاتر ایرانی از ۳ تا ۳۰هزارتومان,
وی افزود: انواع دفترهای ایرانی در قیمت‌های مختلف حدود ۳۰۰۰ هزار تا ۳۰۰۰۰هزارتومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت‌ها به نوع جنس، نوع کاغذ و برند بستگی دارد.
 
,
,
این فروشنده ادامه داد: از آنجایی که طی این دوسال عرضه و تقاضا کم بوده است بنابراین قیمت‌ها مانند کالاهای دیگر افزایش محسوسی نداشته‌است.
 
,
,
برنوس تصریح کرد: در دوران کرونا به صنف لوازم‌التحریر نه تنها کمکی نشد، بلکه مانع نیز برایشان ایجاد کردند؛ چرا که در این مدت هم مالیات و هم بیمه را از ما گرفتند، درحالی که عملا هیچ فعالیتی نداشتیم.
,
 
,
وی در پایان گفت: لوازم‌التحریر جز صنوف دسته دوم بوده و تعطیلی اجباری فروشگاه‌ها باعث شد که چیزی حدود ۱۰ درصد از همکاران ما ورشکسته شوند. متاسفانه هیچ کمکی نیز به این صنف نشد و حتی بااینکه در تهران لوازم‌التحریر را جز صنوف درجه یک اعلام کردند اما در قزوین هیچ همکاری برای باز بودن فروشگاه‌های لوازم‌التحریر نشد.
 
,
,
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: باتوجه به آغاز سال تحصیلی جدید و باوجود اینکه مدارس کاملا حضوری نیست، فروش لوازم‌التحریر نیز کم می‌باشد.
 
,
,
افزایش قیمت به دلیل نوسان نرخ کاغذ
, افزایش قیمت به دلیل نوسان نرخ کاغذ, افزایش قیمت به دلیل نوسان نرخ کاغذ,
وی افزود: قیمت‌ لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته کمی افزایش داشته است. این افزایش قیمت به دلیل نوسان نرخ کاغذ بوده است، از آنجایی هم که کتاب و دفتر وابسته کاغذ می‌باشد بنابراین شاهد افزایش قیمت بودیم.
 
,
,
محمدفردوسی‌نیا تصریح کرد: دفاتر موجود در بازار ساخت ایران بوده اما به دلیل اینکه کاغذ وارداتی است قیمت‌ها دچار افزایش می‌شود. از طرفی نوع دفتر، کیفیت، و خدماتی که روی آن صورت می‌گیرد نیز روی افزایش قیمت تاثیرگزار است.
,
فردوسی‌نیا گفت: مردم معمولا به سمت خرید اجناس با قیمت‌ کم‌تر می‌روند و سعی می‌کنند لوازم ابتدایی و ضروری را تهیه کنند.
 
,
,
 
,
والدین یکی از دانش‌آموزان نیز با گلایه از گرانی اجناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: همه اجناس از خوراک تا پوشاک گران شده است؛ حالا نیز با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس گرانی لوازم‌التحریر قدرت انتخاب را از دانش‌آموزان گرفته است.
 
, صبح قزوین,
,
زهرا ملکی ادامه داد: برای مادرانی که مانند من دو یا چند فرزند دانش‌آموز دارند شرایط به مراتب سخت‌تر است؛رسیدگی به خواسته‌های فرزندان آن هم در این گرانی والدین را شرمنده می‌کند.
 
,
,
یکی دیگر از والدین نیز در همین خصوص تصریح کرد: مجازی شدن کلاس‌ها باعث شده بود دغدغه تهیه کیف و روپوش مدرسه را فراموش کنیم. اما این روزها این دغدغه با شدت بیشتری به سراغ پدر و مادران آمده است چرا که همه چیز گران‌تر از سال قبل عرضه می‌شود.
,
 
,
حسین خدابنده گفت: برای پدر و مادر بسیار سخت است که توان برآورده کردن همه نیازهای فرزند خود را نداشته باشد. با این گرانی‌ها شروع سال تحصیلی جدید برای بعضی از والدین کمتر از کابوس نیست.
 
,
,
وی در پایان افزود: فکر می‌کنم این روزها اقشار متوسط جامعه هم که در سال‌های قبل توان خرید بعضی از اقلام تحریر فانتزی را داشتند دیگر نتوانند لوازم غیرضروری را خریداری کنند.
 
,
,
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اینکه لوازم‌التحریر افزایش قیمت داشته است اما کسادی بازار، فروشندگان را ناچار به عرضه لوازم با قیمت‌های جدید کرده است، در این بین فروشندگانی نیز پیدا می‌شوند که جنس‌های خرید قدیم را با قیمت قدیم عرضه کنند، اما از آنجایی که قدرت خرید مردم کم شده است، هم فروشندگان و هم خریداران تحت فشار قرار گرفته‌اند.
 
,
,
شیوع کرونا، اتفاقی بود که همه اقشار جامعه را درگیر خود کرد و در حال حاضر نیز بازگشایی مدارس به یکی از دغدغه‌های جدید والدین تبدید شده است.
 
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه