اخبار داغ

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان:

۳۲۶ روستا با تانکر آب رسانی می شود/ ۶۰۰ هکتار در حریم رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است

۳۲۶ روستا با تانکر آب رسانی می شود/ ۶۰۰ هکتار در حریم رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بعد از انجام مطالعات باید آزادسازی شروع شود تا کنون ۶٠٠ هکتار در حریم بستر رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است که ۴٠٠ هکتار نیز در حوزه بالادست رودخانه ها آزادسازی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: هرسال زراعی از مهر آغاز و تا مهر سال بعد ادامه خواهد داشت از مهر ماه سال گذشته تا کنون میانگین بارش باران ١٠٩ میلی متر بوده است که نشان دهنده  کاهش ۵٠ درصدی بارش ها نسبت به بلند مدت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: بیش از ٩۵ درصد از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی و کمبود آب است در پاییز، زمستان و بهاری که گذشت بارش موثری که تبدیل به روان آب شود نداشتیم و در بهار و تابستان افزایش ٢ تا ٣ درجه دمای هوا نسبت به بلند مدت اتفاق افتاد.

,

شیشه فروش با اشاره به اینکه افزایش دمای امسال بیشتر در مناطق غربی و شاخه های زاینده رود استان بود، بیان کرد: خشکی هوا، وزش باد های گرم و عدم بارش موجب شد کانون های گرد و غبار فعال و فرونشست زمین تشدید شود.

,

*326 روستا با تانکر آب رسانی می شود

, *326 روستا با تانکر آب رسانی می شود, *326 روستا با تانکر آب رسانی می شود,

وی افزود: در سال جاری رودخانه زاینده رود عملا خشک، بی آب و چاه های اطرافش نیز خشک و کم آب شده بود، در حال حاضر ٣٢۶ روستا با تانکر آبرسانی می شود و همچنان تحت تاثیر اثرات خشکسالی های مختلف در استان هستیم.

,

منصور شیشه فروش با اشاره به اینکه جلسه ای در خصوص این موضوع هماهنگ کردیم، اذعان کرد: خشکسالی و سیل دو روی یک سکه هستند، در مناطق خشک و نیمه خشکی که با پدیده خشکسالی روبروست گاهی بر اثر پدیده های جوی حدی به یکباره با اندکی بارش سیلاب جاری می شود.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: با درس آموزی از حوادث سال‌های گذشته و بررسی های مطالعاتی که انجام شد، جلسات متعددی تشکیل و در تابستان از فرصت استفاده شد و اجرای طرح های پیشگیری از سیل در مناطق شهری و روستایی اجرایی شد.

,

شیشه فروش تصریح کرد: عوامل عمده سیلابی که در استان رخ می دهد را مطالعه کردیم که شامل شکل حوزه ها، مورفولوژی رودخانه، عوامل اقلیمی آب و هوا، خصوصیت های بارش و همچنین عوامل انسانی مانند احداث ابنیه و سازه های غیر استاندارد در مسیر حوزه های رودخانه ای است.

,

وی افزود: از عواملی که در تشدید سیل موثر است شامل دخل و تصرف غیرمجاز در حریم رودخانه است که گاهی واحد های تجاری، تفریحی، کشاورزی و مسکونی در رودخانه ایجاد و باعث ایجاد سیل می شود، عامل دیگر برداشت بی رویه مصالح از رودخانه است که بررسی شد.

,

منصور شیشه فروش ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تشدید کننده سیل تخلیه پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع است که تاثیر زیادی بر حرکت سیل دارد و علت دیگر تغییر کاربری اراضی است که در این زمینه اثرات منفی دارد و باعث کاهش نفوذ پذیری آب و افزایش روان آب در مناطق جمعیتی ایجاد شود.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اجرای غیراصولی و غیر فنی پل هایی که روی رودخانه کار می شوند و توان عبور آب را ندارند نیز باعث بروز سیل می شود، گفت: در خصوص پیشگیری و کنترل سیل جلسات متعددی برنامه ریزی کردیم و در این خصوص مطالبه و اجرای طرح هایی باید صورت بگیرد.

,

شیشه فروش اذعان کرد: مطالعات پهنه بندی سیلاب در استان در همه مناطق انجام شده همچنین مطالعاتی در حوزه های آبریز کارون، دق سرخ، زاینده رود، دریاچه نمک و خور و بیابانک انجام شده است.

,

وی افزود: روی دور و بازگشت ٢٠ ساله وحتی ٢٠٠ سال کار و مناطق سیل خیز مشخص شده اند، پیگیری مطالعات مرحله اول و دوم انجام شده تا بتوان آزاد سازی ها را انجام داد، انجام مطالعه پهنه بندی خطر سیل، ارائه راهکارهای اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت را به استان می دهد.

,

منصور شیشه فروش اظهار کرد: موضوع بعدی تقویت سامانه هشدار و پیش‌بینی سیل و ایستگاه های هواشناسی است که هواشناسی توسعه دستگاه هایش را دردستور کار دارد و مرتب سیستم های دیده بانی و پایش آن مشخص است.

,

وی گفت: به اداره هواشناسی گفته ایم اعلام اخطار ها را مرتب گزارش کند، وضعیت آب و هوا را مانند کرونا در دسته های آبی، زرد و نارنجی دسته بندی کردند و متناسب با شرایط، هشدارها و اخطارهای لازم داده می شود.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: مقرر شد ایستگاه هواشناسی دستگاه هایش را تقویت کند و نتایج منطقه ای که روی آن مطالعات انجام‌ شده است را جهت پیگیری به دستگاه های اجرایی بدهد.

,

شیشه فروش بیان کرد: مطالعات روی آزادسازی حریم بستر رودخانه ها و آبراهه ها نیز صورت گرفته است ٣هزار کیلومتر رودخانه در استان داریم که مطالعات حریم بسترش انجام شده است امسال نیز قرار است ۶٨۴ کیلومتر تعیین حریم بستر و مطالعات انجام شود.

,

وی افزود: در زمینه لایه روبی و ساماندهی رودخانه ها تا کنون ۵۶٠ کیلومتر از رودخانه ها لایه روبی و همچنین ٨٠کیلومتر از رودخانه ها دیوار سازی شده است امسال نیز قرارداد بسته شد که ٣٠ کیلومتر دیگر نیز لایه روبی و دیوار سازی شود.

,

منصور شیشه فروش ادامه داد: ۶٠ اکیپ بازرسی و گشت و نظارت در رودخانه ها هستند که تا در خصوص مکان هایی که در حریم بستر رودخانه دخل و تصرف صورت گرفته هشدار دهند و پیگیری و اعلام کنند.

,

*600 هکتار در حریم رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است

, *600 هکتار در حریم رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است, *600 هکتار در حریم رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: بعد از انجام مطالعات باید آزادسازی شروع شود تا کنون ۶٠٠ هکتار در حریم بستر رودخانه ها آزاد سازی صورت گرفته است که ۴٠٠ هکتار نیز در حوزه بالادست رودخانه ها آزادسازی شده است.

,

شیشه فروش اذعان کرد: شناسایی و رفع دخل و تصرفات نیز در دستور کار بوده است که تا کنون ٢٢۶ سازه پرخطر در رودخانه ها شناسایی شده که اطلاع رسانی شد آزاد سازی آن را انجام دهند همچنین ٣٢٠ تابلو هشدار سیل نصب شده است و امسال نیز نصب می شود.

,

وی با اشاره به اینکه گفته شد مادی های اصفهان بازگشایی شود، افزود: ٣٩٣ کیلومتر نشانه گذاری در حریم بستر رودخانه ها انجام شده است و به شهرداری ها ابلاغ شده است احداث دیوارهای حفاظتی و سیل بندها را در همه روستاها و شهرها انجام دهد.

,

منصور شیشه فروش تصریح کرد: همچنین شهرداری ها مطالعات هدایت و جمع آوری آب های سطحی شهرشان را با هدف  پیشگیری از وقوع سیل انجام دهند که تا کنون ۵٠ شهر مطالعاتشان انجام و برای اجرا، پیگیری شده است گفته شده مقدار بارندگی هایی که می شود نباید از دسترس خارج شود.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ساماندهی رودخانه ها به صورت ویژه انجام شده است، ادامه داد: اصلاح و حفاظت از مسیر رودخانه، ١۵۵ کیلومتر ساماندهی رودخانه ها، بهسازی در افزایش آب گذری، کنترل فرسایش رسوب انجام شده است و امسال نیز قرار است ١٠ کیلومتر ساماندهی در رودخانه انجام گیرد.

,

شیشه فروش گفت: ساماندهی رودخانه های خوانسار، گلشهر، گلپایگان، چادگان، کوهپایه، چمنور و شهرضا انجام شده است، مطالعات دو میلیون هکتار از طرح های آبخیزداری انجام شده است و در دوسال گذشته ٨٠ طرح و امسال نیز ٢٠ طرح آبخیزداری با هدف پیشگیری از سیل و تقویت سفره های آب زیرزمینی اجرا می شود.

,

وی افزود: اداره راه مکلف شد در فصل تابستان و قبل از بروز سیلاب، جاده ها را در برابر سیل ایمن و در اطراف جاده‌ها سیل بند احداث کند، همچنین پل هایی تعبیه کند که توان عبور سیلاب را داشته باشد، اصلاح و بازسازی پل هارا در دستور کار داشته باشد و همچنین ۴٢ راهدار خانه ای که دارد را تقویت و برایش نمک و شن مناسب درنظر بگیرد.

,

منصور شیشه فروش اظهار کرد: به شهرداری‌ها اعلام کردیم اطراف شهرها سیل بند تعبیه کند و شهرها را در برابر سیل های ناگهانی ایمن کند، به شهرک های صنعتی ابلاغ شد سیل بندهای حفاظتی را تقویت کنند.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: به هلال احمر گفته شد فوریت های پزشکی و بالگردهایش برای عملیات امداد و نجات آماده باشد، هلال احمر مؤظف شد آموزش عمومی را در خصوص سیل انجام دهد و پایگاه ها و انبار های امداد و نجاتش را تقویت کند.

,

شیشه فروش خاطرنشان کرد: دستورالعمل پیشگیری از سیل در فصل پاییز و زمستان به همه دستگاه ها ابلاغ شد و همه دستگاه ها مکلف شدند نسبت به حفاظت تأسیسات شان در برابر سیل های احتمالی اقدام کنند.

,

وی در خصوص آب گرفتگی برخی جاده ها هنگام بارش باران اظهار کرد: اداره راه به همراه پلیس راه مکلف شد اگر بارندگی شدید و سیل رخ داد پلیس راه در آن منطقه منع تردد اعلام کند، هشدارهای لازم را بدهد و ماشین ها را به راه دیگری هدایت کند، اداره راه نیز سیل بند حفاظتی برای جاده های سیل خیز تعبیه کند، پل ها را بازسازی و اصلاح کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه