اخبار داغ

نماینده زنجان و طارم:

شکست آمریکا در افغانستان بدتر از شکست‌شان در ویتنام است

شکست آمریکا در افغانستان بدتر از شکست‌شان در ویتنام است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکست آمریکا در افغانستان بدتر از شکست‌شان در ویتنام است، گفت: ایده و نظر جمهوری اسلامی در مسائل افغانستان این است که اگر می‌خواهند کشوری باشند که رشد و توسعه پیدا کرده و ثبات داشته باشند باید تمام اقوام در معادلات سیاسی حکومت آن‌ها نقش ایفا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به تحولات اخیر کشور افغانستان اظهار داشت: نکته بسیار مهمی که در مسائل افغانستان به حاشیه رفت و دیده نشد این بود که شکست آمریکا در افغانستان خیلی بدتر از شکست آمریکا در ویتنام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی با بیان اینکه شکست آمریکا در ویتنام همواره مثال زده می‌شد، خاطرنشان کرد: آمریکا سال‌ها در ویتنام جنگید و در نهایت، پیروز نشد و برگشت در حالی که رفته بود ویتنام را ساقط کرده و حکومتی در آنجا برپا کند اما نتوانست.

,

طاهری با بیان اینکه امروز سوال این است که آمریکا چرا به افغانستان آمده بود، گفت: ادعا و شعار آمریکا این بود که طالبان را از بین ببرد و یک حکومت دیگر در افغانستان تشکیل دهد اما خروج آمریکا از افغانستان همزمان با تشکیل حکومت توسط طالبان در این کشور بود بنابراین افتضاح و شکست آمریکا در افغانستان بدتر از ویتنام شد.

,

وی با تاکید بر اینکه شکست امریکا در افغانستان بدتر از ویتنام بود، تصریح کرد: اما با کمک رسانه‌ها و سایر ابزارها توانستند فضا را به جاهای دیگر برده و طور دیگری وانمود کنند.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته بعدی، نحوه برخورد جمهوری اسلامی با مساله افغانستان است، گفت: تدبیر فوق‌العاده‌ای در این رابطه از سوی جمهوری اسلامی انجام شد چرا که وضعیت افغانستان، تفاوت اساسی با سوریه، عراق و یمن دارد.

,

وی با بیان اینکه در کشورهای سوریه، عراق و یمن، یک حکومت مرکزی وجود داشت که مخالف با اقلیت بود و درخواست کمک می‌کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی هم کمک‌های مشاوره‌ای، حضوری و نظامی به این کشورها می‌کرد.

,

طاهری خاطرنشان کرد: حکومت مرکزی که آمریکا در افغانستان بنا کرده بود، حکومت آمریکاییِ فاسدِ غربگرای غیرمردمی بود که نه تنها در برابر طالبان نتوانست دوام بیاورد بلکه هیچ جایگاهی در بین مردم نداشت.

,

وی با بیان اینکه بنابراین معنی نداشت که جمهوری اسلامی در مسائل افغانستان دخالت کند، افزود: جمهوری اسلامی از چه کسی در برابر چه کسی باید حمایت می‌کرد؟ حکومت مرکزی که خودش فاسد است و جایگاه مردمی ندارد و طالبان هم که حکومت تشکیل داده است.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: ایده و نظر جمهوری اسلامی در مسائل افغانستان این است که اگر می‌خواهند کشوری باشند که رشد و توسعه پیدا کرده و ثبات داشته باشند باید تمام اقوام در معادلات سیاسی حکومت آن‌ها نقش ایفا کند.

,

وی افزود: تمام اقوام چهارگانه باید در تشکیل حکومت افغانستان نقش داشته باشند تا ثبات داشته باشند وگرنه اگر حکومت از یک قوم تشکیل شود، چند سال بعد دوباره به هم می‌ریزند و ممکن است ناپایداری‌ها و ناآرامی‌ها در افغانستان تشدید شود.

,

طاهری ابراز کرد: بنابراین ایده جمهوری اسلامی در مسائل افغانستان، نه جنگ بلکه گفت‌وگو است تا همه اقوام در تشکیل حکومت آن‌ها نقش داشته باشد.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل حکومت در افغانستان با مدل‌های مختلف می‌تواند صورت پذیرد، گفت: یا می‌تواند از طریق رای‌گیری باشد و یا دولت آن‌ها نیز مثل عراق در بین 4 قوم، تقسیم شود و تعادلی در بین اقوام مختلف برقرار شود و بتوانند کشور را با هم پیش ببرند چرا که اداره کشور با یک نفر و یک قوم امکان‌پذیر نیست و فرقی هم نمی‌کند از کدام قوم باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه