اخبار داغ

دفاعی که مقدس بود؛

تپه کرجی‌ها؛ خاستگاه رشادت‌های ۴۱ رزمنده استان البرز در کرمانشاه/ جوانانی که با فتح قله‌های استراتژیک گیلان غرب مانع پیشروی دشمن شدند

تپه کرجی‌ها؛ خاستگاه رشادت‌های ۴۱ رزمنده استان البرز در کرمانشاه/ جوانانی که با فتح قله‌های استراتژیک گیلان غرب مانع پیشروی دشمن شدند
تپه کرجی‌ها مامن خاطرات ۴۱ رزمنده ای است که به گیلان غرب اعزام شده و شاهدان عینی وقایع آن مقطع تاریخی و قطعه جغرافیایی بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، سال ۱۳۵۹ در پی تجاوز پراکنده به مناطق مرزی در استان کرمانشاه، لشکر ۴ پیاده عراق در صبح روز پنجم مهر به همراه تیپ ۲۴ مکانیزه با عبور از سه راهی سرپل، قصر شیرین، گیلان غرب خود را به این شهر رساندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
از دیماه ۱۳۵۹ تا شهریور ۱۳۶۰ پنج گروه رزمنده بسیجی و سپاهی از کرج به فرماندهی و هدایت سردار شهید مهدی شرع پسند به گیلان غرب اعزام شدند، سردار شرع پسند در عملیات آزادسازی خرمشهر هم نقش مهمی داشت.
,
 
,
پس از فتح او نخستین کسی بود که از منار مسجد جامع این شهر بالا رفت و پرچم ایران را به اهتزار درآورد، سردار شرع پسند توانست در دو عملیات ایضائی قله استراتژیک چغالوند را تسخیر کرده و در نتیجه گیلان غرب را از دید و تیر مستقیم عراق خارج کند.
,
 
,
نخستین گروه شامل ۴۴ نفر دهم دی ۱۳۵۹ به سمت گیلان غرب رفتند، عملیات در منطقه آوزین و آزادسازی تپه مشهور به ابروئی در این دوره اتفاق افتاد، گروه دوم کرجی ۱۲ اسفند ۱۳۵۹ عازم گیلان غرب شد و این جمع ۸۵ نفره در عملیات فتح قله چغالوند شرکت کردند.
,
 
,
, ,
 
,
این عملیات روز ۲۵ اسفندماه آغاز شد و در پی تدبیر فرمانده جوان کرجی، پس از ۴ روز نبرد قهرمانانه، این قله استراتژیک فتح شد. در جریان این عملیات نیروهای کرجی روی تپه ای سنگر گرفته و مانع پیشروی دشمن شده بودند.
,
 
,
از آن پس این تپه به نام تپه کرجی ها مشهور شد، برای حفظ قله چغالوند باید جبهه تپه کرجی ها تقویت می شد، این ماموریت بر عهده گروه سوم قرار گرفت. این گروه که متشکل از ۶۸ پاسدار و بسیجی بود در ۷ اردیبهشت ۱۳۶۰ از کرج به گبلان غرب و محور آوزین اعزام شد.
,
 
,
پس از آن اول تیر و چهارم شهریور ۱۳۶۰گروه های چهارو پنجم هم از کرج به این محور اعزام شدند، تپه کرجی ها روایتگر خاطرات ۴۱ رزمنده ای است که به گیلان غرب اعزام شده و شاهدان عینی وقایع آن مقطع تاریخی و قطعه جغرافیایی بودند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه