اخبار داغ

سایه سنگین خشکسالی بر سر کهگیلویه وبویراحمد/ تنش آبی در ۶ شهر و ۲۱۰ روستای استان

سایه سنگین خشکسالی بر سر کهگیلویه وبویراحمد/ تنش آبی در ۶ شهر و ۲۱۰ روستای استان
سال آبی جدید در حالی از امروز در کشورشروع شد که هم‌اکنون ۲۵۹شهر و ۸۵۶۲ روستا با تنش آبی شدیدی درگیرند و کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دومین استان کم بارش با کاهش 97 درصدی روبرو است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس سال آبی۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های آبی ۴۰سال اخیر بود که طی آن سایه سنگین خشکسالی با شدت زیاد تقریبا بر تمام کشور سایه انداخت؛ سالی که با رسیدن به بهار و تابستان، چنان‌که در سلسله گزارش‌های همشهری از تنش آبی استان‌های کشور خواندید، تعداد قابل‌توجهی از شهر‌ها و روستا‌ها را با جیره‌بندی، قطعی مکرر آب و آبرسانی سیار مواجه کرد و صنعت و کشاورزی نیز از آن بی‌تأثیر نبودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

علاوه بر این، اثرات به نسبت مانا و سخت جبران‌پذیری در منابع آبی کشور طی ۱۰سال اخیر رخ داده است که مسئولان مدیریت آبی را ناچار به تصویب طرح احیای سفره‌های آب زیرزمینی و سند سازگاری با شرایط کم‌آبی کرده است. از سوی دیگر، برای نخستین‌بار در تاریخ مدیریت آبی کشور ۱۳۷منطقه در دشت‌های ایران به‌عنوان دشت ممنوعه بحرانی اعلام و برداشت آب از آن‌ها ممنوع شد. ۵مرداد۱۴۰۰، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد از نظر گرمسالی و خشکسالی در حال عبور از بدترین سال در ۵۲سال اخیر کشور هستیم.

,

آسمان نامهربان امسال وضعیت رواناب‌ها و ذخایر آبی در استان‌ها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد. براساس آمار‌های منتشر شده از سوی اداره‌های کل هواشناسی استان‌ها، خوزستان ۹۷.۵، کهگیلویه و بویراحمد ۱۸.۷، مرکزی۲۴، چهارمحال و بختیاری۲۷، اصفهان۳۴، آذربایجان غربی۳۳، هرمزگان۷۸، مازندران۳۰، سمنان۴۰، آذربایجان شرقی۲۷، اردبیل۸۰، کرمان۷۷، خراسان‌رضوی۶۷، زنجان۴۴، خراسان شمالی ۳/۴۸، ایلام۳۸، قزوین۴۱، همدان۴۰، کردستان۴۴، یزد۴۵، فارس۶۴، کرمانشاه۲۵، سیستان و بلوچستان۹۰، گیلان۲۶، بوشهر۴۸ و قم۳۴درصد کاهش بارندگی داشتند.

,

با توجه به کاهش نزولات آسمانی، شرکت آب منطقه‌ای کشور هم میزان پرشدگی سد‌ها را ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب و درصد پرشدگی سد‌های کشور را با ۴۹درصد و ورودی سد‌ها را با ۴۷درصد کاهش ثبت کرده است.

,

همچنین وضعیت سد‌های مهم کشاورزی و آشامیدنی کشور، گویای این است که در هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان تغییر حجم آب در سد‌ها را شاهد هستیم و فقط سد رئیسعلی دلواری بوشهر در کل کشور با رشد حجم آب مواجه بوده است. پایتخت نیز شرایط بهتری ندارد و موجودی آب سد‌های پنج‌گانه تهران نیز ۷۱۷میلیون مترمکعب بود که میزان پرشدگی آن‌ها ۳۸درصد اعلام شده است.

,

با وجود تصویب و اجرای طرح تعادل‌بخشی و احیای سفره‌های آب زیرزمینی اعداد تکان‌دهنده حفاری چاه‌های غیرمجاز در استان‌ها راهی سخت و دور از دسترس را برای کاهش تنش آبی نشان می‌دهد.

,

براساس اعلام شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها، کهگیلویه و بویراحمد یک‌هزار و ۲۳۷ چاه غیر مجاز دارد و درحالی‌که چشم امید کشور برای کاهش تنش آبی به ۶‌ماه دوم سال۱۴۰۰ و شروع سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دوخته شده است، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌های پاییز۱۴۰۰ هم با کاهش همراه هستند.

,

پیش‌بینی فصلی این سازمان معمولا با صحت ۷۰درصدی سنجیده می‌شود و حاکی از این است که بارش در فصل پاییز در اکثر مناطق کشور به جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال یا همان میانگین بلندمدت آماری خواهد بود و سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر است.

,

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور احتمال ۶۰درصدی وقوع سال کم‌بارش و کمتر از آن را تأیید می‌کند.

,

, ,

خبرنگار: اسحاق باقرزاده

انتهای پیام/

,
,
,

 

,

احمد وظیفه می‌گوید: براساس مدل‌های عددی با احتمال ۶۰ تا ۷۰درصد برای پاییز و تا نیمه‌زمستان، بارش‌های کم و زیر نرمال کشوری را خواهیم داشت، احتمال ۳۰ تا ۴۰درصد ممکن است سال نرمالی را تجربه کنیم، اما احتمال ترسالی تقریبا بسیار ضعیف و نزدیک به صفر است.

,

 

,

وی با بیان اینکه اختلاف ترسالی و کم‌بارشی در ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی کشور به اندازه میانگین بارش سالانه کشور در سال ترسال یعنی حدود ۲۰۰میلی‌متر است، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون نقشه‌ها و مدل‌های عددی گویای سال کم‌بارش است؛ بنابراین برای بسیاری از حوزه‌ها مانند کشاورزی باید ریسک‌سنجی انجام شود. به‌گفته وظیفه، با وجود اثرات منطقه‌ای، اما بعید است که الگو‌های بارش خلاف پیش‌بینی‌ها عمل کند و به‌سمت بارش‌های نرمال پاییزه و زمستانه برویم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه