اخبار داغ

تقویت بلوک اوراسیایی در دولت سیزدهم؛

هژمونی «آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو» در گرداب قدرت دیپلماتیک ایران فرو رفت/ پیمان شانگهای؛ خط بطلانی بر یک‌جانبه‌گرایی یانکی‌ها در خاورمیانه

هژمونی «آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو» در گرداب قدرت دیپلماتیک ایران فرو رفت/ پیمان شانگهای؛ خط بطلانی بر یک‌جانبه‌گرایی یانکی‌ها در خاورمیانه
این روزها با عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای، شرایط برای اعضای این پیمان مطلوب شده و در موازنه قدرت برای مقابله با آمریکا و ناتو آثار مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ بود که عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در جریان نشست سران این اتحادیه چندجانبه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به تصویب رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
این موضوع نه تنها با واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس همراه شد بلکه بسیاری از رسانه های خارجی ضمن اعلام این خبر تاکید کردند که عضویت در این سازمان راه را برای بی اثر کردن تحریم های غرب علیه ایران هموار می کند.
,
 
,
, ,
 
,
الجزیره به نقل از "عباس اصلانی" پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه اعلام کرد: ایران تحت تحریم های یک جانبه قرار دارد. این یعنی اعضای سازمان همکاری شانگهای  (SCO) این تحریم ها را به عنوان تحریم های بین المللی به رسمیت نمی شناسند و به همین دلیل است که درخواست ایران برای عضویت کامل را پذیرفته اند.
,
 
,
, ,
 
,
همچنین "آدام میلشتین" لابی گر صهیونیستی – آمریکایی  معتقد است؛ اعضای چین و روسیه که سازمان همکاری شانگهای، یک نهاد امنیتی برای آسیا را رهبری می کنند بر عضویت آتی ایران در این بلوک که شامل هند و پاکستان می شود، صحه می گذارند. این گام خوبی نیست.
,
 
,
, ,
 
,
"بن نورتون" روزنامه نگار آمریکایی می گوید؛ این مهم است که ایران به طور رسمی عضو کامل سازمان همکاری شانگهای (همراه با چین، روسیه، پاکستان و ...) شده است. این یکی دیگر از نشانه های تقویت بلوک اوراسیایی جدید برای مقابله با هژمونی آمریکا – اتحادیه اروپا – ناتو است.
,
 
,
نمایندگان مجلس هم به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای واکنش نشان دادند، آنها این اتفاق را شروعی خوب برای دولت سیزدهم می دانند و اعتقاد دارند ایران می تواند با این پیمان در برابر آمریکا مقاوم تر از گذشته بایستد.
,
 
,
, ,
 
,
نماینده مردم کرج و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای واکنش نشان داد و آن را کثبت ارزیابی کرد.
,
 
,
مهدی عسگری افزود: عضویت در ‎سازمان شانگهای ضمن اثبات عزم دولت در ارتباط سازنده با جهان، کارت‌ های مؤثری را برای بازی در حوزه اقتصاد در اختیار ‎ایران قرار خواهد داد. این اتفاق نقش مؤثری در پیمـان‌ هـای اقتصـادی آسـیایی، اقیانوسـیه و پاسـفیک به ما می‌دهد و ما را در مسیر تحریم‌‌ ناپذیری مقاوم‌ تر خواهد کرد.
,
 
,
, ,
 
,
علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ و عضو کمیسیون امور داخلی کشور  هم در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: اتفاقات امیدوارکننده روزهای اخیر، بویژه عضویت دائم در پیمان شانگهای، علاوه بر اثبات وجود تخصص، تعهد و شرف در بن مایه دولت سیزدهم، نشان می‌دهد که چقدر به بهانه‌های واهی چون ‎FATF و تحریم‌ها، فرصت رشد و شکوفایی اقتصاد را از کشور و ملت عزیز دریغ کردند.
,
 
,
همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای می تواند از ظرفیت همسایگان و بلوک شرق استفاده کند، بازار شانگهای می تواند برای صادرات و واردات پتانسیلی ویژه برای کشورمان باشد، امروز بخش اعظم کشورهای عضو شانگهای و ناظرین آن نیاز مبرمی به صادرات ایران به ویژه در زمینه انرژی دارند.
,
 
,
محمود احمدی بیغش افزود: نفت و گاز ایران، یکی از نیازمندی های اعضای سازمان همکاری شانگهای بوده و ایران می تواند بازار خوبی را در این کشورها به دور از ترس از تحریم ها داشته باشد، ایران به استفاده از توانمندی های منطقه و همسایگان برای امنیت خاورمیانه به دور از وجود قدرت های بزرگ و کشورهای اروپایی در منطقه به بهانه نظم و امنیت، پایبند است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه هم پیمانی با کشورهای همسایه و عضویت در سازمان شانگهای نقش ویژه ای در امنیت خاورمیانه دارد، اظهار داشت: این موضوع می تواند پیامی برای دیگر کشورها باشد مبنی بر اینکه با تکیه بر قدرت منطقه ای از تکیه بر قدرت های فرامنطقه ای بی نیاز می شوند.
,
 
,
, ,
 
,
بیغش تصریح کرد: غالب کشورهایی که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند از نظر فرهنگی و سیاسی قرابت خاصی با ایران دارند که نکته ای موثر برای ارتباط گیری جمهوری اسلامی خواهد بود، البته انصاف حکم می کند از تمام کسانی که از سال های گذشته تا کنون در تلاش برای متقاعد کردن اعضا بودند، تشکر کرد.
,
 
,
وی گفت: کشورهای عضو سازمان شانگهای با مشاهده وضعیت ایران، تحولات منطقه در سوریه، فلسطین، لبنان و فعالیت های آمریکا در عراق و افغانستان از عضویت دائمی ایران استقبال کردند. به واسطه پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آمریکا بخش هایی از اطراف ایران را در سیطره خود دارند.
,
 
,
بیغش افزود: با توجه به حضور اسرائیل، آمریکا و اروپا در خلیج فارس و منطقه آذربایجان و رفتارهای ناشایست ترکیه و مواضع تلخ و دور از عرف آن علیه ایران، پیمان شانگهای می تواند پشتوانه محکمی برای کشورمان باشد و یک برد بزرگ خواهد بود.
,
 
,
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خاتمه اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان ما تلاش می کنند ایران را از نظر سیاسی در دنیا منزوی جلوه داده و در سخت ترین شرایط تحریمی قرار دهند، ورود به سازمان همکاری های شانگهای، امیتازی بزرگ بوده و می تواند خلا کشورهایی که پیش از این با مراودات سیاسی و اقتصادی داشتند را مرتفع کند.
,
 
,
, ,
 
,
یک کارشناس مسائل خاورمیانه هم درباره عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید: سازمان شانگهای طی چند سال اخیر به عنوان یک نهاد شرقی در برابر ناتو به عنوان یک نهاد غربی ایجاد شده و به نوعی جایگزین ورشو شده است.
,
 
,
اصغر زارعی افزود: روسیه، چین، هند و پاکستان  با یک ساختار و شکل بندی جدیدی از نظر امنیتی و اقتصادی در برابر فشارهای معادله قدرتی که غربی ها در برابر شرق ایجاد کرده اند توان و ظرفیت خود را یکپارچه کرده اند تا فشارها و اقدامات آنها را خنثی کنند.
,
 
,
وی اظهار داشت: بلوک شرق با توجه به پهنه وسیع از نظر جمعیتی، جغرافیایی، اقتصادی و توانمندی های دفاعی - امنیتی یک ساختار بندی امنیتی - اقتصادی - دفاعی جدیدی می تواند ایجاد کند و بازار بسیار گسترده و با ظرفیت بالایی را برای کشورهای عضو سازمان شانگهای به وجود آورد.
,
 
,
زارعی با اشاره به اینکه شرایط برای اعضای شانگهای مطلوب شده و در موازنه قدرت برای مقابله با آمریکا و ناتو آثار مثبتی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: این پیمان در برابر یکجانبه گرایی که آمریکایی ها سعی کردند بعد از ۱۱ سپتامبر به بهانه های واهی گسترش دهند یک سد امنیتی – دفاعی ایجاد می کند.
,
 
,
وی تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان شانگهای با توجه به توانمندی ها و ظرفیت ها کشورمان طی دو دهه اخیر در حوزه های امنیتی و دفاعی و اثر بخشی در معادلات منطقه ای در غرب آسیا،  اثرگذاری بیشتر ایران را به دنبال دارد و اوج گرفتن همکاری ها اثرات خود را در دیگر حوزه ها نشان می دهد.
,
 
,
کارشناس مسائل خاورمیانه در خاتمه با اشاره به اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای علاوه بر حوزه های امنیتی، دفاعی و اقتصادی، در حوزه های زیست محیطی و فرهنگی نمود پیدا خواهد کرد، خاطر نشان داشت: پیمان شانگهای شرایط نوینی را برای جهان و معادله جدیدی را از موازنه قدرت در خاورمیانه به همراه دارد.  



انتهای پیام/
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه