اخبار داغ

به بهانه سالروز تشکیل تیپ الغدیر؛

الغدیر؛ تیپی که در هیچ عملیاتی عقب‌نشینی نکرد/ پیشینه تشکیل تیپ همیشه پیروز، سه سال پس از آغاز جنگ تحمیلی

الغدیر؛ تیپی که در هیچ عملیاتی عقب‌نشینی نکرد/ پیشینه تشکیل تیپ همیشه پیروز، سه سال پس از آغاز جنگ تحمیلی
تیپ الغدیر، سه سال و پنج روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی یعنی در چهارم مهرماه سال ۱۳۶۲ مصادف با عید غدیرخم تشکیل شد و لقب تیپ همیشه پیروز را در کل دوران فعالیت خود در زمان دفاع مقدس با خود به همراه داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ ناقوس شوم جنگ که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ توسط رژیم بعثی عراق نواخته شد، مردم بی‌دفاع خرمشهر ۳۴ روز مقاومت کردند تا در نهایت در برابر ۱۲ لشکر مجهز عراقی ناچار به تسلیم شهر شدند اما همان روز نخست این جنگ تحمیلی بود که با بمباران فرودگاه‌های بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، تقریبا همه مردم ایران متوجه هجوم دشمن و آغاز جنگ شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

یزد آن روزها یکی از امن‌ترین مناطق کشور بود و موقعیت جغرافیایی یزد، تقریبا خیال مردم این استان را از هجوم دشمن تا زمان مقاومت رزمندگان در شهرهای مرزی غرب و جنوب کشور، آسوده کرده بود اما این آسودگی خیال، سبب نشد تا مردان غیور یزد دست روی دست بگذارند و به تماشای نبرد رزمندگان در جبهه‌های غرب و جنوب بپردازند.

,

از همان روزهای نخست، گروه گروه رزمندگان یزدی عازم جبهه‌های جنوب و غرب شدند تا آنها نیز در دفاع از میهن اسلامیشان، دین خود را ادا کنند.

,

یزد آن روزها تیپ مستقلی نداشت به همین دلیل نیروهای اعزامی از یزد از طریق سایر استان‌ها از جمله اصفهان به جبهه‌ها اعزام می‌شدند.

, ., .,

اعزام نیروهای یزدی در قالب 29 گردان قبل از تشکیل تیپ مستقل

, اعزام نیروهای یزدی در قالب 29 گردان قبل از تشکیل تیپ مستقل, اعزام نیروهای یزدی در قالب 29 گردان قبل از تشکیل تیپ مستقل, اعزام نیروهای یزدی در قالب 29 گردان قبل از تشکیل تیپ مستقل,

پراکندگی وسیعی در سازماندهی نیروهای یزدی در تیپ‌های مختلف سپاه و ارتش وجود داشت به نحوی که نیروهای یزدی در قالب ۲۹ گردان، در هفت یگان شامل تیپ علی بن ابیطالب(ع)، امام حسین(ع)، ۲۵ کربلا، عاشورا، ذوالفقار ارتش، نجف اشرف و کردستان در مقاطع مختلف سازماندهی شدند.

,

این پراکندگی در حالی وجود داشت که یزد از هر نظر این استعداد را داشت که صاحب یک تیپ مستقل رزمی باشد بنابراین استعداد بالای نیروهای رزمی اعزامی به جبهه‌ها، توان بالای استان در پشتیبانی جنگ و آمادگی بالای روحانیون و مسئولان استان در حمایت همه جانبه از یگان رزمی مستقل سبب شد تا تشکیل یک تیپ مستقل به دغدغه‌ای برای جمعی از فعالان در سپاه پاسداران یزد قرار گیرد.

, ., .,

رایزنی‌های مکرر آیت‌الله ناصری با محسن رضایی برای تشکیل تیپ

, رایزنی‌های مکرر آیت‌الله ناصری با محسن رضایی برای تشکیل تیپ, رایزنی‌های مکرر آیت‌الله ناصری با محسن رضایی برای تشکیل تیپ, رایزنی‌های مکرر آیت‌الله ناصری با محسن رضایی برای تشکیل تیپ,

آن روزها یکی از افراد دغدغه‌مند در این زمینه آیت‌الله محمدرضا ناصری بود به نحوی که رایزنی‌های بسیاری با محسن رضایی، فرمانده سپاه آن زمان انجام داد اما سه سال از آغاز جنگ گذشته بود و هنوز یزد تیپ مستقل نداشت.

,

چهارم مهرماه سال ۱۳۶۲، زمانی که درست سه سال و پنج روز از آغاز جنگ تحمیلی گذشته بود، فرمان تشکیل تیپ مستقل یزد با عنوان تیپ ۱۸ الغدیر صادر شد تا دفاع نیروهای یزدی از کشور اسلامی جانانه‌تر از قبل رقم بخورد و دلاورمردی رزمندگان تیپ جدیدالتاسیس سبب شد تا الغدیر به نام تیپ شکست ناپذیر شهرت پیدا کند.

,

محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه آن زمان، حکم فرماندهی این تیپ را نیز صادر کرد و به این ترتیب ذبیح‌الله عاصی‌زاده، نخستین فرمانده تیپ الغدیر شد.

,

تشکیل این تیپ در روز ۱۸ ذی‌الحجه، مصادف با عید غدیرخم سبب شد تا این تیپ، تیپ ۱۸ الغدیر نامگذاری شود و از آن پس، محل استقرار این یگان در استان خوزستان، کیلومتر ۱۵ جاده اهواز – اندیمشک باشد در پادگانی که بعدها عنوان پادگان شهید عاصی‌زاده برای آن انتخاب شد.

, ., .,

, ,

این تیپ در ساختار اولیه خود دارای پنج گردان حضرت رسول(ص)، امام علی(ع)، امام حسن(ع) امام حسین(ع) و فاطمه زهرا(س) و گردان‌های پشتیبانی رزمی توپخانه، ادوات و زرهی و نیز بهداری و آموزش بود.

,

عملیات آفندی خیبر؛ اولین ماموریت تیپ الغدیر

, عملیات آفندی خیبر؛ اولین ماموریت تیپ الغدیر, عملیات آفندی خیبر؛ اولین ماموریت تیپ الغدیر, عملیات آفندی خیبر؛ اولین ماموریت تیپ الغدیر,

تیپ الغدیر، پس از تاسیس در اولین ماموریت خود در عملیات آفندی خیبر شرکت کرد و اولین عملیات پدافندی را در منطقه طلاییه با موفقیت به انجام رساند و این یگان در طول حیات خود تا پایان جنگ و قبول آتش‌بس، در ۱۱ عملیات آفندی و ۲۰ عملیات پدافندی شرکت کرد.

,

آیت‌الله محمدرضا ناصری یکی از افراد پیگیر برای تشکیل این تیپ بود و خاطرات بسیاری از نحوه شکل‌گیری و پیگیری‌های تشکیل تیپ دارد.

, .,

امام جمعه یزد در این زمینه اظهار داشت: تلاش‌ها و ملاقات‌های بسیاری با فرماندهان سطوح مختلف سپاه از جمله محسن رضایی، شمخانی، شهید کاظمی و عزیز جعفری جلسات و صحبت‌های زیادی داشتیم برای تشکیل تیپ مستقل در یزد انجام دادیم اما هنوز این تلاش‌ها نتیجه نداده بود تا اینکه یک روز محسن رضایی با من تماس گرفت و گفت قرار است در اهواز بعد از نماز ظهر در مورد تشکیل تیپ یزد تصمیم‌گیری شود.

, .,

درخواست هوایپما با هزینه 70 هزار تومانی برای رسیدن به جلسه هماهنگی تشکیل تیپ

, درخواست هوایپما با هزینه 70 هزار تومانی برای رسیدن به جلسه هماهنگی تشکیل تیپ, درخواست هوایپما با هزینه 70 هزار تومانی برای رسیدن به جلسه هماهنگی تشکیل تیپ, درخواست هوایپما با هزینه 70 هزار تومانی برای رسیدن به جلسه هماهنگی تشکیل تیپ,

ناصری ادامه داد: به سرعت با مسئولان استانی از جمله استاندار که آن زمان آقای گرانمایه بود، هماهنگ و درخواست یک هواپیما برای اینکه ما را به اهواز ببرد، کردم آن زمان هزینه اعزام هوایپما نزدیک ۷۰ هزار تومان می‌شد اما چاره‌ای نبود و باید خود را به اهواز می‌رساندیم.

, .,

وی یادآور شد: با هماهنگی استانداری یزد با وزارت کشور، یک ساعت بعد هواپیما در یزد بود و ما عازم دزفول شدیم. هنوز اذان ظهر را نگفته بودند، آقا محسن و بقیه در صف وضو بودند که ما ‌وارد شدیم. از حضور ما جا خورد و گفت: شما که الان یزد بودید. همین سرعت عمل در رسیدن به خوزستان سبب شد تا مطمئن شوند که ما در کار خود جدی هستیم.

, .,

امام جمعه یزد ادامه داد: بعد از نماز جلسه برگزار شد و آقای عزیز جعفری هم آمد و در این جلسه اسم و عنوان تیپ را مشخص کردیم و تیپ الغدیر یزد افتتاح شد.

, .,

برای استقرار یگان در خوزستان 300 هزار تومان هزینه شد

, برای استقرار یگان در خوزستان 300 هزار تومان هزینه شد, برای استقرار یگان در خوزستان 300 هزار تومان هزینه شد, برای استقرار یگان در خوزستان 300 هزار تومان هزینه شد,

ناصری بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که لازم بود انجام شود، فضایی برای استقرار یگان و قرارگاه تیپ یزد بود بر این اساس آن زمان ۳۰۰ هزار تومان پول به پاسداران دادم و با استاندار خوزستان هم هماهنگ کردیم که فضا و امکانات را در اختیار سپاهیان در جنوب بگذارند.

, .,

یکی از اتفاقاتی که برای اولین بار در سطح کشور در تیپ تازه تاسیس الغدیر افتاد، تشکیل مرکز رزمندگان برای دانش آموزانی بود که داوطلب اعزام به جبهه‌ها بودند.

, یکی از اتفاقاتی که برای اولین بار در سطح کشور در تیپ تازه تاسیس الغدیر افتاد، تشکیل مرکز رزمندگان برای دانش آموزانی بود که داوطلب اعزام به جبهه‌ها بودند., .,

تشکیل این مرکز سبب شد تا بسیاری از رزمندگان مشغول به تحصیل، دوران مرخصی خود را در این مراکز به تحصیل بپردازند تا از درس و تحصیل عقب نمانند و بسیاری از آنها اکنون به همین واسطه از پزشکان نامی، مهندسان برجسته، کارآفرینان نمونه و افراد موفق و اثرگذار در جامعه هستند.

, تشکیل این مرکز سبب شد تا بسیاری از رزمندگان مشغول به تحصیل، دوران مرخصی خود را در این مراکز به تحصیل بپردازند تا از درس و تحصیل عقب نمانند و بسیاری از آنها اکنون به همین واسطه از پزشکان نامی، مهندسان برجسته، کارآفرینان نمونه و افراد موفق و اثرگذار در جامعه هستند, .,

امام جمعه فعلی یزد، آن زمان در تشکیل این مرکز نیز بسیار مؤثر بود و در واقع می‌توان از وی به عنوان مؤسس مرکز رزمندگان در تیپ الغدیر یاد کرد.

, .,

, ,

ناصری در این زمینه گفت: در زمان جنگ بسیاری از جوانانی که به جبهه می‌رفتند، از درس و تحصیل عقب می‌ماندند و برخی معلمان نیز آنها را به همین دلیل سرزنش می‌کردند به همین دلیل به آموزش و پرورش گفتم من دو ساختمان در اختیار شما قرار می‌دهم که یکی برای کلاس‌های رزمندگان و یکی نیز برای خوابگاه آنها در نظر گرفته شود.

, .,

راه‌‌اندازی نخستین مرکز رزمندگان کشور در تیپ الغدیر

, راه‌‌اندازی نخستین مرکز رزمندگان کشور در تیپ الغدیر, راه‌‌اندازی نخستین مرکز رزمندگان کشور در تیپ الغدیر, راه‌‌اندازی نخستین مرکز رزمندگان کشور در تیپ الغدیر,

وی ادامه داد: از آموزش و پرورش خواستم رزمندگانی که مدرسه می‌رفتند را در این محل آموزش دهند و به درس برسانند تا بتوانند نمره بگیرند و از بقیه هم‌کلاسی‌های خود عقب نیفتند و بارها هم به معلمان گفتم من از شما نمی‌خواهم به جبهه بیایید، بلکه می‌خواهم در پشت جبهه و در این مرکز به آموزش دانش‌آموزان رزمنده بپردازید.

, .,

ناصری عنوان کرد: این اقدام را که انجام دادیم وزیر آموزش و پرورش دید کار خوبی است و مقرر شد که در همه تیپ‌ها چنین مرکزی ایجاد شود و بعد از مدتی هم در تمام کشور مراکز رزمندگان ایجاد شد..

, ..,

امام جمعه یزد تصریح کرد: پس از هر عملیاتی من به رزمندگان می‌گفتم که بدانید که همیشه تفنگ دستتان نیست و باید روزی آن را به زمین بگذارید، قلم به دست بگیرید و با قلم و عقلتان به مبارزه بپردازید و اکنون بسیاری از رزمندگان آن دوران، نخبگان امروز هستند.

, .,

تیپ الغدیر، شهید و جانباز و اسیر بسیاری در دوران دفاع مقدس داد اما این تیپ همیشه سرافراز هرگز در هیچ عملیاتی در آن دوران عقب نشینی نکرد و از اینروست که تیپ الغدیر را با عنوان تیپ همیشه پیروز می‌شناسند.

, تیپ الغدیر، شهید و جانباز و اسیر بسیاری در دوران دفاع مقدس داد اما این تیپ همیشه سرافراز هرگز در هیچ عملیاتی در آن دوران عقب نشینی نکرد و از اینروست که تیپ الغدیر را با عنوان تیپ همیشه پیروز می‌شناسند., .,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه