اخبار داغ

کارشناس مسائل دینی;

پیاده روی اربعین یک هویت تمدن ساز است

پیاده روی اربعین یک هویت تمدن ساز است
کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین یک هویت تمدن ساز است که حول محور امام حسین علیه السلام است گفت: در آموزه‌های شیعی امام زمان وقتی ظهور می کند اولین شعارش شعار امام حسین است و خود را با امام حسین معرفی می کند اربعین زمینه ساز تشکیل حکومت جهانی امام زمان (عج) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضان نرگسی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، اظهارداشت:  انسانها به هویت جمعی نیاز دارند گاهی هویت های قومی بر اساس زبان ، هویت قبیله ای بر اساس نژاد و همچنین هویت ملی بر  اساس اشتراکات سیاسی، زبانی و جغرافیایی شکل می‌گیرد همه انسانها به هویت جمعی نیاز دارد.

 وی افزود: در آموزه های دینی زمینه ساز حکومت جهانی امام زمان ما را به سمت و سویی سوق می دهد که به یک هویت جمعی برسیم هویت جمعی بر اساس اشتراکات شکل می گیرد اشتراکات و اعتقاداتی که ممکن است انسان حتی برای حفظ آنها حاضر باشد جان خودش را نیز فدا کند .

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر از دوران صفویه به بعد هویت دینی بر اساس مذهب شیعه در ایران شکل گرفت این هویت با تفاوت زبانی و قومی توانست هویت اصلی را در ایران شکل دهد این هویت شیعی همچنان در جامعه ما وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: به گفته شهید مطهری هویت جمعی بر اساس دغدغه‌های مشترک و احساس مشترک بیشتر از مسائل دیگر شکل می گیرد بر همین اساس آموزه‌های شیعی ما را به این جهت سوق می‌دهد که حتی مسئله هویت جمعی اربعین از هویت شیعه نیز بالاتر می رود اربعین هویتی بالاتر است شیعه دارد و حول محور امام حسین است.

 کارشناس مسائل دینی بیان داشت: افرادی که در پیاده اربعین شرکت کردن این حس مشترک را اعلام کردند که که در این مسیر اصلاً هویت‌های ملی، زبانی و قومیتی مطرح نیست و همه یک شکل واحد هستند و حتی احساس شیعه بودن نیز در این مسیر جای خود را به محور حسینی بودن می دهد به همین خاطر در این مسیر افراد غیر شیعه از جمله اهل تسنن ارامنه و مسیحیان را نیز مشاهده می‌کنیم.

کارشناس مسائل دینی افزود: شیعیان در مسیر پیاده روی اربعین با مشاهده افراد غیر شیعه از جمله اهل تسنن، مسیحیان، یهودی‌ها و ارامنه احساس تعلق میکنند و با آنها بیگانگی نداشتند این احساس تعلق  یک احساس تمدنی است.

رمضان نرگسی تاکید کرد: در پیاده روی اربعین یک هویت تمدنی بر اساس آموزه های ما شکل می گیرد که این هویت تمدنی اختصاصی به ایران و یا هر کشور دیگری ندارد و حتی اختصاص به هیچ دینی هم ندارد بلکه این هویت تمدنی بر اساس آزادگی، اخلاص و فداکاری امام حسین علیه السلام شکل می گیرد.

وی گفت: پیاده روی اربعین و امام حسین به هویت ما تبدیل شده است به همین خاطر است که در این ایام انسان احساس دلتنگی می کنند و می خواهند که در این پیاده روی شرکت کنند و افرادی که از این پیاده روی بر می گردد احساس خود را به بقیه منتقل می‌کند پس به همین خاطر تنها حضور در پیاده روی اربعین نیست که انسان ها می توانند بهره و ثواب ببرند بلکه رسیدن به این هویت جمعی انسان را به این بهره و ثواب نیز می رساند .


استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این هویت تمدنی زمینه ساز ظهور امام زمان است وقتی امام زمان ظهور می کند نیازی نیست برای تشکیل حکومت جهانی خود از زور استفاده کند در آموزه‌های شیعی امام زمان وقتی ظهور می کند اولین شعارش شعار امام حسین است و خود را با امام حسین معرفی میکند اینجا همان رمز پیاده روی اربعین است اربعین و پیاده روی اربعین به یک هویت می دهد که این هویت فراتر از قومیت ملیت و دین است.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از افراد به خاطر شرایط کرونا و یا مسائل دیگر نمی‌توانند در این پیاده‌روی شرکت کنند چگونه در ثواب این پیاده روی سهیم شوند ؟گفت: مسئله اصلی امام حسین است می بینیم که افرادی در راه امام حسین خرج می‌کنند و هیچ خواسته اب هم از امام حسین ندارند و تنها امام حسین علیه السلام را طلب می کنند.
 این وجه عزاداری امام حسین ، برگزاری هیئت ها و روضه های خانگی همه اینها در یک دایره هست و در همان دایره امام حسین و پیاده روی اربعین است.

رمضان نرگسی اضافه کرد: همه عزاداری هایی که ما در شهر و دیار خود برای امام حسین علیه السلام انجام می دهیم در همان دایره ای است که اربعین قرار دارد و جدایی از آن نیز نیست پیاده روی های که در برخی از مسیر ها به یاد پیاده روی اربعین انجام می شود نیز در همین داره است.

وی افزود:  نقش رسانه ها نیز در این جا بسیار اهمیت دارد که تصاویر پیاده‌روی اربعین و این هویت تمدنی را انعکاس دهند .

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   قم فردا،, , قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه