اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

نگرانی آمریکا از رفتار هوشمندانه دولت سیزدهم/ کاخ سفید درپی حل معمای «زمان بازگشت ایران به مذاکرات» است

نگرانی آمریکا از رفتار هوشمندانه دولت سیزدهم/ کاخ سفید درپی حل معمای «زمان بازگشت ایران به مذاکرات» است
در حالی که مقامات آمریکایی در روزهای آغازین دولت سیزدهم از نبود زمان برای از سرگیری مذاکرات سخن می گفتند این روزها اما زمان دقیق بازگشت ایران به مذاکرات برایشان به معمایی تبدیل شده که خواستار حل آن از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که وزیر امور خارجه کشورمان در هفته های آغازین مسئولیت خود در راس دستگاه دیپلماسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافت، دیدارها و گفت وگوهایی را در حاشیه این اجلاس با مقامات کشورهای اروپایی انجام داد و در تمام این دیدارها بر موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص نحوه مذاکرات تاکید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

پس از آنکه دولت جدید ایران اعلام کرد که به مذاکرات برمی گردد اما با چارچوب خاص و شرایط متفاوت، مقامات آمریکایی با چرخش زاویه نسبت به مواضع قبلی، خود را مشتاق به مذاکرات نشان داده و درپی هموار کردن مسیر گفت و گوهای طرفین بر آمدند.

,

مقامات آمریکایی در دولت قبل مدام تکرار می کردند که فرصتی برای مذاکره باقی نمانده است و هیچ یک از پیش شرط های ایران برای ادامه مذاکرات پذیرفتنی نیست. آمریکایی ها در آغازین روزهای مسئولیت دولت سیزدهم نیز تلاش کردند با چنگ و دندان نشان دادن در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کنند.

,

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی گفته بود فرصت در حال از دست رفتن است و زمان زیادی برای انجام مذاکرات باقی نمانده است اما این روزها اخبار و پیام هایی از مقامات ایالات متحده در حال مخابره شدن است که حاکی از تلاش آمریکایی ها برای از سر گیری مذاکره است.

,

این میان اما وزیر امور خارجه کشورمان در اظهاراتی گفته است: عجله و شتاب اروپایی ها برای بازگشت به مذاکرات این است که تصور می کنند ممکن است ما در پیشرفت های هسته ای مان به مرحله نگران کننده برسیم اما نگرانی آنها بی اساس است.

,

وی این را هم گفته است که تفاوت «به زودی» ما با غربی ها خیلی زیاد است.

,

این اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اما با واکنش مقامات کاخ سفید همراه شده است. سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی گفته است باید پرسید منظورشان از «زود» یا «خیلی زود» چیست. برای از سر گیری مذاکرات باید نقطه ای برای شروع وجود داشته باشد.

,

به نظر می رسد مقامات کاخ سفید از اظهارات وزیر امور خارجه ایران احساس نگرانی کرده و به دنبال هموار کردن مسیر مذاکرات هستند. اما سیاست خارجی ایران براساس منافع کشور به طور رسمی اعلام کرده که چندان رغبتی به مذاکرات یک سویه که تنها منافع طرف های غربی و آمریکایی تامین شود ندارد.

,

نشریه «نشنال» در گزارشی به بدبینی ایران درخصوص احیا برجام پرداخته و نوشته است با توجه به عدم اطمینان روز افزون در مورد علاقه تهران به بازگشت به توافق و کمبود زمان، احیا برجام در سال جاری بعید است. این گزارش احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات در سال 2021 را 70 درصد اعلام کرده است در حالی که ماه گذشته این احنمال را 45 درصد پیش بینی کرده بود.

,

به نظر می رسد دولت سیزدهم با بیان دیپلماتیک در صدد است طرف های اروپایی و آمریکایی را به مذاکره چارچوب دار و قانونمند مجاب کند. واکنش ها از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی البته حاکی از این است که این سیاست از سوی جمهوری اسلامی ایران نتیجه بخش بوده به طوری که اظهارات مقامات آمریکایی علاقمندی خود را برای اعلام زمان دقیق ایران برای بازگشت به مذاکرات نشان دادند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه