اخبار داغ

قارچ، هر روز گران‌تر از دیروز!/ چرا تولید قارچ کاهش یافت؟

قارچ، هر روز گران‌تر از دیروز!/ چرا تولید قارچ کاهش یافت؟
در حال حاضر قارچ کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اگرچه برخی این قیمت را به دلیل کمبود این محصول و اهمیت شناخته شده قارچ در بالا بردن سیستم ایمنی و مقابله با کرونا می دانند، اما سوء استفاده برخی واسطه ها و افزایش هزینه تولید هم در این مسیر موثر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ نقش مثبت مصرف گیاهان و سبزی‌ها بر سلامتی بدن انسان، موضوعی است که از قرن‌ها پیش اثبات شده است. به همین دلیل بخشی از رژیم غذایی انسان‌ها را این مواد که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مفید هستند تشکیل می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در میان آنها قارچ نیز که یکی از انواع سبزیجات محسوب می‌شود، فواید مختلفی دارد زیرا دارای مواد معدنی همچون آهن، سلنیوم، پتاسیم، مس، کلسیم، فسفر و حاوی انواع ویتامین‌ها هستند. همچنین قارچ‌ها منبع خوبی از فیبر هستند. البته این ماده خوراکی از کالری کمی ‌برخوردار است. با این حال سرانه مصرف قارچ در ایران نسبت به سایر کشورها پایین است.

,

*رابطه افزایش قیمت و کاهش مصرف

, *رابطه افزایش قیمت و کاهش مصرف, *رابطه افزایش قیمت و کاهش مصرف,

دلایل متعددی برای مصرف کم قارچ در ایران عنوان می‌شود که از آن جمله می‌توان به میل بیشتر جمعیت به غذاهایی مثل برنج و همچنین کمبود تنوع استفاده از آن اشاره کرد، اما در سال‌های اخیر یک مورد سوم هم به این دو مورد اضافه شده که حتی کسانی را که مصرف قارچ در سبد غذایی آنها زیاد بوده نیز به کاهش خرید آن سوق داده است. این مورد هم افزایش قیمت است. به شکلی که در روزهای اخیر قیمت هر کیلو قارچ که در اوایل امسال ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان بود در سطح بازار تا ۶۰هزار تومان هم رسیده است. این افزایش قیمت باعث شده تا این ماده غذایی به دلیل صعود نرخ آن، با کاهش چشمگیر در سبد خرید خانوار مواجه شود.

,

یکی از پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در کشور علت افزایش قیمت اخیر را افزایش قیمت و کاهش مواد اولیه، کاهش تولید ناشی از فصل گرما، صادرات وسیع قارچ به عراق و کشورهای دیگر و سوء‌استفاده برخی فروشندگان از کمبود قارچ دانست و گفته که در حال حاضر این محصول باید با قیمت ۴۶ تا ۴۷هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، اما برخی مشکلات مثل تهیه مواد اولیه باعث می‌شوند که بازار آرامش خود را از دست بدهد.

,

سال قبل قیمت قارچ سه مرتبه افزایش داشته است. البته گاه با کاهش کوتاه‌مدتی نیز مواجه می‌شد که چون این موضوع نه به دلیل کاهش قیمت نهاده‌ها بلکه به دلیل کاهش تقاضای مصرف بود، به کاهش عرضه و بازگشت قیمت منجر شد، اما روند افزایشی، استمرار بیشتری داشت. البته این افزایش نرخ‌ها موجب افزایش سود تولید‌کننده نمی‌شود، چرا که در این شرایط برخی از تولیدکنندگان به دلیل کاهش حاشیه سود دست از کار کشیده‌اند. فعالان این حوزه هشدار می‌دهند اگر فکری برای این شرایط نشود صنعت قارچ نابود خواهد شد و قیمت‌ها در ماه‌های آینده باز هم صعودی خواهند بود.

,

این در حالی است که التهاب در مورد بازار خوراکی‌ها غیر از قارچ دامن بسیاری دیگر از کالاها را نیز گرفته و به‌ گفته فعالان صنفی، در پنج ماه نخست امسال به‌دلیل شیوع کرونا، کاهش برگزاری مراسم‌های مهمانی، عزاداری و عروسی و خصوصا افت قدرت خرید مصرف‌کننده، میزان مصرف برخی از مواد غذایی ۳۵درصد افت داشته است.

,

البته امسال علاوه بر این، گران بودن مواد اولیه هم باعث شده واحدهای تولیدکننده کود کمپوست نتوانند مواد اولیه به کارخانه‌های قارچ برسانند که خود این موضوع  سهم۱۰ درصدی در کاهش تولید قارچ به جا گذاشته است.

,

 

,

, ,

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی در خصوص علل افزایش قیمت اظهار کرد:‌ قیمت قارچ از کارخانه‌ها بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در روزهای مختلف متغیر است و تا به دست مصرف‌کننده برسد به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان می‌رسد، یک بخشی از افزایش قیمت به علت تورم است که روی تمامی کالاها تاثیر گذاشته است. علاوه بر این مواد اولیه تولید قارچ نیز گران شده، مثلا کلش گندم امسال بسیار گران شد، کوره مرغی هم که از مواد اولیه تولید قارچ است افزایش قیمت پیدا کرد. بنابراین قیمت کمپوست بالا رفت و تاثیر خود را بر قیمت قارچ گذاشت. هزینه‌های قیمت بسته‌بندی، آب، برق و… نیز سید صعودی داشت.

,

وی افزود: از طرفی به علت همین افزایش قیمت‌ها میزان تولید کاهش یافت چراکه واحدها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود سرمایه در گردش زیادی نداشتند و مجبور به کاهش میزان خرید شدند. اینها عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت قارچ بود، همچنین باید توجه داشت که هر سال تابستان میزان تولید قارچ کم می‌شود.

,

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی بیان کرد: قیمت قارچ از کارخانه‌ها بین 40 تا 45 هزار تومان در روزهای مختلف متغیر است و تا به دست مصرف‌کننده برسد به 55 تا 60 هزار تومان افزایش می‌یابد. ولی قارچ با قیمت 40 تا 45 هزار تومان هم در بازار و بعضی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد، همچنین افزایش قیمت قارچ نسبت به مدت مشابه سال گذشته را حدود 30 تا 35 اعلام کرد.

,

وی اعلام کرد: تقاضا هم به این علت کاهش قدرت خرید مردم، افت داشته است. ولی باید توجه داشت که تولید نیز کم است و به محض اینکه تولید افزایش یابد ما با مازاد قارچ و طبیعتا شکست قیمت مواجه خواهیم شد، در حال حاضر میزان تقاضا و عرضه تقریبا متعادل است، و شاید نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان تقاضا 30 تا 40 درصد کاهش داشته باشد.

,

*قارچ، هر روز گران‌تر از دیروز!

, *قارچ، هر روز گران‌تر از دیروز!, *قارچ، هر روز گران‌تر از دیروز!,

یکی از  پرورش دهندگان قارچ خوراکی علت افزایش قیمت قارچ را گرانی مواد اولیه، کاهش تولید ناشی از فصل گرما و کمبود مواد اولیه و سوء استفاده برخی فروشندگان از کمبود قارچ دانست و گفت که در حال حاضر این محصول باید به قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

,

وی اظهار کرد: مدیریت بازار و نرخ‌گذاری قارچ به عهده انجمن است که فعلا تغییر نکرده است اما مواد اولیه بسیار گران شده و بسیاری از کارخانه‌ها توان تولید مواد اولیه را ندارند که به تولیدکنندگان قارچ برسانند. در این وضعیت طبیعتا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما اینکه به صورت رسمی که از سوی انجمن اعلام شود، نرخ تغییری نکرده است، بلکه زمینه تولید و عرضه کمتر شده و در این شرایط برخی از فروشندگان سوء استفاده می‌کنند.

,

به گفته وی قیمت اعلامی انجمن طی روزهای اخیر برای قارچ فله کارتونی درجه یک کیلویی ۴۴ هزار تومان بوده که باید نهایتا ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، اما در فروشگاه‌ها قیمت این محصول به بیش از کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسیده است که مورد تایید انجمن نیست.

,

*چرا تولید قارچ کاهش یافت؟

, *چرا تولید قارچ کاهش یافت؟, *چرا تولید قارچ کاهش یافت؟,

قارچ به دو شکل سنتی و مکانیزه کشت می‌شود که کشت مکانیزه در ۱۲ ماه سال انجام می‌شود، اما کشت سنتی در فصل تابستان به دلیل نبود سیستم سرمایشی انجام نمی‌شود؛ بنابراین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید کاهش می‌یابد.

,

, ,


*کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه، قارچ را هم گران کرد

,
, *کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه، قارچ را هم گران کرد, *کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه، قارچ را هم گران کرد,

اینکه در حال حاضر قارچ را با قیمتی ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسانند، به دلیل کمبود این محصول و اهمیت شناخته شده قارچ در بالا بردن سیستم ایمنی و مقابله با کرونا است و این قیمت نتیجه سوء استفاده فروشندگان است. با افزایش تولید قارچ، این افزایش قیمتِ ساختگی قابل اصلاح و مدیریت است.

,

یکی دیگر از تولید کنندگان قارچ خوراکی اظهار کرد: همه تولید کنندگان قارچ یکسری مواد اولیه از جمله  تهیه می کنند، تعدادی از شرکت ها کمپوست تولید می کند ما کمپوست را از آن شرکت ها خریداری می‌کنیم و بر اساس قیمت خرید کمپوست و انجمن تولید کنندگان قارچ به اتفاق یکدیگر تشکیل داده ایم و   مدیر انجمن، درصد هزینه‌ها پلکانی مشخص و قیمت گذاری می شود، ولی  قیمت ها نسبت به قارچ تعرفه علمی دارد.

,

وی افزود: کمپوستی که خریداری می‌شود باید ضربدر ۱.۲ شود و این قیمت قارچ که باید به بازار ارائه شود را تعیین می کند اکنون صرفا گرانی قارچ به دلیل مواد اولیه است، و موضوع دلالان قضیه‌ای جدا است که خوشبختانه در بحث قارچ همه چیز بر عهده تامین کننده است، تامین کننده هزینه هایش مشخص می‌شود و نرخی برای آن تعیین می‌کنند، که طبق این نرخ به خروجی تحویل دهند.

,

تولید کننده قارچ خوراکی  در رابطه با وجود دلالان بیان کرد: هر کارخانه تولیدی قارچ تعدادی ویزیتور دارد، همه تولیدکنندگان  به این ویزیتورها نرخ پایین تر از آن چیزی که اعلام کردند با آنها می دهند و آنها به بازار ارائه می کنند،  و در آخر واسطه ها مبلغ خیلی پایین و معمولی در این میان کسب می‌کند.

,

 

,

, ,

* قارچ در انتظار فصول سرد برای کاهش قیمت

, * قارچ در انتظار فصول سرد برای کاهش قیمت, * قارچ در انتظار فصول سرد برای کاهش قیمت,

در تابستان واحدهای خرد غیر مکانیزه به علت مجهز نبودن به سیستم‌های سرمایشی از چرخه تولید خارج شدند. همچنین کمبود و افزایش قیمت قابل ملاحظه مواد اولیه موجب شده است که برخی از واحدهای مکانیزه از تمام ظرفیت واقعی خود استفاده نکنند. از طرفی ظرفیت تولید نیز کاهش پیدا کرده است و نقدینگی تولیدکنندگان کفاف زیر کشت بردن کلیه سالن‌های تولید قارچ را ندارد.

,

با توجه به سرما دوست بودن این محصول، فصول سرد سال زمان مناسبی برای تولید قارچ است، اما اگر افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن‌ها بر همین منوال ادامه داشته باشد که به احتمال زیاد نیز ادامه خواهد داشت، تولید قارچ را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

,

تولید قارچ در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰، نسبت به فصل تابستان بهتر می‌شود، اما نسبت به فصول سرد سال‌های گذشته شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در تولید آن خواهیم بود. مگر اینکه حمایت‌های دولتی برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان قارچ و بستر کشت صورت پذیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه