اخبار داغ

نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده اقتصاد کشاورزی؛

ایجاد کارگاه‌های فرآوری انگور و انار در خلیل‌آباد/ گام‌های مهم برای توسعه روستاها و اشتغالزایی برداشته شد

ایجاد کارگاه‌های فرآوری انگور و انار در خلیل‌آباد/ گام‌های مهم برای توسعه روستاها و اشتغالزایی برداشته شد
عرضه مستقیم محصولات تولیدی به کارگاه‌های تبدیلی بدون دخالت واسطه‌گران و در نتیجه تعیین قیمت واقعی این محصولات از جمله مزایای ایجاد صنایع تبدیلی به شمار می‌رود و فعالیت در این راستا علاوه بر اشتغالزایی، افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی خاص شهرستان خلیل آباد را در پی خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با توجه به نیاز به توسعه روستاها و نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهم ترین مسائلی که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی روستایی است. در این زمینه صنایع تبدیلی با به کارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی برای توسعه روستاها و استفاده بهتر از این محصولات تلقی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ایجاد صنایع تبدیلی بدون تردید یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است، صنایع تبدیلی از میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی کم کرده و زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی فراهم می‌کند و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت­ های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش ­های اقتصادی و کاهش نابرابری­ های منطقه‌ای منجر می‌شود.

,

به همین دلیل است که صنایع تبدیلی را پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور می‌دانند زیرا این صنایع می‌تواند از نقش موثر در تامین مواد غذایی و امنیت غذایی برخوردار باشد.

,

بیش از 90 درصد مردم در شهرستان خلیل‌آباد به شغل کشاورزی مشغول هستند و با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که  این شهرستان در بخش کشاورزی دارد اقتصاد آن بر مبنای کشاورزی است.

,

خلیل‌آباد 6 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انگور، 4300 هکتار سطح زیر کشت باغات پسته، یک هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انار، 4200 هکتار سطح زیر کشت زعفران و... دارد که سالانه شاهد برداشت چندین هزار تن محصول مختلف در این شهرستان هستیم.

,

یکی از مشکلات کشاورزان خلیل آباد عدم وجود صنایع تبدیلی در شهرستان است که  موجب شده سالانه کشاورزان حاصل دسترنج خود را بدون بهره‌ای به فروش برسانند و همچنین قسمت عمده‌ای از محصولات کشاورزی منطقه به ضایعات تبدیل شود.

,

 انگور به صورت تازه خوری یا در نهایت به صورت کشمش به بازار عرضه می شود و منافع زیادی برای تولیدکنندگان ندارد، در صورتی که از برگ های تازه انگور با بسته بندی های مناسب می توان درآمد زیادی را کسب کرد؛ از غوره انگور برای تهیه آب غوره که منافع زیادی دارد می توان استفاده کرد یا پودر غوره تهیه کرد.

,

, ,

تولید سرکه، شیره و روغن هسته انگور از دیگر مشتقات انگور بوده که در صورت تولید و بسته بندی مناسب می توان مقدار زیادی از محصول تولید شده این شهرستان را برای اهداف مختلف استفاده کرد تا مقدار محصول مانده روی دست کشاورز کاهش یابد و درآمد زیادی عاید آنان شود.

,

علاوه بر این که خود تولید این فرآورده ها زمینه اشتغال زایی بسیار زیادی را ایجاد می کند و رونق زیادی به کشاورزی منطقه خواهد داد، به دلیل نبود صنایع بسته بندی و فرآوری بهداشتی زعفران، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به انار، عملیات بسته بندی مناسب پسته و کشمش نیز از دیگر صنایعی است که جای خالی آن در شهرستان کاملا مشهود است و در صورت سرمایه گذاری در هر یک از این صنایع در آمد زیادی برای سرمایه گذاران و کشاورزان خواهد داشت.

,

عرضه مستقیم محصولات تولیدی به کارگاه‌های تبدیلی بدون دخالت واسطه‌گران و در نتیجه تعیین قیمت واقعی این محصولات از جمله مزایای ایجاد صنایع تبدیلی به شمار می‌رود. همچنین فعالیت در این راستا علاوه بر اشتغالزایی، افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی خاص شهرستان خلیل آباد را در پی خواهد داشت.

,

پیگیری ایجاد کارگاه های فراوری و بسته بندی انگور و انار در خلیل آباد

, پیگیری ایجاد کارگاه های فراوری و بسته بندی انگور و انار در خلیل آباد,

اصغر نوراله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی و امید در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم کمک کنیم که روند تکمیل این پروژه ها تسریع شود تا جهشی در منطقه در توسعه زیرساخت های مورد نیاز کسب و کار و اشتغال مردم ایجاد کند.

, صبح توس,

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: یکسری ظرفیت ها و مزیت هایی شهرستان خلیل آباد در حوزه محصولات انار و انگور دارد که در مسیر با این محصولات آشنا شدیم و بخش عمده ای از تولید منطقه را به خود اختصاص می دهد.

,

مدیرعامل صندوق کارآفرینی و امید با بیان اینکه به دنبال این هستیم که کارگاه هایی برای فراوری و بسته بندی این محصولات بتوانیم ایجاد کنیم تا ارزش افزوده بیشتری به منطقه بدهد و اشتغال زایی افزایش پیدا کند، تصریح کرد: فعلا یک خط اعتباری 10 میلیارد تومانی خاص منطقه ترشیز، مازاد بر خط اعتباری که منطقه ترشیز دارد در نظر گرفته ایم تا از این طریق بتوانیم چند کارگاه فعال کنیم.

,

, ,

وی با تاکید بر اینکه مصوبه ای برای ارائه 40 درصد تسهیلات تکمیلی به طرح های نیمه تمام مازاد بر تسهیلات که در گذشته ارائه شده گرفته ایم، اذعان کرد: امیدواریم با ارائه این تسهیلات، واحدهای نیمه تمام بتوانند زود به مرحله بهره برداری برسند.

,

40 درصد تسهیلات تکمیلی به طرح های نیمه تمام داده می شود

, 40 درصد تسهیلات تکمیلی به طرح های نیمه تمام داده می شود,

شهرستان خلیل‌آباد در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان سرآمد است. چندین هزار تن انگور، کشمش، زعفران، پسته و انار در این شهرستان تولید می شود که اگر اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشیم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شد که جزء جزء محصولا کشاورزی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت حال آنکه به دلیل نبود صنایع تبدیلی تکمیلی در منطقه بسیاری از محصولات تولیدی شهرستان به دلیل قیمت پایین و به‌صرفه نبودن یا وجود دلالان در داخل باغات به ضایعات تبدیل می‌شوند و کشاورزان همواره در رنج به سرمی‌برند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه