اخبار داغ

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

زیارت اربعین؛ پیوند جان با حسین بن علی(ع) است/ حق طلبی و باطل ستیزی از اصول اربعین است

زیارت اربعین؛ پیوند جان با حسین بن علی(ع) است/ حق طلبی و باطل ستیزی از اصول اربعین است
امان الله علیمرادی گفت: اصول اربعین، اصولی است که بر پایه سعادت دنیا و عقبای جامعه فرد و جامعه است که از آن جمله می توان به حق طلبی و باطل ستیزی اشاره داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛  ضمن عرض تسلیت اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام با تأکید بر اینکه زیارت اربعین، پیوند جان با حسین بن علی علیه السلام است، گفت: زیارت در لغت، به معنای تمایل پیدا کردن است و واژه «تزاور» که در آیه 17سورۀ کهف آمد، به همین معناست.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: زیارت در متون دینی نیز به همین معناست که زائر به طرف مزور، تمایل پیدا می کند؛ تمایلی که با انس روحی و تعظیم و تکریم قلبی همراه خواهد بود؛ در متون دینی، به زیارت اولیای دین به ویژه حضرت امام حسین علیه‌السّلام به خصوص زیارت اربعین ایشان شده تا حدی که در روایتی به نقل از حضرت امام عسکری علیه السّلام از علامات مومن شناخته شده است.

وی ابراز کرد: با زیارت امام حسین علیه السلام، حقایق و ارزش های حسینی، یاد آوری می‌شود تا جامعه به فراموشی و غفلت از آرمان های حسینی مبتلا نشود و در واقع، انسان زائر با زیارت خود، به فرهنگ ارزش های حسینی متمایل می شود و با جان خود به آن می‌پیوندد و آرمان زندگی خود، قرار می دهد.

حق طلبی و باطل ستیزی از اصول اربعین است

این مقام مسئول اظهار کرد: علمای دین و مؤمنین تأسی به اولیای دین، در همه دوره ها به زیارت اربعین اهتمام داشته و در سال های اخیر، این زیارت یک همایش جهانی حسینی برای حق طلبی و باطل ستیزی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی عنوان کرد: زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام که از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل شده، متذکر این ارزش ها است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص اصول و ارزش های اربعین گفت: این اصول، اصولی است که بر پایه سعادت دنیا و عقبای جامعه فرد و جامعه است که از آن جمله می توان به حق طلبی و باطل ستیزی اشاره داشت.

امام حسین(ع) در دعوت به حق برای کسی عذری باقی نگذاشت

وی با بیان اینکه حرکت دادن، به جنبش در آوردن، دعوت به قیام لله و باطل ستیزی؛ در مقابل آن، مداهنه و سازش کاری است که از اصول و ارزش های اربعین است، تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام در دعوت به حق با سخنرانی، مکاتبه و مواجهه حضوری و هر صورت ممکن برای کسی عذری باقی نگذاشت؛ در زیارت اربعین آمده است: " فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ ." در فراخوانی به حق جای عذر برای کسی نگذاشت و نصح و خیرخواهی را کامل کرد.

این مقام مسئول افزود: یک نمونه آن در سخنرانی امام حسین علیه‌السلام در صحرای منا در سال های قبل از حادثه عاشورای ۶۱ هجری خطاب به بزرگان جهان اسلام می فرماید" ثُمَ أَنْتُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ عِصَابَةٌ بِالْعِلْمِ‏ مَشْهُورَةٌ وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَةٌ وَ بِالنَّصِیحَةِ مَعْرُوفَةٌ . سپس شما اى گروه، گروهى که به علم شهرت دارید، و به نیکى از شما یاد مى‏‌کنند، و به خیر خواهى و اندرزگویى شناخته‌‏اید".

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی بیان کرد: امام حسین علیه السلام همچنین فرمودند" شما (علما) می بینید که پیمان های خدا شکسته شده ولی نگران نمی شوید، با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می افتید! می بینید که پیمان رسول خدا خوار و ناچیز شده... ولی درخور مسئولیت خود، کار نمی کنید و به کسانی هم که در آن راه تلاش می کنند، وقعی نمی نهید و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید . همه اینها همان نهی و بازداری است که خدا به آن امر کرده است، ولی شما از آن غافلید . و مصیبت بر شما از همه بزرگ تر است؛ زیرا در حفظ منزلت علما مغلوب شدید".

خطر پذیری و بذل جان از ارزش های اربعین است

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه دعوت به خدا از شئون رسول خدا صلی الله و آله و اوصیای ایشان است، اظهار کرد: خداوند در سوره احزاب آیه 45 و 46 فرموده است" ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت دهنده و بیم دهنده. و تو را دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی روشنی بخش".

وی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره هم در وصف ائمه اطهار سلام الله علیهم نیز می خوانیم "السَّلامُ عَلَی الدُّعَاةِ إِلَی اللَّهِ وَ الْأَدِلاءِ عَلَی مَرْضَاةِ اللَّهِ؛ سلام بر دعوت کنندگان به سوی خدا، و راهنمایان برخشنودی خدا".

این مقام مسئول با بیان اینکه خطر پذیری و بذل و تقدیم جان و همه موجودی به خدا از دیگر اصول و ارزش های اربعین است، گفت: در زیارت اربعین می خوانیم: "وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ؛ خون قلب خود را در راه خدا بذل کرد"؛ امام علیه‌السلام همراهانی می خواهد که باذل مهجه باشند؛ ایشان در هنگام حرکت از مکه به سوی کوفه فرمود" کسى که در راه ما می خواهد جانش را ببخشد و خود را آماده دیدار با خدا کند پس باید با من بیاید زیرا که من به خواست خدا صبحگاه روانه خواهم شد".

عبرت اربعین این است که فریفته دنیا شدن، انسان را در مقابله با حق قرار می دهد

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی نجات جامعه از جهالت، ندانم کاری و حیرت گمراهی را از دیگر ارزش ها و اصول اربعین دانست و ابراز کرد: امام حسین علیه‌السلام راه نجات جامعه را در قول و عمل نشان دادند و آن نمایان و برجسته شدن آرمان های اسلامیو اصلاح امور جامعه اسلامی و حاکمیت و اجرای کامل همه ابعاد دین است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام حسین علیه السّلام در صحرای منا در پیشگاه حق تعالی عرضه می دارد" خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد".

وی در خصوص عبرت های اربعین عنوان کرد: مهمترین عبرت این است که فریفته دنیا شدن و عقبا به دنیا فروختن، انسان را در مقابله با حق قرار می دهد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در جریان عاشورا نقطه‌ مقابل امام حسین علیه السلام، کسانی بودند که فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادّی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بیخودشان کرده بود؛ "و قد توازر علیه من غرّته الدنیا"؛ "و باع حظّه بالارذل الأدنی"؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است و این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت که به بهای پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایی فروخته بودند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
, حق طلبی و باطل ستیزی از اصول اربعین است, حق طلبی و باطل ستیزی از اصول اربعین است,
,
,
,
,
,
,
,
, امام حسین(ع) در دعوت به حق برای کسی عذری باقی نگذاشت, امام حسین(ع) در دعوت به حق برای کسی عذری باقی نگذاشت,
,
,
,
,
,
,
,
, خطر پذیری و بذل جان از ارزش های اربعین است, خطر پذیری و بذل جان از ارزش های اربعین است,
,
,
,
,
,
,
,
, عبرت اربعین این است که فریفته دنیا شدن، انسان را در مقابله با حق قرار می دهد, عبرت اربعین این است که فریفته دنیا شدن، انسان را در مقابله با حق قرار می دهد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه