اخبار داغ

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با دانا؛

بازار سرمایه در هفته های آینده روندی افزایشی را دنبال خواهد کرد/ بورس کف یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست نخواهد داد

بازار سرمایه در هفته های آینده روندی افزایشی را دنبال خواهد کرد/ بورس کف یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست نخواهد داد
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزندگی سهم‌ها، پس از اصلاح گفت: سیگنال های منفی که در هفته‌های گذشته موجب ریزش بورس شده‌اند کاهش یافته و با در نظر گرفتن شاخصه‌های کلان اقتصادی احتمالا بازار سرمایه روندی افزایشی را پیشرو خواهد داشت.
[

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره علل ریزش در هفته گذشته و رشد در هفته کنونی اظهار کرد: علت اصلی افت بازار در هفته گذشته در وهله اول به اصلاح رشد در هفته‌های گذشته بازمی‌گردد که شاهد بودیم در ابتدای خردادماه که شاخص به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید با اصلاح شدید انجام شده بازار در پی ریزش دلار و اعلام تارگت ۱۵ هزارتومانی دلار توسط دولت روحانی بازار وارد فاز احتیاط شد.

علل رشد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر

وی توضیح داد: در پی اتفاقاتی مانند انتقال برجام به دولت بعدی، توقف مذاکرات، کسری بودجه، افزایش حجم نقدینگی، اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی، اضافه‌شدن پایه پولی که همه با هم تورم انتظاری را افزایش داد اما سپس در کنار گزارش‌های خوب سودآوری شرکت‌ها که سود بیشتری نسبت به ماه‌های قبل را اعلام می‌کردند و قرارگرفتن این شرکت‌ها در دامنه ۴ تا ۵ بازار سرمایه مجدداً شروع به رشد کرد.

این کارشناس بورس با اشاره به رسیدن شاخص به یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد گفت: در اوایل شهریورماه با رشدی که در این بازه انجام شد، عوامل بنیادی که بازار را افزایشی کرده بود و نسبت قیمت به درآمد روی عدد ۷ قرار داده بود، عوامل بنیادی قوی‌تر برای ادامه رشد وجود نداشت؛ لذا باتوجه‌به اینکه بازار توان اصلاح زمانی را نداشت در این مقطع به‌عنوان‌مثال تا ۱۵ مهرماه در شاخصی بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۵۰ بازار اصلاح زمانی می‌کرد که با آمدن گزارشات ۶ ماهه مسیر بعدی را در پی بگیرد.

مهم‌ترین عامل ریزش، عدم انتشار اوراق در ماه‌های گذشته بود

وی در ادامه تصریح کرد: چون بازار اصولاً در نقاط تعادلی نمی‌تواند افزایش معاملات را داشته باشد و در این میان عواملی نیز باعث تبدیل اصلاح زمانی به اصلاح قیمتی شد که مهم‌ترین این عوامل، انتشار حجم بالای اوراق بدهی و عدم انتشار این اوراق در ماه‌های گذشته بود.

احمد اشتیاقی گفت: در ۵ ماهه پیش از شهریور کلاً ۲۰ هزار میلیارد اوراق بدهی فروخته شد که از این تاریخ به بعد به یکباره در دوهفته انتهای شهریورماه در هر هفته ۱۲ هزار میلیارد اوراق منتشر شد و این حجم زیاد با نرخ بازدهی بالا برای بازار سرمایه ما عدد سنگینی است و باتوجه‌به اینکه نرخ بازدهی این اوراق به ۲۲ تا ۲۳ درصد می‌رسید که با افزایش نرخ بازدهی همراه بود که موجب شد بازار بترسد.

وی با اشاره به اینکه فعالان احساس کردند ممکن است این روند ادامه‌دار باشد توضیح داد: نرخ اوراق بدهی رقیب بازار سرمایه است که فشار بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید این اوراق هم مزید بر علت شد تا یکی دیگر از بازیگران بازار سرمایه که صندوق‌ها هستند و خرید آنها در بورس تبدیل به فروش می‌شود تا هزینه خرید اوراق را تأمین کنند در واقع تعادل بین عرضه و تقاضا را در بازار سرمایه به هم زده‌اید.

آزادسازی سهام عدالت تعادل بین عرضه و تقاضا را به هم خواهد زد

این کارشناس در ادامه اشاره کرد: اخباری که از آزادسازی سهام عدالت بیان شد نیز در افت بازار مؤثر بود. زیرا عرضه سهام عدالت همیشه نشان داده می‌تواند موجب به‌هم‌خوردن تعادل در بازار شود و حتی در صورت فروش بلوکی این سهام‌ها افرادی اقدام خرید می‌کنند که فعال بازار سرمایه هستند فشار فروش سهام آنها برای خرید سهام عدالت هم به بازار سرمایه موجب به‌هم‌ریختن عرضه و تقاضا می‌شود.

وی در ادامه گفت: صحبت‌هایی هم در مورد قیمت‌گذاری دستوری شد که در کنار ابهامات به وجود آمده در مورد حامل‌های انرژی که شرکت‌ها دارند از یارانه آنها برای تجدید بورس استفاده می‌کنند و این اخبار که می‌خواهند خوراک پتروشیمی‌ها را اضافه کنند و ... هرکدام تأثیری را گذاشتند که دیدیم در دوهفته ریزشی متوسط رخ داد و ۱۲ درصد شاخص با افت مواجه شد.

این کارشناس با اشاره به رسیدن شاخص به یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی شاخص گفت: در روزهای گذشته سهام‌ها به ارزندگی جدیدی رسیدند و پی بی ای شرکت‌ها با یک واحد رشد بین ۵ تا ۶ قرار گرفت که این نشان از ارزندگی است که در انتهای این هفته هم شاهد بودیم که فلزاتی مثل روی و مس و حتی نفت و فراورده‌های آن، مثل متانول همه با افزایش قیمت مواجه شدند که هر یک از آنها می‌توانند در سودآوری شرکت‌ها مؤثر باشد.



عدم کاهش نرخ دلار این اطمینان را به شرکت‌ها داد که سود خود را از دست نخواهند داد

وی گفت: از سوی دیگر فعالان به این نتیجه رسیدند که حتی با فرض برجام هم از ۲۳ هزار تومان کمتر نخواهد شد که این اطمینان را پیدا کردند که سودآوری آنها کاهشی نخواهد شد و از طرف دیگر دولت اعلام کرد اوراق را با این شدت نخواهد فروخت که همه اینها در کنار هم اطمینان را به بازار بازگرداند و در مجموع شاهد رشد در روزهای اخیر بودیم.


اشتیاقی در تشریح بازار در روزهای پیشرو گفت: نباید انتظار افزایش شارپی را داشته باشیم و بازار در ای هفته آینده رشدی منطقی را دنبال خواهد کرد که با بررسی گزارش عملکردهای ۶ ماهه که در روزهای آینده به کدال خواهد آمد، بازار سرمایه نقشه راه خود را ترسیم خواهد نمود و این در شرایطی است که گزارش‌هایی که تا کنون آمده نشان از این دارد که سود شرکت‌ها در شهریور بیش از مرداد بوده که این هم نقطه امیدی برای فعالان بازار سرمایه خواهد بود.

بازار سرمایه روندی افزایشی را پیشرو خواهد داشت

وی گفت: به نظرم کف بازار همین جایی است که امروز قرار داریم و بعید است این کف را از دست بدهیم که با ورود عوامل بنیادین از جمله احتمال افزایش تدریجی قیمت دلار نیمایی و بلندمدت شدن تفاوت ۲۰ درصدی آن با بازار آزاد، به شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد و بازار در از کف ۱۴۰۰ به‌تدریج می‌تواند روند افزایشی را طی کند و با قرارگرفتن در محور ۱۵۰۰ در انتهای هفته آینده با درنظرگرفتن تکمیل گزارشات ۶ ماهه و اعلام آمار تورم که نشان داد کاهشی نبوده و مخاطرات تورمی و نداشتن راه‌حل دقیقی برای کنترل آن، نقشه راه را برای بعد تصمیم بگیرد.

وی در پایان گفت: با درنظرگرفتن شاخصه‌های کلان اقتصادی به نظر می‌رسد بازار سرمایه روندی افزایشی را پیشرو خواهد داشت.
 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, علل رشد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر, علل رشد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر,
,
,
,
,
,
, مهم‌ترین عامل ریزش، عدم انتشار اوراق در ماه‌های گذشته بود, مهم‌ترین عامل ریزش، عدم انتشار اوراق در ماه‌های گذشته بود,
,
,
,
,
,
,
,
, آزادسازی سهام عدالت تعادل بین عرضه و تقاضا را به هم خواهد زد, آزادسازی سهام عدالت تعادل بین عرضه و تقاضا را به هم خواهد زد,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, عدم کاهش نرخ دلار این اطمینان را به شرکت‌ها داد که سود خود را از دست نخواهند داد, عدم کاهش نرخ دلار این اطمینان را به شرکت‌ها داد که سود خود را از دست نخواهند داد,
,
,
,
,
,
,
, بازار سرمایه روندی افزایشی را پیشرو خواهد داشت, بازار سرمایه روندی افزایشی را پیشرو خواهد داشت,
,
,
,
,
,

وحید دانشمند

,

انتهای پیام/

 

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه