اخبار داغ

گزارش/

"ورود ممنوعِ" مجلس به طرح واردات خودرو

"ورود ممنوعِ" مجلس به طرح واردات خودرو
برخی کارشناسان معتقدند طرح آزادسازی واردات خودرو که چندی پیش در مجلس تصویب شد خارج از حیطه اختیارات مجلس است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، با تصمیم جدید مجلس واردات خودرو بعد از حدود سه سال از مردادماه 97 با در نظر گرفتن چهار تبصره ذیل ماده چهار طرح ساماندهی بازار خودرو مجددا آزاد و راه برای ورود خودروهای خارجی به کشور باز می‌شود. این طرح که چندی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد و به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد بار دیگر اصلاح و نمایندگان بند مربوط به واردات خودرو را در آن تغییر دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

براساس اصلاحیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودرو و قطعات داخلی قابل انجام است. همچنین براساس آن خودروهایی وارد خواهد شد که یا در داخل مشابه آن تولید نمی‌شود و یا تیراژ آنها پایین است.

,

نظر مخالفان و موافقان طرح

, نظر مخالفان و موافقان طرح, نظر مخالفان و موافقان طرح,

تصویب این طرح گمانه زنی‌ها بسیاری را در جامعه بین کارشناسان مختلف به وجود آورده است. موافقان طرح معتقدند که این طرح ضمن کمک به عرصه تولید، باعث کاهش قیمت‌های کاذب خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان می‌شود ضمن اینکه منظور از این طرح را تنظیم واردات خودرو در راستای حمایت از تولید داخل در جهت تنظیم بازار می‌دانند.

,

اما برخی کارشناسان مخالف طرح اعتقاد دارند و نظرشان این است که تصمیم گیری برای این طرح باید توسط دولت صورت پذیرد و این طرح پیچیدگی و ابهامات زیادی در مرحله اجرا خواهد داشت که اگر همه ابعاد آن درست مطالعه و سیاست گذاری نشود نه تنها باعث کاهش قیمت نخواهد شد بلکه ممکن است واکنش معکوس داشته و باعث افزایش قیمت‌ها شود ضمن اینکه برخی کارشناسان نیز این طرح را مخالف سیاست‌های حمایت از تولید و پشتیبانی از آن می‌دانند.

,

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد گفته: موافق تولید خودروهای جدید و برقی هستیم اما در این ماده تأکید شده که خودروهای وارداتی باید مصرف انرژی B به بالا داشته باشند. وزارت صمت هم اعلام کرده برای واردات برنامه‌ای ندارد و این درست است چرا که وزارت صمت وزارت تولید است و باید تولید را افزایش دهد که در برنامه وزیر صمت آورده شده و قرار است در 6 ماه منتهی به سال تیراژ تولید خودرو به 100 هزار خودرو افزایش یابد.

,

وی علاوه بر این گفته: واردات خودرو باید به نحوی تنظیم شود که بازار داخلی ملتهب نشود و خودروهای خارجی تا 7 یا 8 برابری معامله نشود و این اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت.

,

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در این باره گفته: در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد و ساختار مدیریتی اصلاح شود و زیر ساخت‌های اقتصادی بهبود یابد می‌شود کم کم تعرفه‌های خودرو را کاهش داد تا اینگونه بازار رقابتی شکل پیدا کند.

,

حال سوال اینجاست که این تصمیم چه اثراتی بر بازار خودرو خواهد داشت و آیا این طرح می‌تواند صنعت خودرو را برای ایجاد رقابت اصلاح کند.

,

ورود ممنوعِ مجلس به این طرح!

, ورود ممنوعِ مجلس به این طرح!, ورود ممنوعِ مجلس به این طرح!,

محمدحسین عبدالله‌زاده، کارشناس بازار خودرو در این باره به خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز گفت: طبق اصل 71 قانون اساسی، مجلس این اختیار را دارد که در اموری دخالت کند و در راستای منافع ملی ورود کرده و قوانین مربوطه را تصویب کند.

,

وی با اشاره به اینکه این اختیار مجلس نباید مزاحم قوه مجریه شود، افزود: موضوعی مثل واردات خودرو یک موضوع در درجه زیر بخشی است که وزارت صمت و وزارت اقتصاد باید در آن دخیل باشند و به نظر ماهیتی ربطی به حوزه مأموریتی مجلس ندارد که در آن ورود کرده به این دلیل که این موضوع را دولت با ابزارهایی مثل تعرفه و مالیات می‌تواند کنترل کند.

,

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: در حال حاضر در اقتصاد ایران مشکلات متعددی داریم اما اگر به مشکلات به صورت جزیره‌ای راه حل بدهیم جواب نمی‌گیریم و باید مشکلات مثل واردات و تقویت بازار و موضوعاتی از این دست در غالب یک سند توسعه مدون ذکر شود و همه این پازل‌ها مثل واردات خودرو در این سند توسعه قید شود و اینجا مجلس می‌تواند سند توسعه را با کمک دولت تدوین کند و در قابل آن می‌توانیم بگوییم طرح ساماندهی بازار خودرو باید به چه شکلی باشد.

,

وی تاکید کرد: بهترین سیاست‌ها در حوزه اقتصادی و صنعتی وقتی جواب می‌دهد که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد ا صلی ترین فاکتوری که در صنعت خودرو نقش ایفا میکند دلار است نوسانات ارزی باعث می شود هر اقدامی در زمینه واردات اثرگذار نباشد اگر دنبل اثرگاری بازار هستیم باید به ع نوان سند برنامه به آن نگاه کنیم.

,

عبدالله‌زاده تصریح کرد: مسئله پیچیده‌تر از این است که ضمن ارائه یک طرح با چند بند و اصل، واردات خودرو امکان پذیر باشد چرا که خودروسازی های کشور زیان انباشته دارند و رقابت پذیر نیستند و باید ابتدا این صنعت از ورشکستگی نجات یابد بعد اقدام به آزادسازی واردات کرد.

,

وی با بیان اینکه برخی از قطعات ساده خودرو همچون لامپ خودرو از خارج وارد می‌شود، عنوان کرد: در این شرایط خودروسازان چگونه می‌توانند صادرات انجام دهند تا واردات خودرو شکل بگیرد و این موضوع که در این طرح ذکر شده حتی واردات خودرو را پیچیده تر می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه