اخبار داغ

تهیه کننده برنامه «آینه داران» در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

«آینه‌های کربلا» در قاب سیما/ نگاهی پژوهشی به حادثه عظیم عاشورا

«آینه‌های کربلا» در قاب سیما/ نگاهی پژوهشی به حادثه عظیم عاشورا
مهدی محمدی، تهیه کننده برنامه «آینه داران» گفت: برخلاف سایر برنامه های مناسبتی تلویزیون، ما با توجه به مستندات و پژوهش های تاریخی و انتخاب هوشمندانه موضوع سعی کردیم از نگاهی دیگر بینندگان را با حادثه کربلا، به خصوص اصحاب امام آشنا کنیم.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «آینه داران» برنامه ای است درباره آینه ها؛  آینه های کربلا که تصویر خورشید را منعکس می کنند. هر تکه از این آینه ها از جایی آمده است؛ از کوفه، مدینه، بصره، از ایران، یمن، از دورترین نقاط آفریقا... هر آینه در دستان روزگار به شکل منحصر به فردی صیقل خورده، یکی در فضای تجارت رشد کرده و دیگری با معلمی بالنده شده یکی با کشاورزی و کشت و کار راه پیموده و خدمتکاری بستر بلوغ شخصی دیگر بوده... هر آینه پرتوی از نور خورشید کربلا را منعکس می کند. انعکاس پرتویی که شاید تاکنون کمتر به جزئیات و حواشی مربوط به آن پرداخته شده باشد... فرآیند رشد اصحاب عاشورا و صیقل خوردن آینه وجودشان برای رقم زدن چنین واقعه بی بدیل و سرشار از عبرت و موعظه ای که گه گاه در شور و تاب روزهای اول محرم و روضه مختصر می شود...خیمه آینه داران بر آن است با بهره گیری از اساتید و سندپژوهانی زبده، بر محور اسناد و روایات دقیق تاریخی عشق و شور را با آگاهی و بصیرت بیامیزد... آینه داران تلاش می کند در بستری هنری راوی سیر تحول شخصیتی هر یک از اصحاب عاشورا در پرتو خورشید وجود امام حسین(ع) باشد...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «آینه داران» برنامه ای است درباره آینه ها؛  آینه های کربلا که تصویر خورشید را منعکس می کنند. هر تکه از این آینه ها از جایی آمده است؛ از کوفه، مدینه، بصره، از ایران، یمن، از دورترین نقاط آفریقا... هر آینه در دستان روزگار به شکل منحصر به فردی صیقل خورده، یکی در فضای تجارت رشد کرده و دیگری با معلمی بالنده شده یکی با کشاورزی و کشت و کار راه پیموده و خدمتکاری بستر بلوغ شخصی دیگر بوده... هر آینه پرتوی از نور خورشید کربلا را منعکس می کند. انعکاس پرتویی که شاید تاکنون کمتر به جزئیات و حواشی مربوط به آن پرداخته شده باشد... فرآیند رشد اصحاب عاشورا و صیقل خوردن آینه وجودشان برای رقم زدن چنین واقعه بی بدیل و سرشار از عبرت و موعظه ای که گه گاه در شور و تاب روزهای اول محرم و روضه مختصر می شود...خیمه آینه داران بر آن است با بهره گیری از اساتید و سندپژوهانی زبده، بر محور اسناد و روایات دقیق تاریخی عشق و شور را با آگاهی و بصیرت بیامیزد... آینه داران تلاش می کند در بستری هنری راوی سیر تحول شخصیتی هر یک از اصحاب عاشورا در پرتو خورشید وجود امام حسین(ع) باشد..., «آینه داران»,

برنامه «آینه داران» ویژه محرم و صفر هر شب از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود. این برنامه با فضایی پژوهشی نسبت به حادثه کربلا و یاران امام حسین(ع) در فضایی معرفتی سعی دارد از جنبه ای دیگر به این حادثه عظیم بپردازد.

, برنامه «آینه داران» ویژه محرم و صفر هر شب از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود. این برنامه با فضایی پژوهشی نسبت به حادثه کربلا و یاران امام حسین(ع) در فضایی معرفتی سعی دارد از جنبه ای دیگر به این حادثه عظیم بپردازد.,

مهدی محمدی و محسن داجر تهیه کنندگان این برنامه و حامد عسکری اجرای «آینه داران» را برعهده دارد. به همین بهانه با مهدی محمدی به گفت و گو نشسته ایم.

, مهدی محمدی و محسن داجر تهیه کنندگان این برنامه و حامد عسکری اجرای «آینه داران» را برعهده دارد. به همین بهانه با مهدی محمدی به گفت و گو نشسته ایم., مهدی محمدی,

 

,

برنامه های زیادی با موضوع عاشورایی تا به حال تولید و پخش شده است. برای اینکه مخاطب از کنار برنامه شما براحتی نگذرد، چه نکاتی در تولید این برنامه مدنظرتان بود تا به جذب مخاطب بیانجامد؟

, برنامه های زیادی با موضوع عاشورایی تا به حال تولید و پخش شده است. برای اینکه مخاطب از کنار برنامه شما براحتی نگذرد، چه نکاتی در تولید این برنامه مدنظرتان بود تا به جذب مخاطب بیانجامد؟,

توجه به مستندات تاریخی، انتخاب هوشمندانه موضوع از حیث بکر بودن و ملموس و کاربردی بودن، طراحی جذاب تر برنامه به نسبت برنامه های مذهبی و آیینی مرسوم از جمله نکاتی بود که سعی کردیم در این برنامه لحاظ کنیم تا شبیه به برنامه های روتین و مناسبتی تلویزیون نباشد. هدف ما از ساخت این برنامه این بود که کاری پژوهش محور و بر پایه اسناد و روایات دقیق تولید کنیم برنامه‌ای فراتر از آنچه پای منبرها می‌شنویم و در تاریخ بررسی کنیم که چه اتفاقی در این واقعه رخ داده است.

, . ,

حامد عسکری از شاعران شناخته شده این حوزه است. به دنبال استفاده از یک مجری اصطلاحا سلبریتی بودید یا توانایی های ایشان شما را مجاب به این کار کرد؟

, حامد عسکری از شاعران شناخته شده این حوزه است. به دنبال استفاده از یک مجری اصطلاحا سلبریتی بودید یا توانایی های ایشان شما را مجاب به این کار کرد؟,

, , ,

آقای عسگری به هیچ وجه در فضای رسانه سلبریتی محسوب نمی‌شوند و ما به دنبال یک مجری کارشناس بودیم که تا ۴۰درصد توفیق حاصل شد. ما به دنبال کسی بودیم که بتواند با کارشناس یا استاد دانشگاه وارد گفتگو شود. کارشناسان ما هر یک در حوزه‌های مختلفی مختصص بودند مثلاً یک نفر از آنها تز دکتری درباره اصحاب امام حسین (ع) داشت و یا اساتیدی بودند که به راحتی اهل حرف نبودند.

, .,

چه نکاتی از زندگی اصحاب امام حسین(ع) مد نظر شما در این برنامه بود؟

, چه نکاتی از زندگی اصحاب امام حسین(ع) مد نظر شما در این برنامه بود؟ ,

اولا شناخت اسامی و تعداد اصحاب و اینکه هرکدام اهل چه شهر و دیار و قبیله ای بوده اند. ثانیا رسیدن به داستان زندگی و ماجراهایی که آنها را از ابتدا تا کربلا کشاند و در کنار حضرت امام حسین(ع) قرارشان داد. ثالثا رسیدن به نوعی سبک زندگی‌در برخی از اصحاب که می شود به عنوان الگو معرفیشان کرد. معمولا در دهه اول محرم، سخنرانان بیشتر از خانواده امام یعنی حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زینب (س) سخن می گویند اما درباره اصحاب امام حسین (ع) چیزی نشنیده‌ایم و یا کمتر سخن گفته می شود. نگاه ما این بود که این اصحاب قله‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توان به ائمه رسید. شاید درباره این اصحاب روضه‌ای بشنویم و گریه کنیم اما نیاز است آنها را بشناسیم تا الگویی داشته باشیم که رسیدن به آن شخصیت‌ها پیچیده نباشد. در میان اصحاب افراد مختلفی هم بوده‌اند برخی غلام بودند و برخی شان از اهل کوفه بودند و دسترسی به این اصحاب می‌توانست برای مردم عادی ملموس‌تر باشد.

, ., .,

قطعا در این حوزه افراد زیادی صاحب سخن هستند. معیار و ملاکتان برای انتخاب کارشناس و میهمان برنامه چه بود؟

, قطعا در این حوزه افراد زیادی صاحب سخن هستند. معیار و ملاکتان برای انتخاب کارشناس و میهمان برنامه چه بود؟ ,

, , ,

در این برنامه سعی کردیم از کارشناسانی استفاده ‌کنیم که سند پژوهانی دقیق هستند و سعی کردیم کمتر حرف حسی و اسطوره‌ای مطرح شود. ملاک ما برای انتخاب کارشناس افرادی بودند که حوزه مطالعات تخصصی شان تاریخ اسلام و پژوهش دقیق درباره اصحاب امام (ع) بود و از دعوت افراد صرفا منبری و سخنور و غیر محقق اجتناب کردیم. البته محققین دیگری نیز بودند که فرصت و مجال استفاده از آنها در برنامه نبود.

, .,

درباره تنوع آیتم های برنامه هم قدری توضیح دهید.از شعرخوانی های آقای عسکری تا نکات گرافیکی برنامه.

, درباره تنوع آیتم های برنامه هم قدری توضیح دهید.از شعرخوانی های آقای عسکری تا نکات گرافیکی برنامه.,

آیتمی با عنوان شعرخوانی توسط اقای عسگری نداشتیم ایشان مجری برنامه بودند که به فراخور حال و موضوع گاهی بحث را با شعر و جمله نغزی آغاز می کردند. برنامه شامل دو آیتم ورودی و نامه هم بود که متنی منثور توسط مجری برنامه خوانده می شد که یکی تم کلی محتوای آن شب را بیان می کرد و دیگری زبان حال امروز ما باهر یک از اصحاب بود. آیتم مقتل‌خوانی و بیوگرافی در قالب نقاشی موشن نیز از دیگر آیتم های جذاب درکنار وله های متنوع برنامه بودند.

,

بدون شک به دلیل آیتم های برنامه از مقتل خوانی تا صحبت های میهمانان، «پژهش و تحقیق» یکی از نکات مهم تولید چنین برنامه هایی است. مقداری در این خصوص توضیح دهید.

, بدون شک به دلیل آیتم های برنامه از مقتل خوانی تا صحبت های میهمانان، «پژهش و تحقیق» یکی از نکات مهم تولید چنین برنامه هایی است. مقداری در این خصوص توضیح دهید.,

مهمتر از پژوهش درآیتم مقتل احیای سنت حسنه مقتل خوانی با مولفه های رجوع به متن و دقت در سوگواری و پرهیز از حواشی که موجب وهن عزاداری است بود. البته مقتل خوان عرب زبان برنامه با اشراف به متون و کتب عربی دراین خصوص بهترین انتخاب ها را داشتند.

,

از بازخوردهای مخاطبان در فضای مجازی تا استقبال از برنامه بگویید.

, از بازخوردهای مخاطبان در فضای مجازی تا استقبال از برنامه بگویید.,

برنامه در فضای مجازی مورد استقبال خوبی توسطکاربران قرار گرفته و در صفحه برنامه به ادرس ayenehdaran.tv بخشی از محتوای برنامه به صورت روزانه منتشر می شود. بیشترین نظرات با این محتوا است که فضای روضه خانگی با دیدن این برنامه حس می شود .

, ayenehdaran.tv,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه