اخبار داغ

گزارش/

دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت

دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت
هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به بخشی از هویت ملت ایران تبدیل شده که برای تعریف ویژگی‌های ذاتی ایرانیان نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، هر ملتی به خصوص ملت‌هایی که تاریخچه‌ای ندارند درصدد اسطوره‌سازی بر می‌آیند تا به اسطوره‌های خود افتخار کنند و سبک و روش رفتاری آنها را ملاک عمل خود قرار دهند. در غرب اسطوره معنا و مفهوم دیگری دارد و در شرق عالم هم برداشت دیگری از این مفهوم وجود دارد. به باور کارشناسان سیاسی و تاریخی اسطوره باید در یک روند تاریخی و حماسه‌ساز صورت پذیرد تا بتوان به الگوی مردانگی و ایستادگی و افتخارآفرینی برای یک ملت تبدیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز،,

مشکل جوامع غربی به خصوص جوامع تازه‌تأسیس‌ این است که اسطوره‌هایشان از تمامی موئلفه‌های تأثیرگذار برخوردار نیستند و نخبگان این نوع جوامع در آثار ادبی و اجتماعی و سیاسی نمی‌توانند به برجسته‌سازی این اسطوره‌ها بپردازند و در عرصه جهانی کاملاً دستانشان خالی و بی‌محتواست.

,

دفاع اسطوره‌سازها

, دفاع اسطوره‌سازها, دفاع اسطوره‌سازها,

سرزمین ایران بر خلاف غرب و بسیاری از کشورهای شرق، مهد اسطوره‌هایی است که نام بردن از آنها ساعت‌ها زمان نیاز دارد و در یک گزارش قطعاً نمی‌گنجد. در ادوار مختلف تاریخی چه در زمان سلطه انگلیسی‌ها و روس‌ها و چه در زمان معاصر؛ یعنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی افرادی بوده‌اند که در دفاع از مرزها و آرمان‌های ملی و مذهبی جان خود را با اخلاص تقدیم کشور کرده‌اند.

,

دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت

, دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت,

به باور کارشناسان و تحلیلگران تاریخ سیاسی ایران؛ ایستادگی، مقاومت و سلطه‌ستیزی ملت ایران در ادوار مختلف تاریخی در دفاع مقدس تجلی یافته است. هرچند ملت ایران در دوره‌های زمانی مختلف به جنگ با سلطه‌جویان رفته بودند، اما به دلیل عدم استقرار یک حکومت اسلامی و منبعث از بطن مردم با رهبری واحد نتوانستند دست اجانب و سلطه‌گران را به طور کامل از کشور قطع کنند، اما در دفاع مقدس، امام خمینی(ره) تمام ظرفیت‌های ملی و مذهبی کشور را به طور یکپارچه به عرصه میدان آوردند و اجازه ندادند که فرآیند اسطوره‌سازی در کشور متوقف شود. ادامه این فرآیند منجر به تربیت دلاورمردانی شد که امنیت و اقتدار ایران را تضمین کردند.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نقش دفاع مقدس در تقویت‌های فضیلت‌ها و ارزش‌های اجتماعی فرموده‌اند: «این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد؛ یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان‌خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است. (۱۳۸۸/۰۶/۲۴)»

,

دفاع مقدس درس‌های فراوان و ماندگاری برای دوستان و دشمنان در فضای امروز جهان به‌جا گذاشته است. صرف نظر از تغییرات اساسی که در تکنولوژی‌ها و تجهیزات نظامی و سیستم‌های دفاعی طی سه دهه گذشته رخ داده؛ تجلی جوهره ایمان به هدف و شجاعت در ابراز عقیده و دفاع از آن در ایرانیان، برای دشمنان و بدخواهان نقطه توقف و تجدیدنظر اساسی در سیاست‌ها و راهبردهای خود درمواجهه با تحولات منطقه‌ای شده است.

,

زنگنه: دفاع مقدس تمام جهان را شوکه کرد

, زنگنه: دفاع مقدس تمام جهان را شوکه کرد, زنگنه: دفاع مقدس تمام جهان را شوکه کرد,

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه دفاع مقدس تجلی‌گاه اراده و صبر و استقامت ایرانیان بود، گفت: در جنگ هشت ساله تحمیلی هیچ کشور و دولتی فکر نمی‌کرد که مردم ایران بتوانند مقابل استکبار و زود بایستند. آنها بر این باور بودند که نظام تأزه استقراریافته ایران هرگز در برابر قدرت نظامی عراق و حامیانش تاب نخواهد آورد و در نهایت در هم خواهد شکست.

,

دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت

, دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت,

وی اظهار داشت: ایستادگی، وحدت و پیروی از تدابیر ولی فقیه سبب شد تا دفاع مقدس همه را شوکه کند و پیروزی‌هایی که عاید مردم ایران شد، تا به امروز آثار مثبتش در تمام ابعاد حکمرانی و سیاستگذاری ملموس و محسوس است.

,

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: امروز اگر در منطقه دست برتر را داریم و به یک بازیگر تأثیرگذار تبدیل شده‌ایم، به خاطر پیروزی‌هایمان در دفاع مقدس است و اگر دفاع مقدس نبود نه دشمن به قدرت واقعی و مردمی نظام جمهوری اسلامی پی می‌برد و نه امنیت امروز را داشتیم.

,

کنعانی‌مقدم: دفاع مقدس به بخشی از هویت ایران تبدیل شده است

, کنعانی‌مقدم: دفاع مقدس به بخشی از هویت ایران تبدیل شده است, کنعانی‌مقدم: دفاع مقدس به بخشی از هویت ایران تبدیل شده است,

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، اظهار داشت: دفاع مقدس به بخشی از هویت مردم ایران تبدیل شده است؛ یعنی در کنار اسلامیت، تشیع و ایرانی بودن به عنوان یک عنصر هویت‌بخش، عنصر دیگری را هم به نام دفاع مقدس اضافه کرد.

,

وی گفت: امروزه عزت نفس و اعتماد به نفس ایرانیان به عامل مهم پیروزی‌های پی‌درپی هم در عرصه جنگ اقتصادی و هم در عرصه سیاست خارجی تبدیل شده است.

,

دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت

, دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس و جنگ تحمیلی یکی از نمادهای وحدت‌بخش ایرانیان محسوب می‌شود. دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با توجه به اختلاف نظرهایی که با یکدیگر در حوزه اداره کشور و دولت دارند، اما ارزش‌های دفاع مقدس را همچون آرمانی برای خود تعریف کرده‌اند که هرگز از این آرمان عدول نخواهند کرد و این دو جناح به خوبی می‌دانند که اگر بخواهند ارزش‌‎های دفاع مقدس را نادیده بگیرند، هویت خودشان را از دست خواهند داد؛ زیرا با این هویت معنا و ارزش پیدا می‌کنند و بدون این عامل مهم، دیگر تهی از ارزش و هدف خواهند بود.

, دولت,

سجادی: جنس جنگ هشت ساله با همه جنگ‌ها متفاوت است

, سجادی: جنس جنگ هشت ساله با همه جنگ‌ها متفاوت است, سجادی: جنس جنگ هشت ساله با همه جنگ‌ها متفاوت است,

سیدکمال سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه نباید دفاع مقدس را تنها یک جنگ و یک دفاع مشروع دانست، گفت: نوع و جنس دفاع مقدس با نوع و جنس جنگ‌های دیگر کاملاً متفاوت است.

,

وی افزود: معمولاً هر جنگی که در هر دوره تاریخی برای کشورها اتفاق می‌افتد، آن جنگ آورده معنوی برای آن کشور ندارد و حتی زیرساخت‌های نظامی‌اش هم در هم می‌شکند، اما در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس معنویات ما ایرانی‌ها رشد و نمود پیدا کرد و هم منجر به توانمندی در تولید و ساخت تجهیزات نظامی شد.

,

دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت

, دفاع مقدس؛ هویت ملت ایران / چند درسی که باید از جنگ تحمیلی آموخت,

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی تمام قراردادهای نظامی که شاه منعقد کرده بود یکی پس از دیگری به صورت یکطرفه و غیرقانونی فسخ شد و حتی دشمن از فروش سیم خاردار به ایران امتناع می‌‎ورزید، اما دفاع چنان برکاتی داشت که رزمندگان و دانشمندان ایرانی مانند شهید تهرانی‌مقدم اساس و بنیان ساخت موشک‌های دوربرد را پی‌ریزی می‌کنند که امروز نتیجه چنین ایستادگی‌هایی به ساخت موشک‌هایی با برد هزاران کیلومتر منجر می‌شود.

,

کمالی بیان داشت: اگر دفاع مقدس نبود، جمهوری اسلامی ایران در معادلات و محاسبات منطقه‌ای دست پایین‌تر را داشت و نمی‌توانست از موضع قدرت وارد مذاکرات شود یا اینکه از موضع قدرت کمر داعش و سایر تروریست‌ها را بشکند.

,

نقش دفاع مقدس در رفع تهدیدات نظامی

, نقش دفاع مقدس در رفع تهدیدات نظامی, نقش دفاع مقدس در رفع تهدیدات نظامی,

به گزارش تهران نیوز، پس از سه دهه پایان جنگ تحمیلی ایران، جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای از قدرت رسیده که جزء پنج قدرت غیرهسته‌ای جهان محسوب می‌شود. هشت سال دفاع مقدس نشان داد ملت ایران آمادگی مقابله با هر تهدیدی را دارد. ماحصل هشت سال جنگ تحمیلی ایجاد ده‌ها شهر زیرزمینی موشکی و هزاران پهپاد پیشرفته و انبوه تجهیزات نظامی روی زمین، هوا و دریا است که همه آنها در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا به محض رؤیت یک تهدید، پاسخ پدافندی قاطعانه دهند.

,

شهید سلیمانی، شهید همدانی و شهید تهرانی‌مقدم تربیت‌شدگان مکتب امام راحل و دفاع مقدس هستند که هنوز که هنوز است استراتژیست‌های بزرگ نظامی جهان نمی‌توانند تحلیل دقیقی از خدمات این بزرگواران به کشور عزیزمان ارائه دهند و حتی از درک این واقعیت که شهید حاج‌قاسم سلیمانی چگونه ارتش نیرومند اسلام و مقاومت را در سوریه و عراق پایه‌ریزی کرده، عاجز هستند.

,

خطر جنگ سال‌هاست که در کشور از بین رفته است و اگر هم وجود داشته باشد، آن را باید در وادی دشمن سراغ گرفت. دشمن است که باید فکری برای خود کند که از داخل و خارج مرزهای خود مورد تهدید است. این دستاورد غیبی دفاع مقدس را فقط استراتژیست‌های نظامی نکته‌بین جهان می‌دانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه