اخبار داغ

گسست نسل ها پدیده خطرناک اجتماعی؛

تکریم فرزندان مانع بزرگ گسست نسل‌ها/ زندگی دیجیتال عامل مهم فاصله فرزند و والدین است

تکریم فرزندان مانع بزرگ گسست نسل‌ها/ زندگی دیجیتال عامل مهم فاصله فرزند و والدین است
اختلاف بین نسلها در زمینه های مختلف یکی از آسیب‌های جامعه است که سرچشمه به وجود آمدن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مختلفی از جمله شکاف بین نسلی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، واژۀ «نسل»، «در جمعیت‌شناسى به گروهى از افراد اطلاق مى‌شود که مرحله‌اى از حیات را با یکدیگر آماده کرده یا پایان داده باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

گروهى که در یک زمان فارغ‌التحصیل مى‌شوند، گروهى که در زمان بالنسبه نزدیک به هم به دنیا آمده، یا ازدواج کرده‌اند».  برخی نسل را گروهى از افراد مى‌دانند که در فاصلۀ زمانى معیّن به دنیا آمده‌اند.

,

دورشدن تدریجى دو یا سه نسل پیاپى با یکدیگر از حیث عاطفى، فکرى و ارزشى وضعیت جدیدى را ایجاد مى‌کند که در اصطلاح «گسست نسل‌ها» نامیده مى‌شود.
در وضعیت کنونی نسل نوجوان و جوان می کوشند تا آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ جدا کنند و اغلب در این راه به گردن کشی و طغیان گری می پردازند.

,
,

متفاوت بودن خواسته ها و تقاضای نسل جدید با نسل های قبلی یکی از مسائلی که نیاز به ساعت ها سخن با حضور کارشناسان خبره داره که زمینه گسست نسل ها را فراهم کرده است.

,

طبق نظر کارشناسان دغدغه نسل 60 و قبل از آن بیشتر به برطرف کردن نیازهای اولیه شان برمی‌گشت. یعنی به این فکر می‌کردند که بتوانند با سواد شوند، شغل پیدا کردند و ازدواج و تشکیل زندگی داشته باشند.

,

, ,

به روز نبودن اطلاعات والدین

, به روز نبودن اطلاعات والدین,

فاطمه ابراهیم زاده کارشناس امور خانواده در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: یکی از بسترهای پیداش گسست نسل ها به ویژه در حال حاضر به روز به روز نبودن اطلاعات والدین است.

,

وی افزود: جامعه باید بپذیرد با توجه به پیشرفت تکنولوژی کودکان و نوجوانان نسل امروز دسترسی بیشتری به حجم انبوهی از اطلاعات متراکم دارند و تکنولوژی جایگزین تجربه شده است و به دلیل غفلت والدین از این امر پدیده گسل نسلی غلبه پیدا می کند.

,

کارشناس امور خانواده گفت: نسل کودکان و نوجوانان امروز از کودکی با دنیای مجازی و دیجیتال آشنا می شوند و همزمان با بهره گیری از ابزارهای هوشمند مانند گوشی، تبلت و لب تاپ، بزرگ می شوند و هر روز پیوندی عمیقی با دنیای دیجیتال برقرار می کنند و این نسل افرادی هستند که به عنوان بومیان فضای مجازی شناخته می شوند که عامل مهمی در گسست نسل ها دارد.

,

ابراهیم زاده ادامه داد: امروزه با توجه به پیشرفت فضای مجازی و کنجکاو شدن کودکان و نوجوانان برای استفاده از این شبکه ها که نقش مهمی در گسستن بین فرزندان و والدین دارد، ابزارهای هوشمندی برای نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی وجود دارد که باید در اقدامات مهم والدین قرار بگیرد تا از آسیب دیدن فرزندان خودشان جلوگیری کنند.

,

, ,

کاهش ارتباط کلامی عاملی برای گسست نسل ها

, کاهش ارتباط کلامی عاملی برای گسست نسل ها,

کارشناس امور خانواده با تاکید بر اینکه گفتگو کلید حل بسیاری از مشکلات است، افزود: کم‌شدن ارتباط کلامی میان دو نسل، به‌تدریج جدایی آن دو را به همراه خواهد داشت.

,

وی عنوان کرد: با ورود وسایل تکنولوژی جدید به خانه ها، والدین و فرزندان به صورت فیزیکی زیر یک سقف هستند، اما از لحاظ عاطفی و معنوی فاصله زیادی با هم دارند که نقش مهمی در گسست نسل ها ایجاد می کند.

,

ابراهیم زاده تصریح کرد: اگر نسل بالغ و نسل جدید هر کدام با علاقه و دقت به حرف یکدیگر گوش دهند و همدیگر را صاحب عقل و خرد ببینند می توانند با هم ارتباط صحیحی داشته باشند.

,

کارشناس امور خانواده ادامه داد: برای به حداقل رساندن این فاصله و شکاف طبقاتی و تقویت ارتباط صحیح بین اعضای خانواده و گرمای موجود، خانواده ها باید بر انتخاب الگوی صحیح تربیتی دقت و اتفاق نظر داشته باشند.

,

, ,

تکریم و ارزش گذاری رفتار فرزندان عاملی برای جلوگیری از گسست نسل ها

, تکریم و ارزش گذاری رفتار فرزندان عاملی برای جلوگیری از گسست نسل ها,

وی گفت: نظارت و کنترل دقیق بر رفتار فرزندان، تکریم و ارزش گذاری، استفاده از اظهار نظر ایشان، مشارکت دادن فرزندان در تصمیم گیری ها و مشورت با آنان، برخورد منطقی و مستدل و پرهیز از تنبیه بدنی از مهمترین راهکارهای عملی برای جلوگیری از ارتباط بین فرزندان و والدین و به طور کلی گسست نسل ها است.

,

ابراهیم زاده اضافه کرد: به تجربه ثابت شده، نتیجه ای که از این روش ها تربیتی حاصل می گردد و فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند، دارای خصوصیتی شامل اعتماد به نفس لازم با خلق و خوی متعادل و دارای ابتکارو خلاقیت بوده و برای کسب استقلال خود تلاش می کنند.

,

عدم شناخت انتطارات والدین و فرزندان از یکدیگر عامل گسست نسل ها

, عدم شناخت انتطارات والدین و فرزندان از یکدیگر عامل گسست نسل ها,

این کارشناس امور خانواده با تاکید بر اینکه ارتباط عمیق فرزندان و والدین در گذشته بیشتر از امروز بود، اظهار داشت: ناآکاهی فرزندان از انتظارات والدین و بالعکس آن یکی دیگر از عوامل گسست نسل ها است.

,

وی خاطر نشان کرد: وقتی فرزند نمی داند پدر چه انتظاری از او دارد، پس خود را ملزم به اجرای آن نمی داند، در گذشته والدین به صورت مکرر انتظارات خود را به فرزندان گوشزد می کردند، اما در حال حاضر برخی فرزندان نسل قدیم را به جاهل بودن و سنتی و عقب ماندگی متهم می کنند که نقش موثری در گستت نسل ها دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه