اخبار داغ

​رونقی که در پی بازآفرینی هسته قدیمی شهرها رخ می دهد؛

بافت های تاریخی فرسوده؛ گنجینه پنهان گردشگری و فرهنگ/ سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه ساز حفظ هویت و اصالت شهری است

بافت های تاریخی فرسوده؛ گنجینه پنهان گردشگری و فرهنگ/ سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه ساز حفظ هویت و اصالت شهری است
موانع زیادی برای سرمایه گذاری بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی شهری وجود دارد و لازم است بخش خصوصی هم در این زمینه ورود کند، به علاوه فرهنگ سازی می تواند در نگهداری از بافت های تاریخی نقش ویژه ای داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ بافت های تاریخی باقی مانده از دوران معاصر را می توان از مهم ترین نمادهای فرهنگ و تمدن جامعه دانست، در یک شهر قدیمی در دوران مختلف بافت های تاریخی متفاوتی هم وجود دارد که برخی از آن ها به فراموشی سپرده می شود و رو به فرسودگی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

این مناطق که در گذشته نه چندان دور تابلوی هویت و اصالت یک شهر را نشان می‌داد پس از گذشت سال ها به مکان های ناامن برای جان انسان‌ها تبدیل شده است و ممکن است به درستی از آن ها استفاده نشود.

سرمایه گذاری برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت های تاریخی شهرها دارای موانع زیادی است و اعتبار بسیاری هم نیاز دارد، به طوری که به تنهایی در توان دولت و شهرداری‌ها نیست و سیستم بانکی نیز به دلیل محدودیت توزیع اعتبارات به تنهایی قادر به فراهم کردن سرمایه مورد نیاز نیست.

بر این اساس احیای بافت های تاریخی که اغلب آن ها در حاشیه شهرهای کنونی قرار گرفته اند نیاز به ورود بخش خصوصی دارد و مالکان هم باید در این زمینه اقدام کنند، اما اغلب به دلیل اینکه نمی خواهند سرمایه خود را از دست دهند وارد میدان نمی شوند.

زیرا تصور بر این است که اگر ملک آن ها ثبت ملی شده یا میراث فرهنگی برای حفاظت از آن وارد عمل شود، آن را از دست داده اند و دیگر نمی توانند دخل و تصرفی در آن داشته یا خرید و فروش کنند.

موانع سرمایه گذاری در زمینه بافت های تاریخی

محمدعلی ابراهیمی، رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: سلسـله ای از موانع ذهنی مانع سـرمایه گذاری در زمینه بافت های تاریخی اسـت، اول اینکـه وقتـی گفتـه می شود یـک اثـر تاریخـی در فهرسـت آثـار ملـی ثبت شـده، همه تصـور می کردند که دیگـر ایـن ملـک قابـل خریـد و فـروش نیسـت، زیرا هر مکانی که میـراث روی آن دسـت بگـذارد، اصطالحـا دولتـی می شـود.

وی ادامه داد: ذهنیـت دیگـر ایـن بـود کـه میراثی ها نمی گذارنـد به بنـا دسـت زده شـود و ایـن کار جـرم تلقی می شـود، تعـداد زیـاد ورثـه ملک هـای اینچنینـی و مشـکلات فـراوان فروشـندگان هـم باعـث می شـود، تفاهـم بـرای خریـد و سـرمایه گذاری بسـیار سـخت شـود.

این مقام مسئول ادامه داد: همـه گمان می کردنـد اگـر بـا وجـود همـه موانـع شـما بنـا را خریـداری کنیـد، اسـتادکار مرمتگر پیـدا نمی شـود و مرمـت بناهـای تاریخـی گـران و نگهـداری از آن هـا نیـز پرهزینـه اسـت.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین گمان می شد با تصور اتمام همه کارها، در چنین خانـه هایی بـاوجود پله های ۴۰ سـانتیمتری و قرارگ رفتن توالـت و حمـام در گوشـه حیـاط و مشـکل سـرمایش و گرمایـش، زندگـی سـخت است.

ابراهیمی تصریح کرد: این موانع ذهنی پیشـاپیش بسـیاری از سـرمایه گذاران را منصـرف می کـرد، درهمین راستا صنـدوق احیـا و بهره بـرداری از بناهـا و اماکـن تاریخـی و فرهنگـی، در سـال ۱۳۸۴ بـر اسـاس مـاده ۱۱۴ قانـون برنامـه چهارم توسـعه اقتصادی، اجتماعـی و فرهنگی بـا هـدف سـرمایه گذاری بخـش خصوصـی در حـوزه احیـای بناهـای تاریخـی و فرهنگـی ایجـاد شـد.

وی ادامه داد: ایـن صنـدوق وظیفـه دارد بـا نهادینـه کـردن اقتصـاد در میـراث فرهنگـی و تاریخـی، ضامـن حفاظـت پایـدار از ایـن آثـار بـاارزش شود.

این مقام مسئول افزود: همچنین سیاست جدیـدی کـه بـرای صنـدوق تعریـف شـده، ورود آن متعلـق بـه بخـش احیـای بناهـای تاریخـی و فرهنگـی خصوصی است که بسیار جای کار دارد و یکی از وظایف مغفول مانده صندوق اسـت که امیدوارم بـا نظام بخشـی بـه این موضوع شـاهد تحولات عظیمی در مجموعـه ایـن گونـه بناهـا باشـیم.

لزوم ورود بخش خصوصی برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه زیادی برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نیاز است، به طوری که به تنهایی در توان دولت و شهرداری‌ها نبوده و سیستم بانکی نیز به دلیل محدودیت توزیع اعتبارات به تنهایی قادر به فراهم آوردن سرمایه مورد نیاز نیست.

ابراهیمی افزود: از این رو باید سرمایه مورد نیاز با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از روش‌های تأمین مالی مناسب و از کانال بازارهای مالی ایجاد شود.

وی ادامه داد: از مهمترین اهداف بهسازی و نوسازی شهری می‌توان به حفظ هویت و اصالت شهر و تبیین خطوط فرهنگی و تاریخی شهر و شهرنشینی، ایجاد شرایط عمومی مساعد رشد اقتصادی و اجتماعی شهروندان، دسترسی آسان، کم هزینه و سریع انسان در شهر و نظارت و کنترل کامل بر فضاهای شهری اشاره کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: کارایی مطلوب فضای شهری و توزیع عادلانه امکانات و خدمات برای بهره‌ وری بهتر و بیشتر، رعایت سلسله مراتب منطقی در مقیاس کلان و خرد در فضاهای شهری به منظور انسجام و وحدت شهری، توسعه موزون و هماهنگ نواحی و محله‌های مختلف شهرها از دیگر اهداف بهسازی و نوسازی شهری است.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: جلوگیری از گسترش بی‌رویه محله ها به همراه حفاظت از هویت و میراث فرهنگی تاریخی بافت‌ های قدیم شهری، ارتقای سطح رفاه عمومی به ویژه کیفیت مسکن و جلوگیری از تداخل کاربری‌های ناسازگار و ارتقا سطح امکانات آموزشی، بهداشتی، تفریحی و توانمندسازی شهروندان بخش دیگری از اهداف بهسازی و نوسازی شهری است.

فرهنگ سازی مهم ترین عامل حفظ بناهای تاریخی

ابراهیمی تصریح کرد: فرهنگ سازی مهمترین عامل حفظ بناهای تاریخی است و رسانه نقش مهم و اثرگذاری در اشاعه فرهنگ مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری و نیز واگذاری برای بازآفرینی خانه های تاریخی دارد.

وی گفت: یکی از نیازهای اصلی استان ها، شهرستان ها و حتی روستاهای دارای بافت، بازسازی و کاربری مناسب و بهره برداری از بافت های باارزش تاریخی و فرسوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در شهرهای سیستان و بلوچستان مطالعه و طراحی فضاهای گردشگری با پهنه بندی و تعریف فرصت ها یا بسته های سرمایه گذاری در این بافت ها در دست انجام است.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با همکاری اندیشمندان این حوزه بافت های فرسوده و تاریخی و حاشیه نشینی مطالعه و با طراحی ایده های مناسب از این فضاها در راستای ظرفیت سازی در زمینه گردشگری و فرهنگی استفاده می شود و در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد تا برای نسل فعلی و مردم محلی و در پساکرونا برای گردشگران فرصت سازی و ظرفیت گردشگری ایجاد و برای نسل های آینده نیز جاذبه، المان و یادمان به ارمغان نهاده شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
, موانع سرمایه گذاری در زمینه بافت های تاریخی, موانع سرمایه گذاری در زمینه بافت های تاریخی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, لزوم ورود بخش خصوصی برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری, لزوم ورود بخش خصوصی برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فرهنگ سازی مهم ترین عامل حفظ بناهای تاریخی, فرهنگ سازی مهم ترین عامل حفظ بناهای تاریخی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه