اخبار داغ

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس:

۳۰۰ روستای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه هستند/ کلنگ های بی ثمر زیادی بر زمین استان جامانده است

۳۰۰ روستای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه هستند/ کلنگ های بی ثمر زیادی بر زمین استان جامانده است
سید محمد پاکمهر با بیان اینکه وضعیت آب شرب روستایی در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: در استان خراسان شمالی از 720 آبادی که بالای 20 خانوار هستند، 300 روستا در مرز تنش آبی قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهارکرد: روز به روز به تعداد روستاهای دارای تنش آبی افزوده می شود و هم اکنون بیش از 85 درصد این روستاها به وسیله تانکر آبرسانی می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

پاکمهر با بیان اینکه نمی شود نسبت به منابع آبی بی تفاوت بود، افزود: 11 دشت ممنوعه در استان خراسان شمالی وجود دارند که از این تعداد 8 دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند.

,

وی با بیان اینکه، در شرایط ممنوعه بحرانی وضعیت بحرانی و قرمز است و باید میزان برداشت کم شود، گفت: براین اساس در شهرستان شیروان میزان برداشت آب از چاه ها 25 درصد و در دشت سمنگان 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

,

وی با اشاره به اینکه برای تامین آب 10 سال آینده باید از اکنون برنامه ریزی کرد، ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان باید به دنبال مهار آب های سطحی بود و یا از آب سدها استفاده کرد.

,

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز  جرگلان، گرمه و جاجرم در مجاس شورای اسلامی با بیان اینکه عقب ماندگی های خراسان شمالی کم نیست، اضافه کرد: کلنگ های بی ثمر زیادی به زمین خورده و  وزیران  و ریاست جمهوری های زیادی تغییر کردند اما اثر بخشی نداشته است.

,

پاکمهر به ارزش استفاده از پساب فاضلاب اشاره کرد و گفت: فاضلاب در سراسر جهان، تصفیه و به عنوان آب مورد نیاز در صنایع استفاده می شود، در حالی که در خراسان شمالی این آب گرانبها رها شده است و هیچ بهره وری از آن نمی شود.

,

وی همچنین به وضعیت نامناسب بین شهرستانی در استان اشاره کرد و افزود: هم اکنون در شهرستان راز و جرگلان، راه روستایی به عنوان  راه بین شهرستانی استفاده می شود که به سازی شده و با عرض کم، پیچ تند و به دلیل افزایش بار ترافیکی در مسیر، مستعد تصادفات زیادی است .

,

پاکمهر با بیان اینکه استان خراسان شمالی در برخورداری از راه های روستایی وضعیت مناسبی ندارد و نسبت به میانگین کشوری 11 درصد عقب است، گفت: اگر تصمیم بر این باشد که به شاخص های میانگین کشوری برسیم، نمایندگان، مدیر، مسئول، استاندار باید با توان دوچندان حرکت کنند تا بتوان مشکلات را حل کرد.

,

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در رابطه با وضعیت نابسامان دامداری در استان بارها در صحن مجلس تذکر داده ایم، تصریح کرد: تورم قیمت نهاده ها، خشکسالی، نبود علوفه در طبیعت و کشتار دام مولد باعث آسیب پذیر شدن دامدار و صنعت دامپروری شده است.

,

وی با اشاره به اینکه پرداخت وام با سود 18 درصد آخرین راهکار برای شکستن کمر دامداران است، خاطرنشان کرد: در حالی به دامداری که از ناحیه خشکسالی، قیمت پایین دام زنده، تورم نهاده در حال آسیب دیدن است، برای تامین علوفه 6 ماه دوم سال تسهیلاتی با سود بالا پرداخت می شود که دامدار باید دام را با قیمت پایین تر بفروشد و این وام با تاخیر در پرداخت به 24 درصد می رسد و دامدار زمین گیر خواهد شد.

,

وی گفت: تسهیلات با سود بانکی بالا قطعا کمک به دامدار نیست، بلکه باید نهاده، علوفه با قیمت ارزان در اختیارش قرار گیرد و تسهیلات کم بهره به آنها پرداخت شود.

,

انتهای پیام/ رحمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه