اخبار داغ

روایتی مستند از بمباران حرم امام رضا(ع) در ۱۰۹ سال پیش

روایتی مستند از بمباران حرم امام رضا(ع) در ۱۰۹ سال پیش
مستند «رازهای سرزمین من» روایتی تاریخی از حادثه‌ای است که ۱۰۹ سال پیش رخ داده و در آن حرم امام رضا (ع) بمباران می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مستند «رازهای سرزمین من» به کارگردانی احمد صراف یزد در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب هشتم مهرماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

احمد صراف یزد کارگردان این مستند در توضیحاتی از اثر خود به خبرنگار مهر بیان کرد: «رازهای سرزمین من» روایتی تاریخی از ۱۰۹ سال پیش و مربوط به بمباران حرم امام رضا علیه السلام توسط روس‌های تزاری است. از آنجا که هیچ سند تاریخی از این اتفاق وجود نداشت تصمیم گرفتم که این مستند را به عنوان سند تصویری برای این اتفاق بسازم.

,

وی ادامه داد: جالب است بدانید که از آن حادثه تنها چند عکس و یک توپ باقی مانده است که آن توپ جنگی در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود. علاوه بر این تعدادی سند تاریخی را پیدا کردم و از آنها برای روایت این اتفاق استفاده کردم که نتیجه کار، مستند آرشیوی تاریخی است.

,

این کارگردان توضیحات بیشتری درباره این اتفاق ارائه کرد و گفت: حمله روس‌های تزاری به حرم امام رضا (ع) در اتفاقات مربوط به دوران مشروطیت رخ می‌دهد. در سال ۱۳۳۰ قمری مصادف با سال ۱۲۹۱ شمسی، این اتفاق رخ می‌دهد. پس از اولتیماتوم دولت روس به ایران برای سرکوب مخالفت‌ها با قرارداد ۱۹۰۷ میلادی که براساس آن اراضی شمالی ایران تحت نفوذ روسیه قرار گرفته بود، روس‌ها، قوای نظامی خود را در شمال ایران از جمله مشهد مستقر می‌کنند. مشروطه خواهان مخالف نیز حرم علی بن موسی الرضا (ع) را مأمن خویش قرار دادند اما تزارها به بهانه سرکوب شورش‌ها، مسجد گوهرشاد، حرم و صحن‌های حرم را به توپ می‌بندند. در جریان این اتفاق حدود ۹۲ گلوله سربی به سمت حرم شلیک می‌شود و تقریباً همه‌شان به گنبد برخورد می‌کند.

,

وی یادآور شد: هیچ تصویری از این اتفاق وجود نداشت و تنها منبع تصویری ما آرشیو عکس‌هایی بود که حرم امام رضا در اختیار ما قرار داد و هم‌چنین از اسنادی استفاده کردیم که درباره این اتفاق وجود داشت. نزدیک به ۷ ماه تحقیق و پژوهش داشتم و بسیاری از کتاب‌هایی که درباره تاریخ خراسان نوشته شده بود را مطالعه کردم تا ببینم که از نظر تاریخی چه اتفاقاتی رخ داده است. علاوه بر این، مصاحبه‌ای با آقای دکتر حسن آبادی که رئیس پژوهشگاه آستان قدس رضوی است، داشتیم تا از زبان ایشان اتفاقات را بشنویم. خیلی دنبال مصاحبه گرفتن نبودم اما چون ایشان به صورت ویژه پایان‌نامه دکتری خود را روی این موضوع گذاشته بود، اشراف اطلاعاتی بسیار خوبی داشت.

,

صراف در پایان عنوان کرد: راوی این مستند آقای داریوش فرهنگ هنرمند شناخته شده کشورمان است که به نظرم صدای ایشان روی این اثر به خوبی نشست.

,

عوامل تولید این مستند ۳۳ دقیقه‌ای عبارتند از؛ کارگردان: احمد صراف یزد، تصویربردار: رامین راست‌جو، دستیار کارگردان: مهشاد مهاجر، صدابردار: محسن عسگری‌زاده، نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی و راوی: داریوش فرهنگ.

,

مستند «رازهای سرزمین من» امشب، ۸ مهرماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه