اخبار داغ

«مبارک» به ژاپن می‌رود

«مبارک» به ژاپن می‌رود
پیشکسوت عرصه نمایش‌های ایرانی با اشاره به اجرای نمایش «مبارک در ژاپن» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خواستار توجه بیشتر مسئولان به این حوزه از تئاتر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فتحعلی، هنرمند عرصه نمایش آئینی و سنتی از اجرای نمایشی به یاد مرحوم سعدی افشار در این دوره از جشنواره آئینی و سنتی خبر داد و گفت: قصد دارم نمایش «مبارک در ژاپن» را به یاد استاد سعدی افشار در این دوره از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا کنم. در این اثر، ما سعی کردیم برای گروه بازی از پیشکسوتان تئاتر سنتی و شادی‌آور استفاده کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی شیوع بیماری کرونا را عامل مهمی در مشکلات کنونی عرصه تئاتر خواند و بیان کرد: کرونا با شدت به تئاتر و بدنه این مسیر آسیب رسانده است، طبیعی است که ما نیز در این عرصه مستثنی نیستیم تا جایی که موج پنجم کرونا باعث شد برای حفظ جان همکاران، تمرین‌های نمایش را شروع نکرده به پایان ببریم. به دلیل شیوع موج جدید کرونا، نمایش «حیاط خانه حشمت خانم» به کارگردانی عظیم موسوی که یک کار ایرانی زیبا بود و من به عنوان بازیگر در آن حضور داشتم بعد از ۱۰ اجرا در سالن سنگلج تعطیل شد.

,

این هنرمند تصریح کرد: با توجه به اینکه سال‌ها پیش این نمایش اجرا شده بود، برای بازنویسی و به روز رسانی آن با کمک آقای فتحعلی بیگی، کار را بازنویسی کرده بودیم.

,

فتحعلی درباره نحوه آشنایی با عرصه تئاتر سنتی، گفت: سابقه من به دوران دبیرستان و علاقه‌ام به بازیگری و خوانندگی باز می‌گردد که به دوران سربازی نیز تسری پیدا کرد. در آن دوران ما در جبهه برای سربازان نمایش کمدی اجرا می‌کردیم. ادامه این مسیر باعث شد که از سال ۱۳۶۵ با گروه سعدی افشار کار را دنبال کنم و پس از آن شادروان سعید نورالهی مرا با استاد هادی اسلامی آشنا کرد و من در گروه وی فعالیت کردم و سال‌ها در لاله زار به اجرای برنامه می‌پرداختم. یادم می‌آید در یک اجرا کار کمدی تک نفره انجام دادم که در آن زمان سعدی افشار به من پیشنهاد کار داد و من با اشتیاق وارد گروه وی شدم.

,

وی افزود: در این مسیر اساتیدی چون داود فتحعلی بیگی بسیار زحمت کشیده‌اند و در بخش‌های مختلف تئاتر آئینی و سنتی چون تعزیه، تخت حوضی و … بسیار تلاش کردند تا این عرصه را زنده نگاه دارند که جای تشکر و تقدیر دارد.

,

این هنرمند جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی را یک فرصت گران‌بها خواند و ادامه داد: به طور حتم جشنواره نمایش آئینی و سنتی، فرصتی گران‌بهاست تا هر کسی در هر جایگاه و مقامی، بتواند سهم خود را برای حفظ و پاسداشت این سرمایه فاخر ادا کند زیرا نمایش سنتی برای هر کشوری ارزشمند است و فضایی برای آشنایی با روحیات مردم و فرهنگ آن کشور به شمار می‌رود.

,

فتحعلی خواستار توجه بیشتر به عرصه نمایش آئینی و سنتی شد و گفت: امیدوارم حداقل این جشنواره سالی یکبار برگزار شود زیرا این عرصه نیازمند چنین توجهی است. همه ما می‌دانیم که چه کسانی مدام برای اجرای این جشنواره‌ها زحمت می کشند و شبانه روزی تلاش و عشق صرف می‌کنند بنابراین امیدوارم که با این تلاش‌ها، صحنه‌های تئاتر ایران عزیز، هر روز روشن و روشن‌تر شود.

,

وی نمایش آئینی و سنتی را حوزه‌ای مظلوم خواند و اظهار کرد: ما در این عرصه به زیرساخت‌های مناسب نیاز داریم اما متاسفانه آنچه که داریم بسیار اندک است و این عرصه بسیار مظلوم واقع شده است در حالی که اینگونه نمایش‌ها برای یک جامعه ضروری هستند و امکان تغییر دیدگاه مردم را دارند و می‌تواند مخاطب جذب کنند. امیدوارم که روزی مسئولان، دست این نوع نمایش‌ها و جشنواره‌ها را بگیرند زیرا برای روحیه مردم نیاز است و مردم ما امروز به شادی نیاز دارند.

,

فتحعلی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: با حضور پیشکسوتان و کسانی که به این سنت و آیین آشنا هستند، می‌توان شرایط غمگین جامعه را تغییر داد و با خنداندن مردم، این نیاز را برطرف کرد. به نظر من تئاتر به خصوص بخش سنتی و آئینی، چیزی جز عشق و علاقه نیست کما اینکه خود من بعد از ۴۰ سال تلاش چیزی جز عشق به دست نیاورده‌ام.

,

در نمایش «مبارک در ژاپن» داود داداشی، غلام بابوته، شاهین علایی نژاد، حمیدرضا مرادی، عباس به منش، ملی حاجی رود و نگار مقدسی به عنوان بازیگر حضور خواهند داشت.

,

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۹ آذر ماه به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

,

انتهای پیام/

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه