اخبار داغ

با حضور خانواده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس؛

همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه در قم برگزار می شود

همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه در قم برگزار می شود
همایش بین المللی و آنلاین حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه با حضور خانواده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مهرماه در دانشگاه قم برگزار خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مصطفی فضائلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: در دو دهه اخیر منطقه خاورمیانه محل وقوع حوادث مختلف بوده و توجه به این وقایع از منظر حقوق بین الملل بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه این همایش طی دو روز در چهارشنبه و پنجشنبه ۲۱ و ۲۲ مهرماه برگزار خواهد شد، گفت:  برای همایش چهار محور عمده در نظر گرفته شده و نخستین محور بررسی مخاصمات در غرب آسیا از منظر حقوق توسل به زور است.

دبیر علمی همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه بیان داشت:  دومین محور مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق بشر بوده و این حقوق بشر در زمان صلح یا مخاصمه این حق باید محترم شمرده شود.

وی اضافه کرد: حقوق بشردوستانه شامل قوانین حاکم بر جنگ بوده و این قوانین و مقررات عمدتا با رویکرد حمایت از قربانیان تنظیم شده است.

فضائلی ادامه داد: محور سوم مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق پس از جنگ بوده و لازم است که بعد از جنگ به مواردی مانند تعقیب موارد غیرقانونی در طول مخاصمه پرداخته شود. در حقوق بین الملل زمان معنایی ندارد و اگر جنایتی در جنگ رخ دهد، در هر زمان قابل پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: محور چهارم بحث تروریسم بوده و متاسفانه طی چند دهه اخیر منطقه غرب آسیا کانون تروریسم بوده و کشور ما یکی از قربانیان این پدیده شوم بوده است.

دبیر علمی همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه با اشاره به اینکه ۶۰درصد مقالات داخلی و مابقی از خارج کشور دریافت شده است، گفت: مجموعه مقالات بعد از همایش در قالب کتابی به مراکز تخصصی عرضه خواهد شد. مقالات برگزیده هم در مجلات علمی پژوهشی با زبان های فارسی، عربی و انگلیسی منتشر خواهد شد.

همچنین درادامه سید یاسر ضیائی ، دبیر اجرایی همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه  با اشاره به اینکه فراخوان همایش پیش رو در دی ماه ۱۳۹۹ اعلام شد ، گفت: بیش از ۱۱۰ مقاله به همایش واصل شده که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی می باشد.

وی عنوان کرد: کمیته همایش متشکل از اساتید کشورهای آمریکا، عراق، افغانستان، ترکیه و ایتالیا هستند. همایش برای اجرا در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برنامه ریزی شد و در روز همایش به سه زبان مذکور ترجمه خواهد شد.

ضیائی تصریح کرد: در این همایش خانواده های شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ در سامانه همایش مهلت اخذ مقالات خواهد بود. همایش شامل ۴ پنل بوده و پنل نخست در روز چهارشنبه ساعت ۶ونیم تا ۹، پنل دوم روز بعد پنجشنبه ۲۱ مهرماه یک تا سه بعد از ظهر و دیگر پنل ها در ادامه همان روز خواهد بود و در انتها اختتامیه را خواهیم داشت.

دبیر اجرایی همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه یادآور شد: آدرس سایت همایش iil.com.ac.ir بوده و برگزاری همایش به صورت حضوری و آنلاین خواهد بود؛ پخش آنلاین در آدرس qom.ac.ir/ill بوده و مکان همایش در تالار شیخ مفید دانشگاه قم خواهد بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه