اخبار داغ

عاملی که ترمز بسیاری از طلاق ها را می کشد/ مشاوره پیش از ازدواج رمز پایداری زندگی ‌مشترک

عاملی که ترمز بسیاری از طلاق ها را می کشد/ مشاوره پیش از ازدواج رمز پایداری زندگی ‌مشترک
برای داشتن یک ازدواج موفق پیشگیری بهتر از درمان است و با ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج و افزایش مهارت‌های ارتباطی در زوج‌های جوان می‌توان از بروز خیلی از مشکلات در زندگی مشترک جلوگیری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ استفاده خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان از کلاس‌های مشاوره در دوره‌های مختلف زندگی بالاخص قبل از ازدواج، به گفته کارشناسان حوزه خانواده و جوانان، به افزایش شناخت و مهارت ارتباطی آنها قبل از شروع زندگی مشترک و تحکیم بنیان خانواده ایرانی کمک زیادی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

شناخت نداشتن کافی زوجین از یکدیگر و نداشتن مهارت ارتباطی پیش از رسمی شدن رابطه زناشویی سبب شده تا خیلی از آنها در همان سال‌های نخست زندگی مشترک با مشکلاتی روبرو شوند که در برخی موارد این مشکلات، از هم پاشیده شدن کانون گرم زندگی زوجین و پیامدها و آسیب‌های اجتماعی بعد از آنرا به همراه داشته است.

,

به گفته کارشناسان حوزه اجتماعی، برای داشتن یک ازدواج موفق پیشگیری بهتر از درمان است و با ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج و افزایش مهارت‌های ارتباطی در زوج‌های جوان می‌توان از بروز خیلی از مشکلات در زندگی مشترک جلوگیری کرد زیرا زوجین با شناخت نقاط ضعف و قوت یکدیگر، خود را موظف به تلاش برای استحکام زندگی دانسته و با کوچکترین مشکل و اختلاف، بنای ناسازگاری نخواهند گذاشت.

,

امروزه با افزایش آگاهی پدران و مادران نسبت به نقش موثر کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای در استحکام بنیان خانواده، تمایل بیشتری برای شرکت زوج‌های جوان خویش قبل از ورود رسمی به رابطه زناشویی در کلاس‌های مشاوره برای شناخت خود، طرف مقابل و انگیزه واقعی از ازدواج دارند و طبق اعلام رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس در سه ماهه نخست امسال هزار و ۳۸ زوج در کلاس‌های ازدواج شرکت کردند که در مقایسه با آمار ۷۸۳ زوج مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

,

 

,

, ,

* شناخت هیجانات و ایرادات زوجین لازمه ازدواج موفق

, * شناخت هیجانات و ایرادات زوجین لازمه ازدواج موفق, * شناخت هیجانات و ایرادات زوجین لازمه ازدواج موفق,

 محمد احمدی روانشناس و مشاور خانواده  در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، بابیان اینکه از هر ۱۰ مراجعه کننده برای دریافت مشاوره ۲ مورد مربوط به ازدواج است که در مقایسه با گذشته پیشرفت خوبی محسوب می‌شود، بیان کرد: امروزه خانواده‌ها با توجه به بالارفتن آمار طلاق در مقایسه با گذشته دید مثبت‌تری نسبت به مشاوره برای ازدواج دارند.

,

وی افزود: برای داشتن یک ازدواج موفق، جامعه‌ سالم و پیشگیری از طلاق، زوج‌ها باید قبل از ورود به رابطه زناشویی نسبت به خود شناخت پیدا کنند به طوری که هیجانات و ایرادات‌شان را بشناسند و در ادامه با صحبت کردن از توقعات یکدیگر برای تشکیل زندگی مشترک آگاه شوند.

,

روانشناس و مشاور خانواده  خاطر نشان کرد: برخی زوج‌های جوان به‌دنبال تحقق آرزوهای خود که در زندگی پدری به آن نرسیدند، از طریق همسر خود هستند که این مساله به خودی خود آسیب جدی برای ازدواج به‌حساب می‌آید زیرا جایگاه پدر و مادر با جایگاه همسری متفاوت است.

,

به گفته وی، لازم است زوجین قبل از ورود به رابطه زناشویی و جاری شدن صیغه عقد با موافقت خانواده‌ها برای شناخت انگیزه واقعی از ازدواج و تقویت مهارت‌های ارتباط عاطفی، کلامی و غیرکلامی دوره‌ای به نام آشنایی را سپری کنند و درصورت لزوم آموزش‌ها لازم را از طریق مشاور فرا گیرند.

,

احمدی تصریح کرد: خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که سربازی رفتن، درس خواندن و شاغل بودن، نشان دهنده آمادگی دختر و پسر برای ورود به رابطه زناشویی نیست و زوج‌ها جوان باید برای ارتقای کیفیت زندگی زناشویی آموزش مهارت ارتباطی را ببینند.

,

* بیشترین مشکلات زناشویی در پنج سال اول ازدواج

, * بیشترین مشکلات زناشویی در پنج سال اول ازدواج, * بیشترین مشکلات زناشویی در پنج سال اول ازدواج,

این مشاور خانواده، بالاترین آمار مشکلات رابطه زناشویی را مربوط به پنج سال اول ازدواج دانست و بیان کرد: خیلی از زوج‌های جوان در چند سال ابتدایی زندگی مشترک به دلیل نداشتن مهارت کافی در برقراری ارتباط عاطفی و کلامی، گرفتار مشکلات زناشویی متعدد می‌شوند که پشت سرگذاشتن آنها مستلزم استفاده از مشاور بجای قبول نظریه بزرگترها مبنی بر فرزندآوری برای تقویت پایه ازدواج است.

,

وی افزود: خانواده‌های سنتی دختران و پسران را با رسیدن به سنی که از نظر آنها سن ازدواج است آماده ورود به رابطه زناشویی می‌کنند اما امروزه خیلی از جوانان به دلیل نگرانی از آمار طلاق در میان اطرافیان و مشکلات اقتصادی از ازدواج می‌ترسند که این مساله نیز با انجام مشاوره قابل حل است.

,

احمدی با اشاره به تاثیر مثبت شرایط کرونا بر افزایش تمایل جوانان به ازدواج آسان، اذعان کرد: شرایط کرونایی سبب شده تا برگزاری عروسی‌های مجلل با شمار بالای میهمان کمتر از گذشته شود و خیلی از جوانان با برپایی مراسم مختصر و ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

,

 

,

, ,

* مشاوره قبل از ازدواج رمز پایداری زندگی ‌مشترک

, * مشاوره قبل از ازدواج رمز پایداری زندگی ‌مشترک, * مشاوره قبل از ازدواج رمز پایداری زندگی ‌مشترک,

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است؛ این مرحله مهمترین مرحله مشاوره ازدواج است زیرا جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده و کاهش طلاق در آینده می‌شود.

,

 مشاوره قبل از ازدواج به عنوان مهم‌ترین نکته‌ای است که به افراد کمک می‌کند واقع‌بینانه به امر ازدواج نگاه کنند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی بپرهیزند چرا که پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیارهای عقلانی استوار است. مشاوره قبل از ازدواج نوعی روش درمانی است که به زوجین کمک می‌کند تا خود را برای ازدواج آماده کنند، جوانان با انجام این مشاوره می‌توانند مشکلات احتمالی که در زندگی مشترک پیش می‌آید را شناسایی کنند و از قبل راه حل‌هایی برای آن بیندیشند، این مشکلات می‌تواند شامل امور مالی، روش‌های تربیت فرزندان، اهداف شغلی و موارد دیگر باشد.

,

این گونه مشاوره‌ها معمولاً توسط درمانگرانی ارائه می‌شوند که مجوز مشاوره خانواده و ازدواج دارند و طبق مطالعات انجام شده، مشاوره قبل از ازدواج در پایداری زندگی مشترک افراد تأثیر بسزایی داشته و احتمال طلاق را کاهش می‌دهد. یکی از علل بروز اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند و این امر کاملاً اشتباه است؛ هم کُف بودن از توصیه‌های دین اسلام برای همسرگزینی است در نتیجه یکی از راه‌ها برای ضمانت پایداری زندگی مشاوره قبل از ازدواج است.

,

 

,

, ,

* فقدان آموزش‌های قبل از ازدواج در بین متقاضیان طلاق

, * فقدان آموزش‌های قبل از ازدواج در بین متقاضیان طلاق, * فقدان آموزش‌های قبل از ازدواج در بین متقاضیان طلاق,

مجتبی ناجی، معاون سابق بهزیستی استان اصفهان، به جوانانی که قصد ازدواج دارند برای انجام مشاوره قبل از ازدواج، توصیه می‌کند: باید جوانان مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند، فکر نکنند که خودشان عقل کل هستند و نیاز به مشاوره ندارند، باید جوانان بدانند مشاوره از منظر شخص ثالث در تصمیم‌گیری ازدواج به آنها کمک می‌کند، بهتر است افراد در نظر داشته باشند این ضرورت برای افرا صاحب‌نظر هم لازم است.

,

به نظر می‌رسد با توجه به آمار طلاق به ویژه با مدت ازدواج کمتر از یک سال، اگر بتوان شرایط لازم برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج را حتی در دورترین روستاها فراهم کرد؛ کمتر شاهد طلاق‌ به دلایل عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر باشیم. فراهم کردن این شرایط نیز مستلزم تلاشی جدی است که با همت مسئولان امری امکان پذیر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه