اخبار داغ

کارشناس کشت و صنعت مطرح کرد؛

ممنوعیت واردات و کاهش تولید داخلی به واسطه کم آبی؛ ۲ عامل گرانی برنج/ وزارت بهداشت باید ضریب سلامت برنج های خارجی را ارزیابی کند

ممنوعیت واردات و کاهش تولید داخلی به واسطه کم آبی؛ ۲ عامل گرانی برنج/ وزارت بهداشت باید ضریب سلامت برنج های خارجی را ارزیابی کند
کاظم بهاری گفت: عدم وجود واردات و کاهش تولید داخلی به واسطه کم آبی قیمت برنج را افزایش داد اما با ثبت سفارش های جدید، حجم زیادی از برنج های هندی و پاکستانی وارد کشور می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک کارشناس کشت و صنعت درباره گرانی برنج در یک ماه اخیر، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: همواره در فصل برداشت برنج واردات برنج های خارجی ممنوع می شود و این رویه از مرداد تا مهر ماه ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
کاظم بهاری تخریب زمین های کشاورزی در مرکز و جنوب ایران به دلیل نبود آب را یکی دیگر از عوامل تورم برنج دانست و افزود: مردم سراسر کشور از برنج شمال استفاده نمی کنند و مناطق غرب و جنوب کشور برنج جنوب و مرکز ایران را استفاده می کنند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه مردم در غرب و جنوب کشور با خشکه پروری برنج را به عمل می آورند، اظهار داشت: در شمال ایران برنج را با روش های آبی و شالی کاشت می کنند، به دلیل اینکه جنوب، غرب و مرکز ایران با کم آبی مواجه شد بخشی از سهم برنج از دست رفت.
,
 
,
بهاری تصریح کرد: شمال کشور به دلیل کاهش دما و سرمایش هم بخشی از تولید برنج را از دست داد و تولید کاهش پیدا کرد، در این مدت هم واردات برنج ممنوع شد تا شالی کاران برنج خود را به فروش برسانند و کسب درآمد کنند.
,
 
,
وی گفت: عدم وجود واردات و کاهش تولید داخلی به واسطه کم آبی قیمت برنج را افزایش داد اما با ثبت سفارش های جدید،  حجم زیادی از برنج های هندی و پاکستانی وارد کشور می شود و کاهش قیمت برنج را به دنبال خواهد داشت.
,
 
,
بهاری درباره برنج های دپو شده در گمرک، افزود: بر اساس سامانه ذخیره سازی جهاد کشاورزی، باید علاوه بر تامین نیاز روزانه باید ذخیره احتیاطی برای حوادث غیر مترقبه وجود داشته باشد تا ظرفیت های لازم حفظ شود.
,
 
,
وی اظهار داشت: آزاد برنج های وارداتی پس از ۲ ماه برداشت داخلی صورت می گیرد و باید ذخیره سازی لازم به سقف لازم برسد،  همچنین وزارت بهداشت باید درباره ضریب سلامت مصرف برنج اظهار نظر کنند.
,
 
,
بهاری تصریح کرد: معمولا برنج هایی که از خارج کشور تامین می شود با توجه به اینکه ۲ شیوه کشت پله ای و مستقیم دارند و رقم آنها نسبت به برنج ایرانی ضعیف تر است سطح تولید بالایی دارند و وزارت بهداشت باید کیفیت را ارزیابی کند.
,
 
,
وی گفت: برنج هندی با ارز دولتی و اعلامیه گمرک یا سهم ۴ درصدی آن با ارز نیمایی خریداری می شود، در نتیجه برای وارد کننده توجیهی ندارد و با پیش فروش، سهم عوارض و واردات را پرداخت می کند تا برنج را در بازار به فروش برساند.
 
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه