اخبار داغ

رئیس کمیسیون اصلاح ساختار بودجه مجلس:

لایحه مدیریت شرکتهای دولتی به دولت رفت/ لزوم انحلال و یا تبدیل شرکت‌های دولتی زیان‌ده به یک نهاد عمومی

لایحه مدیریت شرکتهای دولتی به دولت رفت/ لزوم انحلال و یا تبدیل شرکت‌های دولتی زیان‌ده به یک نهاد عمومی
رئیس کمیسیون اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت تفکیک شرکت‌های دولتی گفت: در برخی از شرکت‌ها هیچ شواهدی از وجود یک شرکت دولتی باقی نمانده و تنها شبیه یک سازمانی هستند که ما برایشان تکالیفی را تعیین می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در خصوص هدف از برگزاری نشست بررسی اصول بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی در مجلس گفت: یکی از معضلات جدی در نظام بودجه‌ریزی، بودجه شرکت‌های دولتی است، گزارش اخیر دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۹ حکایت از ۱۳۷ درصد انحراف در میزان سود، درآمد و هزینه‌های بودجه شرکت‌های دولتی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: از سوی دیگر سال‌های گذشته نیز شاهد انحراف از عملکرد شرکت‌های دولتی با بیش از ۳۰۰ درصد باشیم و همین مسایل موجب شد تا این هفته با حضور کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و چندین اندیشکده مانند اندیشکده اقتصاد مقاومتی جلسه‌ای را برای بررسی نظام بودجه‌ریزی این شرکت‌ها برگزار کنیم.
,
 
,
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در این نشست سه موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: میزان دخالت مورد نیاز دولت در شرکت‌های دولتی، نحوه و چگونگی نظارت دولت و مجلس بر شرکت‌های دولتی و اینکه آیا شیوه بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی باید همانند مسیر دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی باشد یا روشی متفاوت را برای آن انتخاب کرد.
,
 
,
زنگنه با اشاره به جمع‌بندی صورت گرفته در خصوص اصول بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی در این نشست بیان کرد: ابتدا اینکه باید حکمرانی شرکتی را برای شرکت‌های دولتی محترم بدانیم و آن را تقویت کرد زیرا متاسفانه در حال حاضر عدم رعایت اصول حکمرانی مشکل عمده این شرکت‌هاست.
,
 
,
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تصریح کرد: شرکت‌های دولتی دارای یک مجمع عمومی، درآمد، سود، زیان و اصولی دارند که در قانون تجارت به تفصیل شرح داده شده است و این قانون باید برای شرکت‌های دولتی رعایت شود. یکی از ایرادات مهم، مجامع عمومی این شرکت‌ها و دخالت‌های دولتی است.
,
 
,
 
,
شرکت‌های دولتی تفکیک شوند/ضرورت باز تعریف برخی شرکت‌ها
, شرکت‌های دولتی تفکیک شوند/ضرورت باز تعریف برخی شرکت‌ها,
 
,
وی با تاکید براینکه همه در این جلسه اتفاق نظر داشتند که قبل از صدور حکم برای شرکت‌های دولتی ابتدا باید این شرکت‌ها براساس یک سری معیارها تفکیک شوند، گفت: اکنون دو نوع شرکت دولتی در کشور وجود دارد، در یک سری از آنها دیگر هیچ شواهدی از وجود یک شرکت دولتی باقی نمانده و تنها شبیه یک سازمانی هستند که ما برایشان تکالیفی را تعیین می‌کنیم.
,
 
,
زنگنه ادامه داد: برخی شرکت‌های حوزه توانیر که برق را باید با یک رقم خاص بفروشند و هزینه‌های آنها کاملا توسط دولت مشخص می‌شود و عملا تنها یک سری خدمات ارائه می‌دهند و یا مانند برخی شرکت‌های دولتی در حوزه جهاد کشاورزی و پشتیبانی که همیشه هم متضرر بوده‌اند، بنابراین چه اجباری برای تعریف این گونه از شرکت‌ها به عنوان شرکت دولتی وجود دارد که هم نظارت بر آنها کم باشد و هم بودجه‌ کلانی را به خود اختصاص دهند.
,
 
,
 
,
لزوم انحلال و یا تبدیل شرکت‌های دولتی زیان‌ده به یک نهاد عمومی
, لزوم انحلال و یا تبدیل شرکت‌های دولتی زیان‌ده به یک نهاد عمومی,
 
,
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: براین اساس شرکت‌هایی که ماهیت دولتی ندارند باید کلا منحل و یا وظایف و تکالیف آنها در دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر ادغام شوند و یا اینکه آنها را تبدیل به یک نهاد عمومی کنیم.
,
 
,
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در گفتگو با خانه ملت گفت: برخی دیگر از شرکت‌های دولتی دارای شاکله و شاخص‌های مدیریت شرکتی هستند و باید برای آنها احکامی جاری شود تا ضمن تقویت حکمرانی شرکتی در این نوع از شرکت‌ها، نظارت دولت نیز تقویت شود.
,
 
,
وی با اشاره به اقدام دولت برای ساماندهی شرکت‌های دولتی بیان کرد: نماینده سازمان برنامه و بودجه در این نشست اعلام کرد، وزارت اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم لایحه ای را تحت عنوان مدیریت شرکت‌های دولتی تدوین و به صحن هیئت دولت ارسال کرده و اکنون در حال بررسی است که با یک نگاه اجمالی به آن امیدواریم بسیاری از ابهامات توسط این لایحه حل شود.
,
 
,
زنگنه در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اصلاحات نظام بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی در در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ خواهد شد، گفت: ما در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در حال بررسی یک نظام نامه بودجه‌ریزی هستیم که می توان این مسایل را در آن گنجاند و به یک قانون کلی رسید اما در کل با توجه به اشراف دولت به نیازهای خود و اینکه این موارد از اختیارات آنهاست، ارائه لایحه به مجلس گزینه مناسب‌تری خواهد بود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه