اخبار داغ

در شب شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)؛

زائران خورشید خراسان دسته دسته از راه می‌رسند/ مشهد در سوگ امام رئوف سیاه پوش شد

زائران خورشید خراسان دسته دسته از راه می‌رسند/ مشهد در سوگ امام رئوف سیاه پوش شد
در شب شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، زائران خورشید که با پای پیاده از سراسر کشور خودشان را به حرم امام رئوف(ع) رساندند، در پایتخت معنوی ایران به سوگ نشستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌توس، در شب شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت آحاد مسلمانان و علی الخصوص جاماندگان از اربعین حسینی چشم به این بارگاه منور رضوی دوخته اند تا در روز شهادت عرض ارادت و توسل در پیشگاه این امام رئوف داشته باشند و البته با وجود ویروس منحوس کرونا شرایط زیارت حضوری برای برخی عاشقان اهل بیت فراهم نشده و در این ایام قلوب خودشان را روانه حرم مطهر امام هشتم(ع) کردند و طبق آمار زائران کمتری نسبت به سال گذشته وارد مشهدالرضا شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌توس,

بر همین اساس شهر مشهد مقدس در آستانه شهادت حضرت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) سیاه‌پوش شده و تمام امکانات شهر، دستگاه ها و اقشار مختلف مردمی برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) آماده شده‌اند.

, .,

, ,

 

,

از مسیرهای منتهی به شهر مشهد مقدس گرفته تا ورودی‌های شهر همه خود را برای پذیرایی از زائران پیاده شمس الشموس آماده کرده‌اند، زائران حضرت ثامن‌الحجج(ع) وارد شهر که می‌شوند مکان اسکان و موکب‌های پذیرایی و فوریت‌های پزشکی و لوازم بهداشتی برایشان فراهم شده است تا در چندروزی که زائر آن حضرت هستند دغدغه‌ای جز زیارت و عزاداری نداشته باشند.

,

 

,

, ,

 

,

در دهه پایانی ماه صفر مراسم عزاداری در مشهد الرضا و حرم منور رضوی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی از سوی زائران و مجاوران بارگاه حضرت رضا(ع) برگزار شد و این مراسم از شب گذشته به اوج خود رسیده است و در این روزها با افزایش تعداد خادمان حرم مطهر رضوی، علاوه بر نظارت دقیق بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، هدایت و راهنمایی زائرانی که در این ایام به حرم مطهر مشرف می‌شوند نیز تقویت شده تا آن‌ها با هیچ مشکل و کمبودی در حرم مطهر مواجه نشوند.

,

 

,

, ,

 

,

در کنار خادمان حضرت رضا(ع)، مجاوران این حرم نورانی نیز در این روزها مشغول خدمت رسانی به زائران پیاده رضوی هستند و هرکس به اندازه توانی که دارد در راه خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) قدم برداشته است.

,

موضوع مهم حضور این روزهای مردم از جای جای ایران اسلامی در مشهد مقدس که می توان به آن پرداخت ، مساله همبستگی مردم و زائرین با همدیگر است و در واقع اینجا عاشقان ائمه اطهار(ع) برای نشان دادن سبک جدیدی از زندگی اسلامی دور هم گرد آمده اند.

, .,

 

,

, ,

 

,

آیین خطبه خوانی شب شهادت امامرضا(ع)

, آیین خطبه خوانی شب شهادت امامرضا(ع), آیین خطبه خوانی شب شهادت امامرضا(ع),

طبق سنت دیرینه و همزمان با شب شهادت امام رضا (ع)، آئین خطبه‌خوانی با حضور خدام بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود، این مراسم با حضور جمع محدود خدام رضوی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از ساعت ۱۸:۳۰ در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی آغاز خواهد شد.

,

در این مراسم، خطبه شب شهادت توسط رضا نبوی و حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری قرائت می‌شود و علی ملائکه مداح و ذاکر اهل بیت (ع) به مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت می‌پردازد. همچنین ولی‌الله کلامی، شاعر آئینی کشورمان، در مدح و ثنای حضرت رضا (ع) شعرخوانی می‌کند، آئین شمع‌گردانی نیز همراه با مداحی ذاکر اهل بیت (ع) حاج مهدی رسولی انجام خواهد شد.

,

پنج‌شنبه ۱۵ مهرماه مصادف با ۳۰ صفر سالروز شهادت امام رئوف نیز ویژه برنامه‌ای با عنوان «یا غریب الغربا» از ساعت ۹ در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی برپا می‌شود، امیر عارف، مداح اهل بیت (ع) نیز در این مراسم به ذکر مصیبت می‌پردازد.

,

مراسم عزاداری چهارپایه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم (ص) نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه روز شهادت این امام همام است که با مداحی میثم مطیعی، مهدی میرداماد، مهدی رسولی، مهدی سروری، جعفر ملائکه و دکلمه‌خوانی امیر حسین کرامتی بعد از نماز ظهر و عصر در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

عزاداری زنان نوغان

, عزاداری زنان نوغان, عزاداری زنان نوغان,

فردا در سالروز شهادت حضرت رضا (ع)، ویژه‌برنامه «حماسه نوغان» با محوریت عزاداری زنان نوغان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، این مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز می‌شود و در ادامه حجت‌الاسلام پناهیان به ایراد سخن می‌پردازد و ابوذر بی وکافی، مداح و ذاکر اهل بیت (ع) و احمد رضا علوی، شاعر آئینی کشورمان در این مراسم مرثیه‌سرایی و شعرخوانی می‌کنند.

,


مراسم شام غریبان شهادت

,
, مراسم شام غریبان شهادت, مراسم شام غریبان شهادت,

غروب فردا و همزمان با شام شهادت ثامن الحجج (ع) نیز مراسم شام غریبان با حضور خدام بارگاه منور رضوی در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود؛ قرائت صلوات خاصه، شعرخوانی و ذکر مصیبت از برنامه‌های این مراسم است که با حضور هادی الهی، قاری برجسته حرم مطهر رضوی، سید رضا یعقوبی‌آل، شاعر آئینی کشورمان، احمد واعظی، مداح و ذاکر اهل بیت (ع) و مهدی بهروزیان، نوجوان دکلمه‌خوان، برگزار می‌شود، این مراسم از ساعت ۱۸:۳۰ فردا در صحن انقلاب اسلامی حرم آغاز خواهد شد.

,

 

,

, ,

 

,

اسکان اضطراری زائران پیاده دهه آخر صفر در ۵۱ نقطه مشهد

, اسکان اضطراری زائران پیاده دهه آخر صفر در ۵۱ نقطه مشهد, اسکان اضطراری زائران پیاده دهه آخر صفر در ۵۱ نقطه مشهد,

سید حمید موسوی سرپرست فرمانداری مشهد گفت: تاکنون زائران پیاده دهه آخر صفر در ۵۱ مرکز اقامتی اضطراری مانند اماکن ورزشی و مدارس مشهد اسکان یافته‌اند.

,

وی افزود: از این تعداد مرکز اقامتی ۱۰ مورد شامل ورزشگاه و دیگر اماکن متعلق به شهرداری مشهد است و ۴۱ مرکز را نیز اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بافت پیرامونی حرم رضوی در اختیار زائران پیاده قرار داده است.

,

سرپرست فرمانداری مشهد ادامه داد: اسکان زائران امام رضا(ع) که از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی، جاده‌ای و هوایی وارد مشهد شده‌اند زیر نظر میراث فرهنگی انجام می‌شود.

,

موسوی بیان کرد: شیوه نامه‌های بهداشتی مطابق نظر ستاد ملی کرونا در هتل‌ها و مهمانسراهای زیر نظر میراث فرهنگی به صورت کامل اجرا می‌شود و از طرفی در مراکز اسکان اضطراری ناظران بهداشتی به صورت مقیم حضور دارند تا بر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی نظارت کنند.

,

وی سلامت و امنیت را ۲ مؤلفه اصلی در پذیرش و میزبانی از زائران امام رضا (ع) در مشهد عنوان و تصریح کرد: ۳۰۰ هزار ماسک بهداشتی طی روزهای گذشته بین زائران حرم مطهر رضوی و همچنین زائران پیاده در مشهد پیش بینی توزیع شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه