اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

ایران ماجراجویی اسرائیل در قفقاز را تحمل نخواهد کرد/ بررسی تحولات شمال غرب ایران

ایران ماجراجویی اسرائیل در قفقاز را تحمل نخواهد کرد/ بررسی تحولات شمال غرب ایران
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: پیام رزمایش اخیر ایران این است که قدرت، اقتدار و اراده جمهوری اسلامی بسیار بالاتر از این است که این کشورها بتوانند یک تغییرات ژئوپلتیکی ایجاد کرده و مرزها را جابه‌جا بکنند، ایران را محدود بکنند، با منافع ملی ایران شوخی بکنند و به نظر من یک پیام این مانور این می‌تواند باشد که جمهوری اسلامی ایران این شیطنت‌ها و ماجراجویی‌ها که از طرف غرب به این سمت هدایت شده‌اند تا جمهوری اسلامی را مشغول بکنند، برنمی‌تابد‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ چند روزیست لفاظی برخی مقامات آذربایجان علیه تمامیت ارضی کشورهای همسایه خود بالاگرفته و که البته برخی به دنبال شعله‌ور کردن این اختلافات هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اسرائیل روابط بسیار نزدیکی با جمهوری‌آذربایجان دارد. از طرفی، رژیم اشغال‌گر قدس، جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی را به رسمیت شناخت و اگر مخالفت‌های محافظه‌کاران اسلام‌گرا در آذربایجان نبود، روابط دیپلماتیک دو کشور علنی‌تر از چیزی بود که اکنون هست.

,

برای بررسی وقایع اتفاق افتاده و عوامل آن به سراغ محمود عباس‌زاده، نماینده مردم مشکین شهر در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی رفتیم تا در این مورد گفت‌و‌گو کنیم.

,

متن کامل این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

, متن کامل این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:,

*به نظر شما عامل درگیری لفظی بین آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران چیست؟

, *به نظر شما عامل درگیری لفظی بین آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران چیست؟, *به نظر شما عامل درگیری لفظی بین آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران چیست؟,

واقعیت این است که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا و بویژه در حوزه‌ی نظامی است. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که در طول تاریخ معاصر علیه منافع آمریکا اقدام‌نظامی و عملی کرده است. هیچ ابرقدرتی چنین کاری را نکرده است ولی جمهوری اسلامی ایران موفق به انجام آن شده است. نمونه این اتفاق، مورد اصابت قرار دادن پایگاه عین الاسد در عراق به تلافی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی بود. جمهوری اسلامی ایران اراده کرد و کشتی‌های نفتی خود را برای ونزوئلا در ان مسیر طولانی ارسال کرد و این در مقابل تهدیدهای آمریکا بود. اخیرا نیز پهلو گرفتن کشتی‌های پر از بنزین جمهوری اسلامی در کنار سواحل کشور لبنان را شاهد بودیم. ما در تنها کشوری هستیم که در مقابل آمریکا اقدام متقابل و عملی کرده‌ایم. منظور بنده این است که ایران یکی از قدرمندترین کشورهای جهان و قدرتمندترین کشورمنطقه است. هرجا هم وارد شده‌ایم پیروز شده‌ایم. شما مشاهده بکنید که در لبنان و سوریه وارد شده‌ایم پیروز بوده‌ایم. در جنگ با داعش که یک جنگ نیابتی از طرف غرب در جهان اسلام بود، جمهوری اسلامی وارد شد و کار را تمام کرد. این کشورها می‌خواهند تلافی شکست‌های خود را با ایجاد مشکل در شمال‌غرب جبران بکنند و به نوعی جمهوری اسلامی را مشغول بکنند. بعضی از کشورها هم از سر غفلت یا جاه طلبی و یا از سر هماهنگی با رژیم صهیونیستی در قفقاز حضور پیدا کردند و تحرکاتی را شروع کردند. خط قرمز ما نیز در قفقاز مشخص است‌. یکی از انها آزادی سرزمین‌های قره‌باغ است.سال گذشته در بالاترین سطح مقامات کشوری، توسط مقام معظم رهبری این موضوع تکرار شد.
مردم ایران در جنگ قره‌باغ در کنار مردم آذربایجان قرار گرفتند و این هم یک امذ بدیهی است. حال آن زمان هم ما به عنوان خط قرمز اعلام کردیم که راضی نیستیم و اجازه هم نمی‌دهیم که تغییری ژئوپلتیکی در منطقه اتفاق بیفتد، ضمن اینکه اصرار کردیم که صحبت ما این است که مرزهای قانونی کشورهای همسایه حفظ بشود.

,
,

*برخی از برنامه تغییر مرز ها در شمال غرب ما سخن می‌گویند، واکنش جمهوری اسلامی ایران در مقابل این عمل چه خواهد بود؟

, *برخی از برنامه تغییر مرز ها در شمال غرب ما سخن می‌گویند، واکنش جمهوری اسلامی ایران در مقابل این عمل چه خواهد بود؟, *برخی از برنامه تغییر مرز ها در شمال غرب ما سخن می‌گویند، واکنش جمهوری اسلامی ایران در مقابل این عمل چه خواهد بود؟,

سر و صداهایی شنیده می‌شود که گویا برنامه‌ای برای بر هم زدن مرزها، برای تحریک کشورها، برای ایجاد جنگ‌های قومیتی و این چیزهایی است که بازیگران این ماجرا از دور خواب آن را می‌بینند. ما این را محکوم کرده و توصیه کرده‌ایم که این کار را نکنند. اما اگر دست از پا خطا بکنند، پای خود را از گلیم خود درازتر بکنند، طبیعتا جمهوری اسلامی این را تحمل نخواهد کرد.

,

*چرا ایران در مناطق مرزی با آذربایجان رزمایش برگزار کرد؟

, *چرا ایران در مناطق مرزی با آذربایجان رزمایش برگزار کرد؟, *چرا ایران در مناطق مرزی با آذربایجان رزمایش برگزار کرد؟,

ما مانوری را برگزار کردیم،ما در این سال ها مانورهای زیادی را در داخل مرزهای خودمان برگزار می کنیم. مانور و رزمایش ادامه آموزش است. بالاخره ما یک کشور قدرتمند هستیم و به ۴۲ کشور جهان سلاح‌های مدرن نظامی صادر می کنیم. بالاخره بطور مستمر دست‌آوردها و تولیدات خود را آزمایش می کنیم. این حق طبیعی ما است.اگر در نزدیک مرزها باشد این را به اطلاع کشورهای همسایه می‌رسانیم و همین مانور اخیر را نیز قبل از برگزاری به اطلاع کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان رسانده‌ایم. البته سایر همسایگان می‌توانند پیام خود را از لین رزمایش بگیرند و پیام آن این است که قدرت، اقتدار و اراده جمهوری اسلامی بسیار بالاتر از این است که این کشورها بتوانند یک تغییرات ژئوپلتیکی ایجاد کرده و مرزها را جابه‌جا بکنند، ایران را محدود بکنند، با منافع ملی ایران شوخی بکنند و به نظر من یک پیام این مانور این می‌تواند باشد که جمهوری اسلامی ایران این شیطنت‌ها و ماجراجویی‌ها که از طرف غرب به این سمت هدایت شده‌اند تا جمهوری اسلامی را مشغول بکنند ، برنمی‌تابد‌. البته این مورد حرکات برای ایران مشخص شده است و هر کجا رژیم کودک کش صهیونیستی حضور پیدا کرده است، انجا فتنه گری کرده است. در قفقاز نیز از سالیان قبل حضور پیدا کردند و حضور خود را بزرگنمایی می‌کنند که البته طبیعی است که به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند نزدیک بشوند و خود نیز می‌دانند.

,

*سیاست مقابله با آذربایجان در کشور ما چیست؟

, *سیاست مقابله با آذربایجان در کشور ما چیست؟, *سیاست مقابله با آذربایجان در کشور ما چیست؟,

جمهوری اسلامی ایران این ماجراجویی‌ها را برنمی‌تابد و از این به بعد هم بخواهند دست از پا خطا بکنند با حضور و اراده ایران موفق نمی‌شوند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که آنهایی که برای حفظ امنیت خود بیگانگان را به عنوان پشتیبان انتخاب کرده‌اند، پشیمان می‌شوند و سیلی می‌خورند. این سیلی از بیگانگان و ملت خودشان و تاریخ خواهد بود.این نیز نکته‌ای بود که مقام معظم رهبری به جا و به حق بیان فرمودند. امیدواریم که به لطف خدا این بازیگران منطقه‌ای سر عقل بیایند و توهمات تاریخی خود را که در صدد تحقق آن هستند، بر نیایند. اگر قرار است مباحث تاریخی باز بشود، به نظر بنده بدهکار شده و ضرر می‌کنند. بیشتر از این به افراد توصیه می‌شود که ماجراجویی نکنند و جاه طلبی پیشه نکنند.

,

*چند سالی است که در جمهوری آذربایجان به نیابت از عربستان سعودی، شیعیان مورد سرکوب دولت قرار گرفتند، باتوجه به این که بالای ۸۵درصد مردم آذربایجان شیعه هستند به نظر شما ثمره این اتفاقات چه خواهد بود؟

, *چند سالی است که در جمهوری آذربایجان به نیابت از عربستان سعودی، شیعیان مورد سرکوب دولت قرار گرفتند، باتوجه به این که بالای ۸۵درصد مردم آذربایجان شیعه هستند به نظر شما ثمره این اتفاقات چه خواهد بود؟, *چند سالی است که در جمهوری آذربایجان به نیابت از عربستان سعودی، شیعیان مورد سرکوب دولت قرار گرفتند، باتوجه به این که بالای ۸۵درصد مردم آذربایجان شیعه هستند به نظر شما ثمره این اتفاقات چه خواهد بود؟,

شیعیان در جمهوری آذربایجان بیش از ۸۵ درصد هستند.بالای ۹۰ درصد مردم جمهوری آذربایجان شیعه هستند و بطور طبیعی در طول تاریخ هر نظام سیاسی در مقابل خواست ملت، اراده ملت و اعتقادات ملت قرار گرفته است، آسیب دیده و موفق نشده است. این مسیری است که در اقصی نقاط جهان امتحان شده است. به نظر بنده دین ستیزی و ایران ستیزی یک عنصری است که برای برخی از کشورها تزریق شده است و به نظر بنده در این تزریق به برخی کشورهای همسایه رژیم صهیونیستی بی تاثیر نبوده و عاملیت داشته است.
ما پروژه‌ای داشتیم که به عنوان ایران هراسی بود و بویژه در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس ، سالیان سال کشورهای غربی پروژه‌ای به عنوان ایران هراسی داشتند و چه هزینه‌هایی برای این کشورها تحمیل کرده‌اند.به نظر بنده ایران هراسی و دین ستیزی نتیجه نمی‌دهد. اقتدار و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران یا به تعبیری دیگر یک جمهوری اسلامی قدرتمند و باقدرت تضمین کننده و تامین کننده صلح و آرامش در منطقه و تمامیت ارضی کشورهای همسایه است.توان ما در خدمت صلح و امنیت در منطقه است. من باز هم توصیه میکنم که همسایگان ما دچار خطای راهبردی نشوند زیرا خطای در این شرایط هزینه سنگینی دارد.

,
,

*به نظر شما اصلاح طلبان که خواهان حضور در افغانستان بودند چرا این روزها سکوت کردند؟

, *به نظر شما اصلاح طلبان که خواهان حضور در افغانستان بودند چرا این روزها سکوت کردند؟, *به نظر شما اصلاح طلبان که خواهان حضور در افغانستان بودند چرا این روزها سکوت کردند؟,

موضوع افغانستان و مواضع اصلاح طلبان یک بحث مجزایی است. ما نمی توانیم در مورد افغانستان کاسه داغ‌تر از آش بشویم و افغانستان یک شرایط ویژه خود را دارد. و چرا یک مجموعه و گروه توانست یک کشور به بزرگی افغانستان را فتح بکند و چرا هیچ مقاومت مردمی در ان جا وجود نداشت؟ اگر مقاومت وجود داشت ایا این مجموعه می‌توانست در عرض چند هفته این کشور را تسخیر بکند. چرا دولت مقاومت نکرده و مردم از دولت قانونی حمایت نکردند؟ آمریکا پس از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری در آن جا چه کرده بود.ما باید در برخورد با افغانستان باید صحنه و واقعیت افغانستان را ببینیم. در افغانستان آنی موفق خواهد شد که مردم می‌خواهند و هیچ گروه یا حزبی نمی‌تواند اراده خود را بر مردم افغانستان تحمیل بکند. جمهوری اسلامی ایران در بحث افغانستان موضع مشخصی داشت، تحقق اراده مردم افغانستان این موضع بود. افغانستان پیشرفته به نفع جمهوری اسلامی ایران است و جایی که در آن جنگ داخلی نباشد ولی آیا می‌شود امنیت را از خارج به یک کشور تزریق کرد؟ایا می‌شود دموکراسی و مردم سالاری را تزریق کرد؟
طبیعتا چنین اموری ممکن نیست و ما باید کمک بکنیم که این عناصر یعنی مردم سالاری ، صلح ، مشارکت و تحمل همدیگر درون زا بشود و از درون افغانستان بجوشد. بنده نمی‌دانم حضرات اصلاح‌طلبان بر چه مبنایی در مورد افغانستان به موضوع مداخله روی آوردند و با چه دلیل و استدلالی این را بیان کردند. بعضی نیز می‌خواهند که جمهوری اسلامی درگیر بشود. بیان می‌کردند که اگر به FATF نپیوندی واکسن به شما نمی‌دهند، مشاهده کردید که واکسن وارد شده و نزدیک ۷۰ درصد مردم در کشور واکسینه شده‌اند.

,
,

مشکلاتی که در کشور وجود داشت و در حال حاضر یک دولت تازه نفس آمده است و هر جا مشکلی وجود دارد اراده می‌کند و تمرکز می‌کند و به پلشتی‌ها جواب نمی‌دهد و مسیله اصلی را حل می‌کند. به نظر بنده عده‌ای از داخل و عده‌ای از خارج می‌خواهند دولت جمهوری اسلامی ایران‌را مشغول بکند و بنده مطمئن هستم عده‌ای از خارج می‌خواهند که ایران با همسایگان خود درگیر بشود.در داخل نیز بعید نیست عده‌ای هستند که می‌خواهند کشور را معطل بکنند و این ها نیز به نتیجه نمی‌رسند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه