اخبار داغ

گلایه شیروانی‌ها از الحاق مجتمع آموزش عالی شیروان به دانشگاه بجنورد

گلایه شیروانی‌ها از الحاق مجتمع آموزش عالی شیروان به دانشگاه بجنورد
چند وقتی است که صحبت از الحاق مجتمع آموزش عالی شیروان به دانشگاه بجنورد است که این امر گلایه مندی شیروانی ها را در پی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، مردم شیروان از مسئولان ارشد خواستار رسیدگی به موضوع الحاق مجتمع آموزش عالی به دانشگاه بجنورد هستند چراکه به گفته آنان شیروان به عنوان دومین شهر خراسان شمالی نیاز به این مجتمع دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

یک فعال سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: الحاق مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان به دانشگاه بجنورد جفایی آشکار در حق مردم این شهرستان است.

,

اسماعیل حسین پور اظهار کرد: مردم شیروان این الحاق را جفایی آشکار در حق شهرستان می دانند و معتقدند عده ای با نگاه انکاری نسبت به ظرفیت این مجتمع آموزش عالی، قابلیت اساتید و ظرفیت های این مجتمع عظیم دانشگاهی را نادیده انگاشته اند چرا که این مجتمع با چهار دهه فعالیت علمی-آموزشی امروز به عنوان یکی از قطب های علمی شمال شرق کشور به شمار می آید.

,

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تصمیم اخیر شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر الحاق مجتمع عالی کشاورزی شیروان به دانشگاه بجنورد که به زعم تصمیم گیران، در راستای تحقق و اجرای ماده ۳ سیاست و ضوابط حاکم بر طرح آمایش آموزش عالی اتخاذ شده است، با بروز اعتراضات مردمی و امضای طومار در سطح شیروان همراه بوده است.

,

حسین پور اضافه کرد: مردم و برخی مسئولان، نخبگان و دلدادگان توسعه شهرستان بر این باورند این رویه و تصمیم ناصواب، بدون کسب نظر کارشناسان، نخبگان شهرستان و بدون هر گونه پیوست علمی، صرفا بر اساس برخی داده های ناصحیح اتخاذ شده چرا که دانشگاه بجنورد فاقد رشته کشاورزی و منابع طبیعی است و این اقدام ناپخته، در تضاد آشکار با سیاست های آن وزارتخانه مبنی بر هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت های علمی مرکز استان است و اصرار بر این الحاق نه تنها با سیاست های آمایش آموزش عالی منافات دارد؛ بلکه منجر به تمرکزگرایی، عدم توازن منطقه ای، نقض عدالت آموزشی و باعث بی توجهی به قابلیت های شهرستان می شود.

,

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در سال ۸۳ پس از تقسیم خراسان به سه استان، از سوی ریاست وقت دانشگاه فردوسی و استاندار خراسان شمالی، پیشنهاد شد این مجتمع به عنوان تنها دانشگاه استان با عنایت به ظرفیت ها و وجود زیرساخت های توسعه ای و فاصلۀ ۵۰ کیلومتری با مرکز استان به عنوان دانشگاه خراسان شمالی ارتقا یابد که مـتأسفانه این پیشنهاد مقبول واقع نشد.

,

حسین پور افزود: با توجه به ظرفیت های کشاورزی استان انتظار این بود این دانشگاه، توسعه و ارتقاء یابد و بتواند نسبت به جذب دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی اقدام نماید ولی در کمال حیرت و ناباوری، این مرکز بعد از چهار دهه فعالیت، باید در تصمیمی شبهه برانگیز، به دانشگاهی ملحق شود که فاقد هرگونه ظرفیت علمی و زیرساختی مرتبط با رشته کشاورزی است.

,

وی تصریح کرد: انتظار می رود با پیگیری و همت و همراهی مسئولان استانی و شهرستانی، موضوع الحاق مجتمع آموزش عالی شیروان به دانشگاه بجنورد منتفی شود و علاوه بر مستقل ماندن این دانشگاه، زمینۀ ارتقاء و توسعه بیشتر آن فراهم گردد تا بتواند به عنوان یک قطب علمی پژوهشی کشور نقش آفرین باشد.

,

 

,

 مجوز افزایش تعداد اعضای هیات علمی برای دانشکده کشاورزی شیروان انجام شده است

,

علی جدی در خصوص مسائل پیش آمده برای دانشکده کشاورزی شیروان اظهار کرد: طی بیش از ۳۰ سال دانشکده را رشد ندادیم بلکه ضعیف تر کردیم که تاکنون ۱۲ هیات علمی و ۲۰۰ دانشجو داشت ولی طی سال گذشته دو رشته جدید برای این مجموعه اخذ شده و اینک تعداد اعضای هیات علمی به ۲۰ نفر افزایش یافته است که تا سال آینده به ۳۰ نفر افزایش خواهد یافت.

,

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجوز دانشکده منابع طبیعی گرفته شده که پیگیر مجوز دانشکده دامپروری هستیم تا در کنار این دانشکده کشاورزی مستقر کنیم و باید به دنبال افزایش هیات علمی باشیم چرا که این دانشکده ظرفیت پذیرش دو هزار دانشجو را دارد و با تمام امکانات رفاهی و آموشی ولی در طول ۳۱ سال گذشته کم لطفی بزرگی به این مجموعه شده است.

,

جدی عنوان کرد: چرا دانشکده کشاورزی آن قدر سیاسی شده که در انتخابات تماما به غیر از یک نفر از یک کاندیداها اعلام رسمی می کنند؟ بنده به این موارد اصلا توجه نمی کنم و پیشرفت و توسعه شهر را مدنظر قرار می دهم اما برای بعدها این رویه باید اصلاح شود و تمرکز روی توسعه دانشکده باشد.

,

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشکده کشاورزی شیروان اوایل زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال ۹۱ که مستقل شد، اولین اشتباه بزرگ بود چرا که بودجه اش را ۷۰ درصد کاهش دادند و گفتند باید دو سال مستقل شوید و بودجه خود را تامین کنید که نتوانستند و مجددا استقلال مجموعه کنسل شد اما اعلام رسمی نشد.

,

وی با بیان اینکه توسعه هر شهر از دانشگاه ها آغاز می شود، عنوان کرد: در کشور بیش از ۵۰ ادغام صورت گرفته و اینهم بر اساس یکسری شاخص های اعلامی صورت گرفته است ولی ادغام دانشکده کشاورزی باید طوری انجام می شد که ماموریت گرایی می شد و جذب رشته ها متمرکز شود که اشتباه کردند و اول ادغام را انجام دادند.

,

جدی با بیان اینکه عملکرد ضعیف این مجموعه در ۳۱ سال گذشته مهمترین شاخص ادغام از سوی مسئولان مربوطه اعلام شده است، خاطرنشان کرد: بودجه دانشکده کشاورزی شیروان هنوز مستقل است  که با وزیر جدید صحبت شده تا مشکل برطرف شود.

,

این مجتمع دانشگاهی در سال ۱۳۹۱ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشکده به مجتمع آموزش عالی ارتقاء یافت و سال ۱۳۹۶ تشکیلات تفصیلی آن شامل یک دانشکده و سه گروه آموزشی از سوی وزارت علوم مورد تأیید قرار گرفت.

,

این مجتمع دارای ۲۶۰ هکتار مساحت و بیش از ۱۱ هزار متر مربع زیربنا، از زیرساخت های فراوانی برخوردار است که باعث شتاب بخشی به توسعه آن و ارتقاء این مجتمع عظیم می شود.

,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه