اخبار داغ

کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با دانا؛

«پرورش»در فرایند آموزش مجازی مورد غفلت واقع شد/ آموزش مجازی و ۲۰ ماه «آموزش» بدون «پرورش»!/ باید عقب ماندگی‌های پرورشی دوران کرونا جبران شود

«پرورش»در فرایند آموزش مجازی مورد غفلت واقع شد/ آموزش مجازی و ۲۰ ماه «آموزش» بدون «پرورش»!/ باید عقب ماندگی‌های پرورشی دوران کرونا جبران شود
کارشناس نظام آموزشی گفت: حضور فیزیکی کودک در مدرسه بخاطر تربیت و پرورش است که در آموزش مجازی پرورش مورد غفلت واقع شده؛ بنابراین باید متولیان نظام آموزشی به صورت جدی به این مسئله فکر کنند و به نوعی عقب ماندگی های پرورشی را جبران کنند.
[

فاطمه ساریخانی، معلم بازشسته و کارشناس نظام آموزشی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با بخش پنهان و ابعاد ناپیدای مشکلات نظام آموزشی که با ظهور کرونا و تعطیلی مدارس رخ داده است، گفت: با آغاز بحران کرونا و تعطیلی مدارس رکن« پرورش» از دو رکن تعلیم و تربیت هشدار داد و تصریح کرد که رکن پرورشی مورد غفلت مسئولان وزارت آموزش و پرورش و متولیان بهداشت و درمان و سایر تصمیمی گیرندگانی واقع شده که رای به تعطیلی مدارس دادند.

, فاطمه ساریخانی، معلم بازشسته و کارشناس نظام آموزشی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , فاطمه ساریخانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: بیشترین قصور متوجه دولت قبل است. چرا که با قطعیت یافتن تعطیلی مدارس و تداوم کرونا باید معاونت ها و مسئولان این وزارتخانه به دنبال بخش هایی می بودند که از دید پنهان است؛ مانند انگیزه های پرورشی! در حالیکه آنها تنها روی آموزش مجازی تکیه کردند و اگر خواستار بازگشایی مدارس بودند، هیچ سناریو بازدارنده و مطمئنی برای این امر نداشتند.

,

 

,

بعدا می فهمیم تعطیلی مدارس اولین مشکل اساسی کشور بوده!

, بعدا می فهمیم تعطیلی مدارس اولین مشکل اساسی کشور بوده!, بعدا می فهمیم تعطیلی مدارس اولین مشکل اساسی کشور بوده!,

این کارشناس آموزشی در تشریح بحث خاطر نشان کرد: مهمترین مشکلی که با شیوع کرونا گریبانگیر نظام آموزشی کشور ما شد، تعطیلی مدارس و جایگزینی آموزش مجازی و برخط به جای برگزاری کلاس های حضوری روزانه بود. مشکلی که در واقع تحت عنوان تعطیلی مدارس از آن نام برده شد. شاید این مشکل تنها در یک فقره در گمان بسیاری از مردم متبادر شود؛ در حالیکه تعطیلی مدارس مشکلی چند بعدی است که بدون اغراق برای نظام آموزشی ما یک فاجعه محسوب می شود و بعدها می فهمیم که تعطیلی مدارس و تبعات این تعطیلی که هنوز به منصه بروز و ظهور نرسیده اند، اولین مشکل اساسی کشور دوران کرونا بوده اند و ما از آن غافل بوده ایم. این نقصان در دهه های آیِنده نمود پیدا می کند.

,

 

,

کلاف سردرگم آموزش مجازی

, کلاف سردرگم آموزش مجازی, کلاف سردرگم آموزش مجازی,

 

,

, ,

وی اضافه کرد: با این وجود خود آموزش مجازی به تنهایی کلاف سر درگمی است که ریزمشکلات پنهانی را در دل خود دارد. مشکلات بنیادینی مانند ناکارآمدی های اولیه پیام رسان شاد، عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به آنتن نت؛ یا در اختیار نداشتن گوشی هوشمند و تبلت که بخش مهمی از دانش آموزان وادار به ترک تحصیل و جاماندن از درس و مدرسه کرد. ایضاً رایگان نبودن نت و بی در و پیکر بودن دنیای پرزرق و برقی مانند اینترنت و امکان دسترسی به تمام داده هایی که در این فضا برای دانش آموزان موجود است هر کدام به تنهایی می تواند سرنوشت دانش آموزان را به ناکجا آباد بکشد.

,

 

,

آموزش مجازی و 20 ماه «آموزش» بدون «پرورش»!

, آموزش مجازی و 20 ماه «آموزش» بدون «پرورش»!, آموزش مجازی و 20 ماه «آموزش» بدون «پرورش»!,

ساریخانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طی 20 ماهی که از ظهور کرونا -این درد خانمان سوز-  میگذرد، بارها رسانه ها در مورد مشکلات آموزش مجازی نوشته اند و خطرات را تذکر داده و تشریح کرده اند. واضح تر اینکه در بیان دغدغه های آموزش و پرورش که بر دو رکن «آموزش» و «پرورش» استوار است، تنها به رکن اولین آن یعنی «آموزش» توجه شده و رکن دوم که رکن«پرورش» است، مورد تغافل واقع شده. در حالیکه به نظر می رسد رکن پرورش از جهات بسیاری مهم تر از رکن اولیه است. که در ادامه به تشریح دلایل این نظریه خواهیم پرداخت که متاسفانه در20 ماه گذشته کاملا مغفول واقع شده است.

,

 

,

اندیشمندان «آموزش» و«پرورش» را همپا و همسنگ هم دیده اند

, اندیشمندان «آموزش» و«پرورش» را همپا و همسنگ هم دیده اند, اندیشمندان «آموزش» و«پرورش» را همپا و همسنگ هم دیده اند,

 

,

, ,

وی افزود: برای اندیشمندانی که در وزارت فرهنگ قبل از انقلاب و وزارت آموزش و پرورش پس از انقلاب اقدام به تهیه اساسنامه هایی جهت فعالیت این وزارتخانه وزین نمودند؛ دو مسئولیت و ماموریت به موازات و همسنگ و همپای هم متصور شده بود. یعنی «آموزش» به علاوه «پرورش».

,

 

,

حضور فیزیکی کودک در مدرسه، بُعد پرورشی دارد

, حضور فیزیکی کودک در مدرسه، بُعد پرورشی دارد, حضور فیزیکی کودک در مدرسه، بُعد پرورشی دارد,

این معلم بازنشسته خاطر نشان کرد: با این وجود نیمی از اهدافی که در حضور فیزیکی کودک در مدرسه مورد انتظار است، تربیت و پرورش است و بعدی پرورشی دارد. اندیشه و شخصیت کودک به تبع در میان هم سن و همسالان خود شکوفا می شود. کودک و نوجوان بسیاری از رفتارهای اجتماعی و برخوردهای عرفی و فرهنگی را به اقتضای سن خود با تقلید از همکلاس ها و هم مدرسه ای های خود می آموزد. حال تصور کنید کودکی که به واسطه تعلیم و تربیت در خانواده ای آداب دان رفتاری شایسته و درخور تحسین دارشته باشد. این کودک در زمان حضور در مدرسه و مواجهه و معاشرت با معلمان و همکلاس های خود رفتاری را بروز می دهد که از آن خانواده آموخته و از پدر و مادر بار گرفته است.

,

 

,

دانش آموز چگونه در مدرسه پرورش می یابد؟

, دانش آموز چگونه در مدرسه پرورش می یابد؟, دانش آموز چگونه در مدرسه پرورش می یابد, ؟,

 

,

, , , ,

وی در عکس حالت تشریح شده ادامه داد: حال عکس این کودک آداب دان، کودکی دیگر را تصور کنید که در خانواده ای تربیت شده که والدین او شاید به رغم ثروتمند بودن و تمکن مالی بالا نتوانسته اند او را درست تربیت کنند. حال کودک دوم در مدرسه و در جمع همکلاسی ها و معلم مرتکب رفتاری ناشایست میشود که بخاطر این رفتار مورد مواخذه معلمان و همکلاس های خود قرار می گیرد. با این وجود باید بدانیم که تمام این رفتارها چه خوب و چه بد مورد قضاوت دیگران واقع می شود. درحالی که دانش آموزان از تمام این وقایع و گفت و شنودها و رفتارها درس می گیرند و در واقع پرورش می یابند.

,

 

,

آموزه های پرورشی نمود عینی ندارند و پنهان هستند

, آموزه های پرورشی نمود عینی ندارند و پنهان هستند, آموزه های پرورشی نمود عینی ندارند و پنهان هستند,

 

,

, ,

ساریخانی با بیان اینکه «آموزش» جنبه ای ظاهری دارد، گفت: خانواده کودک نمادها و نمودهای آموزش را می فهمند که مثلا فرزند آنها فلان جمله را یاد گرفته و یا می تواند یک مسئله و یا معادله ریاضی و فرمول جبر و مثلثات را حل کند. خود دانش آموز هم به این نکته واقف می شود. اما برعکس رکن «پرورش» و رخدادهای پرورشی در پس زمینه ذهن کودک اتفاق می افتد. یک کودک هرگز نمی تواند برداشتی را که در یک بگو مگو داشته است و آن برداشت موجب تربیت و فراگیری درست او شده را برای کسی تشریح و تبیین کند. او فقط در پس زمینه ذهنش می فهمد که مثلا همکلاس او بخاطر دروغ تنبیه شده. برای همین از دروغ بیزار می شود.

,

 

,

خانواده هایی که استحقاق تربیت و پرورش فرزند خود را ندارند

, خانواده هایی که استحقاق تربیت و پرورش فرزند خود را ندارند, خانواده هایی که استحقاق تربیت و پرورش فرزند خود را ندارند,

وی در تشریح احتمالی دیگر یادآور شد: گرچه بسیاری از خانواده ها این مفاهیم را به کودک خود می آموزند اما در برخی خانواده ها به دلایل مختلف، مانند مشغله زیاد والدین، یا ناآگاهی والدین و عدم توانایی تشریح و تفهیم یک مسئله به کودک خود یا نه اصلا بخاطر اینکه والدین استحقاق تربیت کودک خود را ندارند و یا کم سن و سالند، نمی توانند کودک خود را درست در خانواده تربیت کنند. به همین جهت بسیاری از شخصیت های بزرگ در تاریخ سراغ داریم که به رغم آنکه پدر و مادری خنثی و یا حتی جنایتکاری داشته اند، اما خود آنها در اثر مراوداتی که با اجتماع و به ویژه تربیتی که در مدارس انجام می شده، راه درست زندگی را پیدا کرده اند.

,

 

,

حرف آخر 

, حرف آخر , حرف آخر ,

تمام این مقدمه از این جهت بود که بگویم متاسفانه تربیت و پرورش در فرایند تحصیلی و نظام آموزشی ما مورد غفلت واقع شده است. با این منظر که درست و عمیق تامل کنیم خواهیم دید که پرورش و رکن تعلیم مهمتر از آموزش است. چرا که آموزش و تعلیم صرف منهای پرورش و بلوغ فکری علمی شاید فاجعه بار باشد. چرا که تمام دانشمندانی که مخترع بمب های اتمی و خوشه ای بوده اند، از آن دسته افرادی بوده اند که مدارس و معلمان از تربیت آنها شاید غفلت کرده باشند؛ چرا که هدف علم آنها ناپیدا بوده و نمی دانستند که اگر علمی در اختیار بشریت قرار نگیرد، نه تنها علم نیست، بلکه آفتی است که حیات انسان ها را مورد تهدید قرار میدهد.

, تمام این مقدمه از این جهت بود که بگویم متاسفانه تربیت و پرورش در فرایند تحصیلی و نظام آموزشی ما مورد غفلت واقع شده است. با این منظر که درست و عمیق تامل کنیم خواهیم دید که پرورش و رکن تعلیم مهمتر از آموزش است. چرا که آموزش و تعلیم صرف منهای پرورش و بلوغ فکری علمی شاید فاجعه بار باشد. چرا که تمام دانشمندانی که مخترع بمب های اتمی و خوشه ای بوده اند، از آن دسته افرادی بوده اند که مدارس و معلمان از تربیت آنها شاید غفلت کرده باشند؛,

 

,

, ,

بنابراین باید مسئولان و متولیان نظام آموزشی به صورت جدی به این مسئله فکر کنند که به نوعی عقب ماندگی های پرورشی را جبران کنند. ضمن آنکه همانند دغدغه ای که در رابطه با آموزش کودک و نوجوان در فضای مجازی دارند، برنامه هایی تدوین کنند که در نهایت اهداف پرورشی کودکان و نوجوانان در همان فضای مجازی تا حدودی محقق شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه