اخبار داغ

در گفت‌وگو با کارآفرین مانه و سملقانی مطرح شد؛

گلخانه‌دار "مانه‌ای" رکورد تولید آسیا را شکست/ حمایت‌های ضعیف، جهش تولید را به حاشیه می‌برد

گلخانه‌دار "مانه‌ای" رکورد تولید آسیا را شکست/ حمایت‌های ضعیف، جهش تولید را به حاشیه می‌برد
کشاورز و کارآفرین مانه و سملقانی توانسته در یک دوره کشت ۶ ماهه، ۶۶ تن خیار ، در دوره دوم ۵۰ تن گوجه فرنگی و در دوره سوم ۲۰ تن فلفل دلمه ای رنگی سوپر و ۱۸ تن درجه دو برداشت کن و رکورد تولید صیفی جات را در آسیا بشکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک از مانه و سملقان، چندسالی است که احداث واحدهای گلخانه ای در سراسر کشور رواج یافته و گلخانه مانند یک تکنولوژی جدید به شدت مورد پذیرش کشاورزان قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

روش کشت گلخانه ای مزایای بسیاری از جمله تولید در خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماری ها، مصرف کمتر آب، ‌راندمان بالای تولید، ‌دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل و مواردی از این دست مزایا این روش کشت هستند.

,

در کشور ایران صیفی جاتی نظیر گوجه فرنگی، خیار، طالبی، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، لوبیا سبز تولید می شود،  که از بین این محصولات نسبت به خرید خیار استقبال می شود.

,

علاوه بر میوه، گل های زینتی از دیرباز در گلخانه ها رایج بوده و گلخانه ها با استفاده مناسب از منابع آبی و کاهش روزافزون منابع آب زیرزمینی، بی شک توسعه گلخانه ها نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آب دارند.

,

کشاورزی از آن دسته شغل‌هایی است که شاید به خاطرسختی ها و درآمد کم، جوان‌ها کمتر به سمت آن می روند، اما جوانی از مانه و سملقان با راه اندازی گلخانه سبزی و صیفی جات برای اولین بار در شهرستان فلفل دلمه ای رنگی کشت کرد و اکنون به دیگران هم مشاوره می دهد.

,

 

,

, ,

ابوالفضل گوهری، جوانی از روستای اینچه علیا شهرستان مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار عصراترک درباره نحوه شروع کارش اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ در زمینی با مساحت دو هزار و 500 مترمربع کارم را شروع کردم.

,

وی ادامه داد: برای آغاز کارم، علاوه بر آورده اولیه، میزانی هم از صندوق توسعه وام گرفتم، اما متاسفانه زمان سود دهی با شیوع کرونا همزمان شد و باعث تعطیلی رستوران ها و کاهش فروش شد.

,

گوهری با اشاره به اینکه در زمینه تولید مشکلی وجود ندارد، گفت: رکورد تولید صیفی جات را در آسیا شکسته ام بطوری که در یک دوره 6 ماهه، 66 تن خیار ، در دوره دوم 50 تن گوجه فرنگی و در دوره سوم 20 تن فلفل دلمه ای رنگی سوپر و 18 تن درجه دو برداشت کردیم.

,

این جوان کارآفرین اضافه کرد: در شرایط معمولی با اعضای خانواده ام در گلخانه فعالیت داریم، اما در زمان برداشت محصول و به صورت دوره ای بین 10 تا 15 نیروی کارگر در گلخانه مشغول به کار می شوند.

,

وی با بیان اینکه اولین گلخانه داری بودم که در استان فلفل دلمه ای رنگی کاشتم، توضیح داد: برای فروش محصول دچار مشکل هستم، چرا که باید برای ارسال محصولات به اصفهان حداقل هر دوره ای ۸۰ میلیون هزینه کنم، که صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر سایر همکارانم در این حوزه هماهنگ باشند به صرفه تر خواهد بود.

,

گوهری از مشکلات کاری اش گفت: بذری که خرید می کنیم صد درصد خارجی است و شرکت های خاص این بذرها را با ارز دولتی دریافت می کنند ولی ما مجبوریم با نرخ ارز آزاد  خرید کنیم به طور مثال فلفل رنگی دانه ای ۹هزار تومان برایمان تمام می شود به همین منظور برای بذر دولتی ثبت نام‌ کردیم.

,

وی خاطرنشان کرد: همچنین قیمت سرسام آور کود و کم یابی آن دردسرهای زیادی برای ما به همراه داشته چراکه در استان کود معمولی فراوان است اما کود مخصوص گلخانه وجود ندارد و در صورت وجود نیز با قیمت بسیار بالا به فروش می رسد، به همین دلیل براساس اجبار باید از تهران یا اصفهان خرید را انجام دهیم، که در این صورت نیز هزینه های حمل و نقل به شدت بالاست و هیچ صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

,

گوهری از قطعی مکرر برق گله مند بود و افزود: بخاطر اینکه کشت فصلی داریم و نیمی از سال کشت و درآمدی نداریم اگر امکان داشته باشد، هزینه های قبض های مصرفی را در زمان کشت پرداخت کنیم، کمک بزرگی به تولید کننده می شود.

,

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کار ما فصلی است، اگر بانک باز پرداخت وام در نیمه دوم سال انجام شود و همچنین قبوض خدماتی آب وبرق و گاز نیز در فصل کشت پرداخت شود بسار کمک کننده است.

,

وی در خصوص بازپرداخت تسهیلات بانکی گفت: پس از شیوع کرونا، بسیار متضرر شدیم اما بانک سرموعد مقرر اقساط را می خواهد که اگر شرایط به گونه ای شود که یک سال پرداخت وام را تمدید شود، شرایط بهتری خواهیم داشت.

,

این کارآفرین جوان مانه و سملقانی گفت: با این وضعیت که هیچ حمایتی در ادامه کار وجود ندارد، هزینه تولید زیاد بوده و مشکلات فراوانی در عرضه محصولات وجود دارد، ایجاد گلخانه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

,

این گلخانه دار پیشنهاد کرد: اگر جهاد کشاورزی تقسیم بندی کند که هرشهرستان چه محصولی و چه مقدار کشت کند در پایان سال زراعی با مازاد محصول مواجه نمی شویم، زیرا اگر براساس برنامه ریزی کاری صورت گیرد قطعا نتیجه مثبتی خواهد داشت و به اقتصاد کمک خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه