اخبار داغ

رئیس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی:

رانندگان شرایط سخت ترانزیت به ترکمنستان را نمی‌پذیرند/ نامه تعیین تکلیف شرکت‌های تجاری از مهرماه بی پاسخ مانده است

رانندگان شرایط سخت ترانزیت به ترکمنستان را نمی‌پذیرند/ نامه تعیین تکلیف شرکت‌های تجاری از مهرماه بی پاسخ مانده است
شرایط مرز ترکمنستان نزدیک به یک سال است که موجب بی‌رغبتی ناوگان ترانزیتی برای صادرات کالا به این کشور شده، لذا ضروری است تا وزارت امور خارجه شیوه‌نامه‌ خود را برای افزایش مراودات اقتصادی و رفع موانع گمرکی ترکمنستان به این کشور ارائه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان که تنها ۱۸۵ کیلومتر با مشهد مقدس فاصله دارد یکی از مهم‌ترین معابر مرزی خراسان رضوی بوده  که نقش بسزایی در افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و آسیای مرکزی دارد، اما متأسفانه این مرز از اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل قوانین سخت‌گیرانه و متغیری که از طرف ترکمنستان اتخاذ شده است باعث ایجاد چالش‌های بازدارنده‌ای برای ناو‌گان حمل‌ونقل ترانزیتی ایران شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در این رابطه احمد زمانیان یزدی، رئیس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس در رابطه با بلاتکلیفی چندماهه رانندگان و شرکت‌های ترانزیتی بین‌المللی در صادرات و واردات با ترکمنستان اظهار کرد: تمامی موانع بر سر راه ناوگان حمل و نقل عمومی در قالب نامه‌ای تنظیم و تقدیم مسئولان شده است اما تا کنون از مهر ماه سال گذشته هیچگونه اتفاقی برای حل مشکلات نیفتاده است.

, صبح توس,

وی بابیان اینکه ترکمنستان تاکنون سه دوره آزمایشی را برای مبادلات تجاری در این مرز به مرحله اجرا گذاشته افزود: شرایط ترکمنستان برای مبادله کالا به‌گونه‌ای است که هیچ راننده‌ای حاضر به قبول مسئولیت و پذیرفتن شرایط حمل بار با قوانین این کشور نیست.

,

رئیس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی بابیان اینکه ترکمنستان ابتدا یک طرح آزمایشی سه‌روزه و حالا ۲۰ روزه را برای شیوه حمل و نقل ترانزیتی ارائه کرده است خاطر نشان کرد: در قالب این طرح آزمایشی، بار رانندگان ایرانی به همراه خودرو در خاک ترکمنستان تحویل طرف ترکمنستانی خواهد شد و لذا پس از تخلیه بار تریلی خالی به راننده ایرانی برگرداننده می‌شود.

,

وی بابیان اینکه این موضوع موجب اعتراض بسیاری رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل خارجی است افزود: ازآنجاکه کمتر راننده‌ای حاضر است تا خودروی‌اش را به فرد غریبه و یا راننده دیگری در کشور ترکمنستان برای تخلیه بار تحویل دهد لذا از این طرح هم استقبال چندانی نشده وهم چنان با اعتراض رانندگان مواجه است.

,

زمانیان اذعان کرد: ازآنجاکه رانندگان ایرانی حاضر نیستند بار خود را به راننده دیگری بدهند و تا مقصد مسئولیت آن را به گردن بگیرند لذا به دلیل امکان تبعات برای بار و یا صدمه به کالای ترانزیتی این شیوه پیشنهادی و آزمایشی با مخالفت و اعتراضات بسیاری روبرو شده است.

,

وی افزود: با ادامه این روند به‌طور حتم رغبت برای بارگیری و یا ترانزیت از این معبر به حداقل رسیده و درصورتی‌که مسئولان وزارت خارجه فکری برای حل این مشکلات برندارند شاهد کاهش بیشتر کالاهای صادراتی در این شرایط اقتصادی خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه