اخبار داغ

کارشناس آموزشی در گفت‌و‌گو با دانا با مطرح کرد؛

دلایلی که می‌توان بر فواید «آموزش مجازی» اقامه کرد/ رسیدن به قافله علمی جهان با استفاده از مرکب «مجاز»

دلایلی که می‌توان بر فواید «آموزش مجازی» اقامه کرد/ رسیدن به قافله علمی جهان با استفاده از مرکب «مجاز»
کارشناس حوزه آموزشی گفت: آموزش مجازی فرزند خلفی که زودتر از موعد به دنیا آمد؛ اما از آنجایی که این نوع از آموزش بهترین روش فراگیری علم و دانش در آینده جهان است، باید بسترهای شکوفایی این روش فراهم شود؛ چرا که این شیوه آموزشی در مقایسه با آموزش حضوری مزایای بیشتری دارد.
[

حمید جعفری، نویسنده و کارشناس حوزه آموزشی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با ظهور بحران کرونا در جهان و کشور ما که منجر به تعطیلی مدارس و انتخاب تنها گزینه آموزشی، یعنی «آموزش مجازی» شد، گفت: آموزش مجازی در واقع مانند کودکی نارس است که زودتر از زمان تولدش به دنیا آمده؛ اما با این وجود فرزند خلفی است و در آینده به نوع بشر کمک های فراوانی خواهد کرد.

, حمید جعفری، نویسنده و کارشناس حوزه آموزشی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , حمید جعفری, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

آموزش مجازی بهترین شیوه آموزش در آینده

, آموزش مجازی بهترین شیوه آموزش در آینده, آموزش مجازی بهترین شیوه آموزش در آینده,

وی در ادامه افزود: با پیشرفت تکنولوژی و بسط و شکل پذیری تمام مناسبات اجتماعی در قالب فضای مجازی و امکان برقراری ارتباط از راه دور، یقینا آموزش مجازی یگانه و بهترین شیوه آموزش در آینده خواهد بود. گرچه در بسیاری از کشورهای به دلایل مختلفی چون صرفه جویی در زمان، حذف زمان رفت و آمد از مدرسه و یا دانشگاه به منزل، صرفه جویی در مصرف سوخت، رفع ترافیک و...این شیوه را به عنوان برترین شیوه تدریس انتخاب کرده اند و از ان استفاده میکنند.

,

 

,

موانع جدی بر سر راه آموزش مجازی

, موانع جدی بر سر راه آموزش مجازی , موانع جدی بر سر راه آموزش مجازی ,

 

,

, ,

جعفری اضافه کرد: اما در کشور ما بخاطر موانعی چون زبان نرم افزای و عدم آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با زبان های زنده و مطرح دنیا به ویژه زبان انگلیسی و همچنین نبود فناوری ساخت لوازم و ادوات آموزشی برای آموزش مجازی مانند ساخت سرورها و تلفن های هوشمند و لب تاپ و تبلت که منحصرا در کشور خود ما تولید شود، تحقق آموزش مجازی را به تعویق و تاخیر انداخته است.

,

 

,

شیوه تحصیل در دانشگاه پیام نور شاهد نیاز به آموزش مجازی

, شیوه تحصیل در دانشگاه پیام نور شاهد نیاز به آموزش مجازی , شیوه تحصیل در دانشگاه پیام نور شاهد نیاز به آموزش مجازی ,

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: نیاز به آموزش از راه دور و آموزش غیر حضوری سالیان سال قبل از بروز کرونا در کشور ما خود را به اثبات رسانده بود؛ مثلا در دانشگاه هایی مانند دانشگاه پیام نور این شیوه از دهه های گذشته پی گرفته می شد، در حالیکه در طول یک ترم بسیاری از دانشجویان و استادان همدیگر را هرگز نمی دیدند و تنها از طریق تلفن با هم مکالمه می کردند که در سال های اخیر با فراگیر شدن استفاده از تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی این کار با سهولت بیشتری انجام شد.

,

 

,

«تعطیلی مدارس» و «آموزش مجازی» دو راهی سرنوشت دانش آموزان

, «تعطیلی مدارس» و «آموزش مجازی» دو راهی سرنوشت دانش آموزان, «تعطیلی مدارس» و «آموزش مجازی» دو راهی سرنوشت دانش آموزان,

این فعال حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه کرونا باعث شد که آموزش مجازی به یکباره فاصله ای چند پله ای را با تعجیل طی کند؛ بنابراین طبیعی است که تعجیل در هر کاری مشکلات دیگری را به بار خواهد آمورد. مثلا مشکلات شبکه شاد یکی از این موارد است. برای همین مردم باید بپذیرند که ما با ظهور کرونا یا باید مدارس را به طور کل تعطیل می کردیم یا باید تنها راه باقیمانده یعنی آموزش مجازی را به راه می انداختیم که راه دوم انتخاب شد و به موازات گذشت زمان هر روز مشکلات آموزش مجازی بیشتر برطرف می شد تا امروز که آموزش مجازی با مشکلات کمتری نسبت به سال گذشته در حال انجام است.

,

 

,

رسیدن به قافله علمی جهان با استفاده از مرکب «مجاز»

, رسیدن به قافله علمی جهان با استفاده از مرکب «مجاز» , رسیدن به قافله علمی جهان با استفاده از مرکب «مجاز» ,

 

,

, , , ,

وی اضافه کرد: با این حال ما مجبوریم این بستر را نگهداری کنیم و هر روز به غنای آن بیفزائیم؛ چرا که جهان با سرعت تکنولوژی طی مسافت می کند و ما نمی توانیم از این قافله خود را عقب نگداریم و به شیوه مکتب خانه ای مدارس و دانشگاه هایمان را اداره کنیم. بی تردیدی زمانی خواهد رسید که آموزش مجازی فارغ از تمام انتقاداتی که امروز به آن وارد می آید ؛ محاسن بسیار زیادی را از خود ساطع کرده و و به اثبات خواهد رساند. برای مثال می گویم که در آموزش حضوری فرزند یک نظامی را در نظر بگیرید که وسط سال مجبور است بخاطر تغییر محل خدمت پدر خود به شهر و مدرسه ای دیگر نقل مکان کند. حال این دانش آموز باید وسط سال به یک مدرسه و شهر دیگر برود. قطعا تا زمانی طی شود او به مدرسه و شهر دیگری عادت کند، سال تحصیلی به اتمام رسیده است و این دانش آموز قطعا ضربات بسیار زیادی را باید متحمل شود.

,

 

,

آموزش مجازی محدودیت زمان و مکان را از میان برداشت

, آموزش مجازی محدودیت زمان و مکان را از میان برداشت, آموزش مجازی محدودیت زمان و مکان را از میان برداشت,

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش ادامه داد: اما این دانش آموز می تواند در صورت اجبار پیش آمده همراه خانواده خود به سفر برود، اما همچنان از طریق فضای مجازی با معلم و کلاس و همکلاس ها و همچنین اولیا مدرسه اول خود در رابطه باشد و هیچ مشکلی هم برای او پیش نیاید. بی شک راه دوم برای اینچنین دانش آموزی مفید تر است. با این وجود به نظر می رسد آموزش مجازی کماکان قدرت خود را دارد اما برخی از مشکلات ابتدایی سبب عدم ارتباط دانش آموزان با معلمان شده است.

,

 

,

باید در مدارس کلاس آموزش اینترنت و نرم افزارها برگزار شود

, باید در مدارس کلاس آموزش اینترنت و نرم افزارها برگزار شود, باید در مدارس کلاس آموزش اینترنت و نرم افزارها برگزار شود,

 

,

, , , ,

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که سد بین دانش آموز و معلم می شود، عدم آشنایی دانش آموزان با فضای جدید یعنی گوشی و تبلت و همچنین نرم افراهای  آموزشی است. این مشکل باعث می شود که ارتباطی بین معلم و دانش آموز یا حتی دانشجو و مدرس ایجاد نشود. برای همین بنده پیشنهاد میکنم که مدارس و حتی دانشگاه ها یک دوره فشرده حضوری برای آموزش دانش اموزان و حتی اولیا آنها یا اینترنت، گوشی و تبلت و نرم افراز های آموزشی برگزار کنند تا به صورت عملی دانش آموزان بتوانند با ابرازهای جدید آموزش مجازی کار کنند. این صورت خواهند دید که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

,

 

,

مدارس باید سرعت تایپ دانش آموزان را ارتقاء دهند

, مدارس باید سرعت تایپ دانش آموزان را ارتقاء دهند, مدارس باید سرعت تایپ دانش آموزان را ارتقاء دهند,

این کارشناس نظام آموزشی  یادآور شد: نکته بعدی که در این آموزش از اهمیت بسزایی برخوردار است، مسئله تایپ و سرعت بخشی به این امر مهم است که باید بصورت طبقه بندی شده و به عنوان یک مهارت برای دانش آموزان در نظر گرفته شود. چرا که اگر دانش آموزان فرصت برابر و عادلانه ای برای یادگیری تایپ و قوت بخشیدن به این مهارت نداشته باشند، نمی توانند حضوری پویا در کلاس های آنلاین داشته باشند و ممکن اسن بخاطر ضعفتایپ نتوانند از زمان امتحانات به نحو احسن استفاده کنند. بنابراین من پیشنهاد می کنم که گذشته از مفاد و عناوین درسی آموزش و پرورش مواردی چون آموزش کار با تبلت و لب تاپ، اینترنت و نرم افزارهای و سایر مهارت های مورد نیاز را به عنوان برنامه های درسی در برنامه کلاسی دانش آموزان قرار دهد.

,

 

,

آموزش مجازی و محدودیت های کلاس و مدرسه

, آموزش مجازی و محدودیت های کلاس و مدرسه, آموزش مجازی و محدودیت های کلاس و مدرسه,

وی عنوان کرد: همانطور که در ابتدا خاطر نشان کردم آموزش مجازی مزیت های دیگری هم دارد؛ مثلا صرفه جویی در هزینه حمل و نقل، نوشت افزار، خرید خوراکی و تغذیه، کمک به هزینه های جاری مدرسه و...؛ حذف زمان رفت و آمد و در نتیجه در اختیار داشتن زمان بیشتری برای انجام تکالیف درسی و استراحت که می توان از آن تحت عنوان  صرفه جویی زمان نام برد؛ امکان مشورت دانش آموز با والدین؛ امکان حضور در کلاس آنلاین در راحت ترین و ریلکس ترین حالت که یکی از ضروریات کلاس های درسی است و ...

,

 

,

آموزش مجازی و مزیت های اجتماعی

, آموزش مجازی و مزیت های اجتماعی, آموزش مجازی و مزیت های اجتماعی,

 

,

, , , ,

جعفری در خاتمه اظهاراتش عنوان کرد: بی تردید در شهرها و ابر شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، اهواز و... رفت و آمد و تردد وسائل نقلیه که در سال تحصیلی تردد سرویس های مدارس هم به آن اضافه می شود، آلودگی هوا و ترافیک سنگین را رقم می زند که اگر دو معضل آلودگی هوا و ترافیک را تحلیل کنیم خواهیم دید که برای کنترل و مدیریت نسبی این معضلات چه هزینه سرسام آوری به جامعه و دستگاه های مختلف دولتی و غیر دولتی تحمیل می شود. در این بین مردم هم با تنفس در فضای آلوده و تلف شدن وقت گرانبهای آنها در ترافیک در این تاوان شریک هستند. بنابراین لازم است که دولت جدید در گسترش زیر ساخت های لازم برای آموزش حضوری که شاید بتوان ان را بخشی از دولت الکترونیک به حساب آورد کوشش کند و  مقدمات آموزش مجازی را در کنار آموزش حضوری مدیریت شده فراهم نماید. بی تردید در چنین حالتی می توانیم زودتر به نتیجه مطلوب رسیده و همپای سایر کشورهای جهان با توسل به قابلیت های تکنولوژی در اکتساب و تحصیل علوم مختلف پیشرو باشیم.

,

گرچه باید در پایان اذعان کنم که بنده منکر معایب آموزش مجازی نیستم اما معتقدم در عوض گارد گرفتن و تقبیح این نوع از آموزش، با توجه وضعیت کنونی جهان می توان از این امکان به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه