اخبار داغ

ظرفیت‌های مغفول مانده چشم به راه تدبیر مدیران؛

پای لنگ «صنعت سنگ» لرستان/ ثروتی که هدر می‌رود

پای لنگ «صنعت سنگ» لرستان/ ثروتی که هدر می‌رود
فرصت‌سوزی و غفلت از صنایع لرستان در حالیست این استان در شاخص اشتغال و درآمدزایی در قعر صدر جدول قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، استان لرستان در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های طبیعی بالقوه و خدادادی فراوانی دارد، یکی از ظرفیت‌های لرستان وجود منابع غنی معدنی و سنگ است و با توجه به جایگاه صنعت سنگ لرستان، این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع سنگ به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

متاسفانه از این ظرفیت برای بهبود وضعیت اشتغال استان آنچنان که باید و شاید استفاده نشده است، از یک سو خام فروشی مواد معدنی و از سوی دیگر کمبود منابع اولیه در واحدهای سنگبری داخل استان، نبود بازار فروش، فرسودگی تجهیزات واحدهای سنگبری سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای سنگبری شده، این در حالیست که این استان رتبه‌دار فقر، فلاکت و بیکاری بوده و بسیاری از جوانان آن برای اشتغال به استانهای دیگر مهاجرت می کنند.

,

چگنی یکی از شهرستانهای با ظرفیت بالای تولید و فرآوری سنگ است که متاسفانه این مهم تاکنون مورد غفلت واقع شده است و سبب شده این شهرستان هیچگونه زیر ساخت مناسبی برای شهرک فرآوری سنگ نداشته باشد.

,

, ,

لزوم ایجاد شهرک فرآوری سنگ در چگنی

, لزوم ایجاد شهرک فرآوری سنگ در چگنی, لزوم ایجاد شهرک فرآوری سنگ در چگنی,

بختیار رازانی، رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: مصوبه ایجاد شهرک فر‌آوری سنگ چگنی صادر و زمین محل احداث آن نیز مشخص‌شده است.

,

وی افزود: از ابتدای شروع به کار تمام کمیسیون ها و مجوزهای منابع طبیعی اخذ گردیده که متأسفانه سازمان بازرسی به این دلیل که زمین موردنظر برای شهرک، عرصه جنگلی است با احداث آن مخالفت کرده است.

,

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: پس از یکسال با مذاکره و رایزنی‌های فشرده توانستیم موافقت واگذاری ۳۸ هکتار از اراضی مذکور را به دست آوریم، به‌طوری‌که مراحل انتقال سند آن در حال اجرا می‌باشد زیرا این مراحل به‌طور کامل تمام نشده و درزمینهٔ شروع به کار، برای احداث اقدامی صورت نگرفته است.

,

وی تصریح کرد: عدم انتقال سند از سوی ادارات منابع طبیعی و ثبت اسناد دلیل طولانی شدن شروع پروژه است، در این راستا تأمین اعتبار اولیه صورت گرفته و به‌محض انتقال سند عملیات احداث با سرعت انجام خواهد شد.

,

رازانی گفت: ایجاد شهرک فرآوری سنگ در شهرستان چگنی نقطه عطفی است برای اشتغالزایی و جلوگیری از خام فروشی سنگ که قطعاً به شکوفایی و رونق اقتصادی در چگنی کمک چشمگیری خواهد نمود.

,

, ,

موانعی بر سر راه صنعت لرستان

, موانعی بر سر راه صنعت لرستان, موانعی بر سر راه صنعت لرستان,

قدرت اله ترابی نژاد فرماندار چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با مصوبه دولت یک شهرک فن‌آوری سنگ در چگنی احداث خواهد شد و برای اجرای این طرح ۵۰ هکتار زمین از منطقه روستای «میرزاوند کی» برای آن در نظر گرفته‌شده است.

,

وی افزود: تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته اما به دلایل مختلف اداری و مخالفت اهالی منطقه اجرای به‌موقع طرح تا امروز محقق نشده است.

,

فرماندار چگنی عنوان کرد: اقدامات و رایزنی‌های بسیاری برای راضی شدن اهالی صورت گرفته و به دلایل متعدد و دخالت‌های بی‌جای برخی افراد این امر میسر نبود.

,

وی تصریح کرد: برای تسریع در انجام کار و بازدهی بیشتر، تصمیم بر این شد که طرح در قالب شهرک صنعتی انجام شود تا بتوانیم سایر صنایع را در این زمین و شهرک راه‌اندازی کرد.

,

ترابی نژاد گفت: سازمان بازرسی و منابع طبیعی با استدلال اینکه بخشی از زمین مذکور دارای پوشش جنگلی است مانع از اجرای دوباره طرح شدند در نهایت بنا شد بخشی را که دارای پوشش جنگلی است از میزان زمین اولیه که اختصاص داده‌شده بود به ۳۸ هکتار کاهش یابد.

,

فرماندار چگنی بیان کرد: بنا شد منابع طبیعی سند ۳۸ هکتار زمین در نظر گرفته‌شده را به به نام شرکت شهرک‌های صنعتی انتقال دهد اما تاکنون به بهانه‌های مختلف این انتقال نیز صورت نگرفته است.

,

, ,

لزوم همکاری سایر دستگاه ها

, لزوم همکاری سایر دستگاه ها, لزوم همکاری سایر دستگاه ها,

 وی گفت. با توجه به اینکه مبلغ ریالی خرید زمین از طرف شهرک‌های صنعتی پرداخت‌شده است و جلسات متعددی در استانداری برای رفع مشکل انتقال سند برگزارشده اما هنوز این مهم صورت نگرفته است، یکی از مشکلات اصلی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در شهرستان چگنی عدم وجود زمین یکپارچه است و اگر زمین مسطح، هموار و یکپارچه‌ای نیز وجود دارد بیشتر مربوط به اراضی ملی و دارای پوشش جنگلی است.

,

ترابی نژاد با اشاره به موقعیت جغرافیایی چگنی، بیان کرد: بهترین مکان و موقعیت برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در چگنی زمین‌های بالای روستای «میرزاوند چگه» است که این زمین‌ها نیز در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه قرار دارد.

,

فرماندار چگنی گفت: به همراه ویسکرمی، نماینده مردم در مجلس بازدیدهای بسیاری از منطقه موردنظر صورت گرفته و در راستای آزادسازی منطقه با استانداری و سازمان محیط‌زیست مکاتبات بسیاری انجام‌شده است.

,

وی بیان کرد: در تلاش هستیم که زمین بالای روستای «میرزاوند چگه» از منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه جدا گردد که اگر این اتفاق رخ دهد آینده بسیار روشنی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در چگنی قابل‌تصور است.

,

ترابی نژاد خاطرنشان کرد: برنامه‌های بسیار خوبی ازجمله ایجاد یک شرکت عظیم مرغداری در زمین‌های نزدیک چهارراه امام علی(ع) در دست اجراست که آینده خوبی برای اشتغال‌زایی در منطقه را فراهم خواهد نمود.

,

به گزارش سفیرافلاک، با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه چگنی که سرشار ازمنابع طبیعی و معدنی است و همچنین شعار سال، می طلبد مسئولان ذیرربط در راستای احداث شهرک فرآروی سنگ که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان نیز خواهد شد، موانع را کنار زده و اهتمام ویژه ای در زمینه احداث آن انجام دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه