اخبار داغ

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

صادرات ۸۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی از مبدأ خراسان رضوی/شهرستان بینالود رتبه اول پرورش گیاهان آبزی را کسب کرد

صادرات ۸۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی از مبدأ خراسان رضوی/شهرستان بینالود رتبه اول پرورش گیاهان آبزی را کسب کرد
طاهری پور با اشاره به پتانسیل و سطح تولید بالای پرورش ماهیان زینتی در خراسان رضوی گفت: سالانه ۱۰ میلیون و ۴۷۹ هزار قطعه ماهی زینتی در خراسان رضوی توسط ۸۴ مرکز پرورش ماهی زینتی تولیدشده که از این تعداد ۸۵۰٬۰۰۰ قطعه ماهی زینتی به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید طاهری پور، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس در رابطه بااهمیت بهره‌وری از ظرفیت آبزی‌پروری در خراسان رضوی گفت: پتانسیل صنعت پرورش ماهی در هر منطقه رابطه‌ای مستقیم با تعداد و وسعت منابع آبی دارد، از همین رو، با توجه به اینکه ۲۴٬۰۰۰ منبع آبی شامل چاه کشاورزی، قنوات، چشمه و رودخانه در خراسان رضوی وجود دارد، نمی‌توان از پتانسیل بالای توسعه صنعت آبزی‌پروری در حوزه‌های پرورش ماهی‌های گرمابی، سردابی و زینتی چشم‌پوشی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی بابیان اینکه ماهی غذای اصلی مردم به حساب نمی‌آید افزود: سرانه مصرف ماهی در خراسان رضوی نزدیک به ۶ کیلوگرم است که این مقدار نسبت به آمار کشوری شش کیلو کاهش داشته است، لذا، برای پیشبرد و توسعه چرخه پرورش ماهی در استان بایستی در راستای افزایش سرانه مصرف ماهی از طریق رسانه ملی و شبکه بهداشت و درمان فرهنگ‌سازی متعدد انجام گیرد.

,

تأمین دستگاه‌های صنعتی پرورش ماهی بزرگ‌ترین مانع پیش پای سرمایه‌گذاران

, تأمین دستگاه‌های صنعتی پرورش ماهی بزرگ‌ترین مانع پیش پای سرمایه‌گذاران,

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه همواره یکی از عوامل بازدارنده برای سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش ماهی مراحل پیچیده و هزینه بالای تکمیل واحد آبزی‌پروری با تجهیزات و فنّاوری پیشرفته  است خاطر نشان کرد: هزینه بالای تأمین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و تأمین دستگاه‌های صنعتی موردنیاز پرورش ماهی موجب شده است تا محاسبات سرمایه‌گذاران برای میزان سود‌دهی احداث واحد پرورش ماهی آنان را از قدم گذاشتن در این حوزه منصرف کند.

,

وی افزود: دست استانداری خراسان رضوی برای ارائه درخواست جهت واردات آسان تجهیزات صنعتی پرورش ماهی از کشور‌های همسایه باز است و باید برای تقویت تمام حوزه‌های صنعتی و تولیدی خراسان رضوی تمام معاونت‌های اقتصادی اداره‌ها پای‌کار بیایند.

,

مکانیزاسیون واحدهای آبزی‌پروری موجب افزایش تولید ماهی در خراسان رضوی می‌شود

, مکانیزاسیون واحدهای آبزی‌پروری موجب افزایش تولید ماهی در خراسان رضوی می‌شود,

طاهری پور با اشاره به ضرورت مکانیزاسیون واحد‌های آبزی‌پروری استان تصریح کرد: همواره افزایش تولید در واحد سطح یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تقویت ظرفیت بالقوه تولید در حوزه‌های مختلف است که فقط و فقط با مکانیزاسیون واحدهای تولیدی محقق می‌شود.

,

وی افزود: اجرای طرح مکانیزاسیون تجهیزات پرورش ماهی در خراسان رضوی نیازمند توجه بخش سرمایه‌داری خصوصی و تخصیص بودجه‌های دولتی است که اکنون با توجه به رویکرد تقویت پتانسیل تولید در دولت سیزدهم تحقق این امر دور از انتظار نیست.

,

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: آب‌وهوای خشک خراسان رضوی باعث شده تا تعداد قابل‌توجهی استخر ذخیره آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وجود بیاید، از همین رو، این استخر‌ها بستر مناسبی برای تولید ماهیان گرمابی همچون کپور و تیلاپیلا به شمار بیایند.

,

۷۰ درصد ماهیان گرمابی خراسان رضوی در استخر‌های کشاورزی تولید می‌شود

, ۷۰, درصد ماهیان گرمابی خراسان رضوی در استخر‌های کشاورزی تولید می‌شود,

وی افزود: حدود ۷۰ درصد ماهیان گرمابی خراسان رضوی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی تولید می‌شوند که همین امر موجب اشتغال‌زایی ۳۲۹ نفری در استان شده است، لذا یکی از امور ضروری پیش روی اداره امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزایش سطح آگاهی کشاورزان روستای در رابطه با پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی‌شان است.

,

طاهری پور تأکید کرد: سیاست ابلاغی شیلات کشور بر این است که از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در قالب مشاغل خرد روستایی اقدام به ساماندهی و صدور مجوز کارت شناسایی از طریق سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی انجام شود.

,

سالانه ۱۱۴۰۷ تن ماهیان پرورشی در خراسان رضوی تولید می‌شود

, سالانه , ۱۱۴۰۷, تن ماهیان پرورشی در خراسان رضوی تولید می‌شود,

وی بابیان اینکه سالانه ۱۱۴۰۷ تن ماهیان پرورشی در خراسان رضوی تولید می‌شود افزود: از این میزان تولید ۸۴۵۷ تن ماهی قزل‌آلا در مزارع پرورش ماهی، استخرهای کشاورزی و پرورش ماهی در قفس در پشت سدهای دولت آباد چناران و درونگرد درگز تولیدشده است.

,

صنعت شیلات خراسان رضوی برای ۱۱۹۸ نفر اشتغال‌زایی کرده است

, صنعت شیلات خراسان رضوی برای , ۱۱۹۸, نفر اشتغال‌زایی کرده است,

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به‌طور کلی بدون جاری شدن حمایت‌های بخش تولید دولت سیزدهم، تاکنون برای ۱۱۹۸ نفر به‌صورت مستقیم در حوزه شیلات خراسان رضوی اشتغال‌زایی شده است.

,

وی افزود: نکته‌ حائز اهمیت در اشتغال‌زایی صنعت آبزی‌پروری در خراسان رضوی این است که ۹۵ درصد افراد مشغول در واحد‌های پرورش ماهی را روستاییان تشکیل می‌دهند، از همین رو، توسعه واحد‌های پرورش ماهی با حمایت دولتی در روستاها به‌صورت مستقیم برای افراد روستا اشتغال‌زایی می‌کند.

,

کاهش ۲۸ درصدی تولید زالو خراسان رضوی به دلیل شیوع کرونا

, کاهش , ۲۸, درصدی تولید زالو خراسان رضوی به دلیل شیوع کرونا,

طاهری پور بابیان اینکه زالو پروری ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در بخش آبزی‌پروری بیشترین تأثیر منفی را بر روی واحد‌های پرورش زالو در خراسان رضوی داشته است.

,

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ مرکز پرورش زالو طبی با ظرفیت تولید ۳۸۱٬۰۰۰ قطعه در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

,

سبزوار رتبه اول تولید شیلات در خراسان رضوی را دارد

, سبزوار رتبه اول تولید شیلات در خراسان رضوی را دارد,

وی افزود: سبزوار با تولید سالانه ۲۸۳۴ تن آبزی رتبه اول تولید شیلات در خراسان رضوی را داراست و ۸۰ درصد بیشتر از نیاز خود ماهی پرورش می‌دهد.

,

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن معرفی شهرستان‌های با ظرفیت آبزی‌پروری بالا گفت: تایباد و باخرز بیشترین پتانسیل را به دلیل وجود قنوات طولی در خراسان رضوی را دارند ولی به دلیل عدم توجیه مالکان اراضی محدوده قنوات و نبود سرمایه‌گذار این ظرفیت گران‌بها بلااستفاده مانده است.

,

طاهری پور یادآور شد: ۵ مرکز پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان سبزوار و داورزن فعالیت دارند که با توجه به دوره ۵ ساله پرورش ماهیان خاویاری این مراکز از سال ۹۸ تاکنون سالانه ۴۵ کیلوگرم ماده خاویار از این مراکز پرورشی استحصال می‌شود.

,

صادرات ۸۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی از مبدأ خراسان رضوی

, صادرات ۸۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی از مبدأ خراسان رضوی,

وی با اشاره به پتانسیل و سطح تولید بالای پرورش ماهان زینتی در خراسان رضوی افزود: سالانه ۱۰ میلیون و ۴۷۹  هزار قطعه ماهی زینتی در خراسان رضوی توسط ۸۴ مرکز پرورش ماهی زینتی تولیدشده که از این تعداد ۸۵۰٬۰۰۰ قطعه ماهی زینتی به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.

,

طاهری پور بابیان اینکه پرورش ماهی زینتی به شغلی خانگی تبدیل‌شده است خاطر نشان کرد: همواره مقدار تعداد قابل‌توجهی ماهی زینتی به‌صورت خانگی پرورش داده می‌شوند که بایستی به دلیل اختلالات در اصلاح نژاد این واحد‌های تولید داخلی با ارائه بسته‌های تولید تشویقی و دیگر مزایا شناسایی و ساماندهی شوند.

,

شهرستان طرقبه و شاندیز رتبه اول پرورش گیاهان آبزی در خراسان رضوی

, شهرستان طرقبه و شاندیز رتبه اول پرورش گیاهان آبزی در خراسان رضوی,

وی افزود: یک مرکز پرورش ماهی در شهرستان طرقبه و شاندیز با ظرفیت تولید ۲۶۰ هزار شاخه گیاه آبزی رتبه اول تولید را در این حوزه در استان دارد.

,

طاهری پور تصریح کرد: به‌روز نبودن قوانین(ضرورت اصلاح قوانین)، تغییرات یک‌شبه بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، توجه به بسته‌بندی مناسب با فنّاوری روز، از مشکلاتی است که در صورت رفع آن می‌تواند به رونق بخشیدن به این صنعت سودآور کمک کند، چرا که توجه حوزه اقتصاد دولتی کشور بایستی به سرمایه‌های پایدار و بومی ایران همچون پرورش ماهی خاویاری جلب شود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه