اخبار داغ

دبیر نهضت سواد رسانه البرز:

بیش از ۶۰۰۰ نفر در دوره‌های مجازی سواد رسانه البرز شرکت کردند/ لزوم راه‌اندازی نهضت سوادآموزی رسانه در کشور

بیش از ۶۰۰۰ نفر در دوره‌های مجازی سواد رسانه البرز شرکت کردند/ لزوم راه‌اندازی نهضت سوادآموزی رسانه در کشور
اعظم دادوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۶۰۰۰ نفر به صورت مجازی و ۲۰۰۰ نفر به صورت حضوری در دوره‌های سواد رسانه استان البرز شرکت کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اعظم دادوی دبیر نهضت سواد رسانه در استان البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در عصر حاضر فضای مجازی به عنوان فضای دوم به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها تبدیل شده به طوری که انجام بسیاری از فعالیت ها بدون این فضا عملا با مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد: انواع رسانه ها هم، به تناسب نوع و میزان نفوذ خود، تعداد بی شماری از مخاطبان با سن، جنس، فرهنگ های متفاوت را جذب می کنند.

دادوی افزود: استفاده از فضای مجازی گریزناپذیر است، مخاطب در این فضا امکان بهره مندی از مزایایی که تکنولوژی فراهم کرده را دارد اما نباید فراموش کرد که در صورت عدم استفاده صحیح، تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد. بنابراین آشنایی با فضای مجازی قبل از استفاده از آن ضروری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
دبیر نهضت سواد رسانه استان تصریح کرد: این دانش نوین که در واقع از آن به علم سواد رسانه یاد می شود، دانشی در جهت توانمندسازی فرد است و از بروز آسیب ناشی از مخاطرات این فضا مانند دزدی اطلاعات، مورد تهدید و باج گیری قرار گرفتن، سرقت حساب بانکی، مواجه شدن با محتوای نامناسب از قبیل پورنوگرافی، آسیب به خود، خشونت، اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری جلوگیری می کند.
,
 
,
دادوی گفت: در دهه ۶۰ با توجه به پایین بودن سطح سواد جامعه به فرمان امام خمینی (ره) نهضت سواد آموزی راه اندازی شد تا تمامی کسانی که در شهرها و روستاهای دورافتاده از نعمت خواندن و نوشتن محروم بوده اند از ظرفیت نهضت سواد آموزی استفاده کنند و به دنبال آن شاهد اتفاقات خوبی در کشور بودیم.
,
 
,
این مسئول ادامه داد: اما اکنون با توجه به زندگی در فضای سایبر نیاز به دانش جدیدی بیش از پیش احساس می شود. به همت سازمان فضای مجازی بسیج، این نهضت با عنوان نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی (نسرا) راه اندازی شد تا در کنار بهره مندی از تمام مزایای رسانه ها و فضای مجازی، افراد به دانش سواد رسانه مجهز شوند.
,
 
,
وی افزود: این دانش به ما کمک می کند تا در این فضا دستخوش آسیب های جسمی و روحی، تغییر در ذائقه و سبک زندگی نشویم.
,
 
,
دادوی تاکید کرد: کسانی که در زمینه سواد رسانه ای اطلاعات کافی و مهارت لازم را داشته باشند، می توانند برداشت صحیحی از پیچیده ترین پیام هایی که در رسانه ها ارائه می شود، داشته باشند و همچنین به والدین  کمک می کند نقش بهتری را در تربیت فرزندان خود داشته باشند.
,
 
,
مسئول دوره نهضت سواد رسانه گفت: در زمان جنگ نرم که ابزار اصلی آن هم رسانه هاست، هدف اصلی تزلزل بنیان خانواده و از بین بردن ارزش های والای انسانی است و از این فضای بی قید و بند و رهاشده مجازی، برای پیشبرد اهداف استفاده می کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: نکته قابل تامل هدف قرار دادن رکن اصلی خانواده، یعنی مادر است. از این رو، ارتقا سطح سواد رسانه در خانواده اولین گام در مواجهه با رسانه هاست بنابراین باید با بینشی متکی بر این دانش، رسانه را شناخت و با برنامه ریزی دقیق تری از آن ها استفاده کرد.
 
,
,
دادوی بیان کرد: در مواجهه با دنیای بی انتهای رسانه، سه راهکار پیش رو داریم: خوش بین، بدبین و یا واقع‌بین باشیم. در رویکرد اول، که ما آن را رویکرد خوش‌بینانه می‌نامیم، فرد برداشتی جز فرصت و مزیت از رسانه ندارد، خود و تمام اعضای خانواده اش بی هیچ قید و شرطی در این فضا رها هستند و استفاده نامحدود دارند.
,
 
,
دبیر نهضت سواد رسانه البرز افزود: نقطه مقابل این نگاه را نگرش بدبینانه می‌دانیم که در آن فرد، رسانه را به عنوان یک تهدید می بیند و سعی دارد در استفاده تاخیر حداکثری داشته باشد.
,
 
,
وی گفت: رویکرد سوم و منظور اصلی ترویج سواد رسانه‌ نگاه واقع‌بینانه است که فرد با آگاهی نسبت به تمام مزایا و تهدیدات رسانه، با یک برنامه‌ریزی دقیق به استفاده محدود و مشروع از رسانه روی می‌آورد.
,
 
,
دادوی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶۰۰۰ نفر به صورت مجازی و ۲۰۰۰ نفر به صورت حضوری در دوره های سواد رسانه استان البرز شرکت کرده اند.
,
 
,
دبیر نهضت شواد رسانه البرز در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر آن دو دوره تربیت مدرس کشوری هم برگزار شده و تعداد زیادی از فراگیران و علاقه مندان این حیطه در این دوره شرکت کرده و موفق به اخذ گواهی مربی تربیت مدرس شده اند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه