اخبار داغ

معاون میراث فرهنگی استان کرمان خبر داد؛

پیشرفت ۹۰ درصدی بازسازی کاروانسرای وکیل/ هتل بوتیک وکیل کرمان سه ماه دیگر آماده بهره برداری است

پیشرفت ۹۰ درصدی بازسازی کاروانسرای وکیل/ هتل بوتیک وکیل کرمان سه ماه دیگر آماده بهره برداری است
مجتبی شفیعی با بیان اینکه پروژه کاروانسرای وکیل بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: بر اساس زمان بندی انجام شده، امکان بهره برداری بین دو تا سه ماه آینده از این پروژه وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ کاروانسرای وکیل در دل بافت قدیمی شهر کرمان قرار دارد و این کاروانسرا جزو کاروانسراهای بزرگ جهان محسوب می‌شود. این مکان از ۱۲۰ حجره در دو طبقه تشکیل شده است که به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک والی کرمان در حدود سالهای ۱۲۸۴–۱۲۷۷ ه‍جری قمری ساخت آن آغاز و در زمان مرتضی قلی خان نوری وکیل الملک ثانی فرزند ایشان به سال ۱۲۸۷ به اتمام رسید.

اولین اقدام برای احیا و بازسازی این بنای تاریخی در دهه هفتاد و در زمان استانداری مرتضی بانک کلید خورد در آن زمان مقرر شد که کاروانسرای وکیلی به هتل سنتی تبدیل شود. سید محمد علی گلاب زاده که در آن زمان به عنوان مدیرکل وقت دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان در گفتگویی عنوان کرده بود: با توجه به موقعیت مناسبی که کرمان از نظر توریستی و جهانگردی دارد، قرار شد، کاروانسرا به صورت هتلی مانند هتل شاه عباسی اصفهان در آید که بتواند حال و هوای سنتی کرمان را برای مسافران خارجی ترسیم کند.

 اما این کار به نتیجه نرسید تا سال ۱۳۸۵ و در زمان استانداری رئوفی نژاد برای بار دیگر طرح تبدیل کاروانسرای وکیل به هتل سنتی آغاز شد و این بار نیز مقرر شد تا سرمایه گذاری از کشور ترکیه این کار را انجام دهد اما بار دیگر این پروژه نیمه کاره رها شد و پس از این سرمایه گذار نیز، دو سرمایه گذار دیگر برای مرمت کاروانسرای تاریخی وکیل پا به میدان گذاشتند که بار دیگر اقدام آنها برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی بی نتیجه ماند.

در مرداد ۱۳۹۶ بود که کاروانسرای وکیل برای تبدیل به هتل بوتیک و مجموعه اقامتی به سرمایه گذار جدید به نام شرکت سرمایه گذاری سمگا واگذار شد و مرمت کار در حال انجام است.

ابتدای شهریور ماه سال گذشته بود که تور رسانه ای جهت بازدید از بناهای در حال بازسازی و مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی برگزار شد که فریدون فعالی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی در این بازدید در خصوص بازساری کاروانسرای وکیل گفته بود: مرمت این بنا تا پایان شهریورماه، بر اساس برنامه‌ی زمان‌بندی که سرمایه‌گذار داده، انجام می‌شود. بعد هم بخش تاسیسات و تجهیز آن می‌ماند که قول دادند برای دهه فجر به یک بوتیک‌هتل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این کاروانسرا یکی از زیباترین هتل‌های کشور خواهد شد، عنوان کرده بود: کاروانسرای وکیل در دل شهر کرمان در بافت تاریخی قرار گرفته که با این کاربری، سامان پیدا می‌کند و بهره‌ی اقتصادی از آن می‌بریم.

مجتبی شفیعی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه پروژه کاروانسرای وکیل بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: مرمت بخش تاریخی کاملا تمام شده است و در حال تجهیز این بخش هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به اینکه ساختمان خدماتی این کاروانسرا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: هم اکنون این بخش در مرحله نازک کاری است که پس از اتمام بخش خدماتی، پروژه قابلیت بهره برداری را دارد.

وی در خصوص زمان بهره برداری از پروژه کاروانسرای وکیل خاطر نشان کرد: بر اساس زمان بندی انجام شده، امکان بهره برداری بین دو تا سه ماه آینده از این پروژه وجود دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه