اخبار داغ

رئیس جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها:

دانشگاه اتاق فکر دولت و مرکز ایجاد تحول در جامعه باشد/ ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است

دانشگاه اتاق فکر دولت و مرکز ایجاد تحول در جامعه باشد/ ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است
رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت علمی و تحول، محورِ سند بالادستی گام دوم است، گفت: دانشگاه نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه است و دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی باید اتاق فکر دولت در ایجاد تحول در جامعه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با ابراز امیدواری به اینکه دانشگاه‌ها سالی متمایز و سرشار از موفقیت‌های چشم‌گیر علمی داشته باشند، گفت: محورِ سند بالادستی گام دوم، پیشرفت علمی است و ایران با برخورداری از توان دانشگاهی بسیار بالا، می‌تواند جایگاه مهمی در عرصه علمی جهان داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت علمی و تحول، محورِ سند بالادستی گام دوم است، گفت: دانشگاه نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه است و دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی باید اتاق فکر دولت در ایجاد تحول در جامعه باشد.

,

رئیس جمهور با بیان اینکه در کشور نیازمند تحول هستیم و این تحول حتماً باید علم‌پایه باشد، گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید با مسئله‌محوری، نیازهای کشور را شناسایی و برای برون‌رفت از مشکلات راهکار ارایه کنند.

,

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک  دولت بیایند و بالاتر از آن، اتاق فکر دولت باشند، افزود: روشنفکران کسانی هستند که در جایگاه دیده‌بانی به رصد مسائل جامعه می‌پردازند، به موقع درباره آسیب‌ها هشدار می‌دهند و برای رفع آنها راهکار ارایه می‌دهند.

,

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توان علمی دانشگاهیان کشور این امیدواری را ایجاد می‌کند که بتوانیم جایگاه تمدنی ایران را در مرجعیت علمی بازآفرینی کنیم، گفت: هرجا در مسیر صحیح حرکت کردیم توانستیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم و نمونه آن، نقش درخشان دانشگاه و دانشگاهیان در مقابله با بیماری کروناست که من از آنها قدردانی می‌کنم.

,

دکتر رئیسی گفت: همه بخش‌های جامعه باید به نظریات و سخنان دانشگاهیان و صاحبنظران توجه کنند و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها بیش از پیش رونق بگیرد. نباید به هیچ نظریه نو و حرف تازه‌ای بی‌توجه بود، هر چند تاکنون از سوی هیچ استاد و صاحبنظری بیان نشده باشد.

,

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌های دولت سیزدهم برای ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است، تصریح کرد: قدرت فقط در ساخت موشک نیست، اگر چه پیشرفت در این عرصه نیز مایه افتخار است، اما باید در عرصه‌های دیگر علمی و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور در جنبه‌های مختلف قدرتمند شود. اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال از عرصه‌هایی است که جای کار زیادی دارد و امروز برخی کشورهای همسایه به اندازه درآمد نفتی ایران از عرصه دیجیتال و فضای مجازی درآمد کسب می‌کنند.

,

دکتر رئیسی حرکت قوی برای تولید علم را نیاز امروز دولت به‌ویژه در ایجاد تحول علم‌پایه در کشور دانست و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسأله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.

,

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود به سخنان نماینده کارمندان دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در موضوع رفع مشکلات رفاهی و مالی کارکنان دانشگاه‌ها به دنبال آن هستیم که یک نظام جامع و عادلانه پرداخت در کشور ایجاد کنیم تا همه حقوق‌بگیران در آن دیده شوند و بر پایه متناسب‌سازی حقوق با تورم، مشکل همه قشرها حل شود.

,

دکتر رئیسی در واکنش به سخنان شماری از دانشجویان که در قالب یک بسته تصویری در مراسم پخش شد، اظهار داشت: با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست؛ ما اصحاب می‌توانیم هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم.

,

رئیس جمهور جهاد علمی را شعار و روشی مناسب برای غلبه بر مشکلات توصیف کرد و گفت: طبیعی است که دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کنیم، اما می‌توانیم با کار مجاهدانه و علمی، سرعت پیشرفت کشور را مضاعف کنیم.

,

آیت‌الله رئیسی افزود: دانشگاه‌ها باید هم در عرصه جذب دانشجو و هم در زمینه تحقیق و پژوهش هدفمند عمل کنند و پایان‌نامه‌های دانشجویی نباید در کتابخانه‌ها خاک بخورند، بلکه باید مسئله‌محور و تقاضامحور باشند تا به حل مشکلات کمک کنند.

,

رئیس جمهور درباره درخواست دیدار با تشکل‌های دانشگاهی نیز گفت: بنده خرداد امسال جلسه مفصلی با تشکل‌های دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران داشتم و نظرات آنان را شنیدم و از برگزاری نشست دوباره و گفتگو با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نیز استقبال می‌کنم

,

در پایان این مراسم آیت الله رئیسی نماز جماعت را به همراه تعدادی از دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران اقامه کرد

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه