اخبار داغ

به دنبال نارضایتی شهروندان از تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی شد؛

مُهر پایان شورای شهر سبزوار بر ساخت و سازهای بی‌ضابطه/ هشدار جدی رئیس دادگستری به سازندگان متخلف

مُهر پایان شورای شهر سبزوار بر ساخت و سازهای بی‌ضابطه/ هشدار جدی رئیس دادگستری به سازندگان متخلف
ساخت و سازهای بی‌ضابطه و تصمیمات سلیقه‌ای کمیسیون ماده ۱۰۰ طی سال‌های گذشته موجب نارضایتی شهروندان سبزوار شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ احداث ساختمان‌های چندین طبقه در معابر و کوچه‌های کم عرض و نیز بناهای غیرمجاز و خارج از چارچوب ضوابط و مقررات در کنار  نبود شیوه نامه مدون برای ساخت و ساز شهری، منظر و مبلمان شهری سبزوار را در معرض تهدیدات جدی قرار داده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

برای رفع مشکل ناشی از ساخت و سازهای بی‌ضابطه علاوه بر اصلاح قانون و افزایش کارایی کمیسیون ماده ۱۰۰، شیوه‌نامه ساخت و ساز شهری در شورای اسلامی شهر سبزوار به تصویب رسیده که این اقدامات نوید بخش، بازدارندگی لازم برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات را فراهم می‌کند.

,

* تصویب شیوه‌نامه ساخت و ساز شهری، پایانی بر ساخت و ساز بی‌ضابطه 

,

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: یکی از مشکلات سال‌های اخیر که در سطح  شهر سبزوار سر و صدا و مشکلاتی ایجاد کرده بود روند ساخت و سازها و تصمیمات سلیقه‌ای کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده است.

,

امین الله مظلوم افزود: اصلاح  شیوه‌نامه ساخت و ساز شهری یکی از مطالبات مردم و سازندگان بنا بود لذا این موضوع از ابتدای فعالیت شورای ششم بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

,

وی اظهار داشت: در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰ نشست با کارشناسان شهرداری و نماینده شورا برگزار و دستور کار ابتدایی شیوه‌نامه ساخت و ساز شهری مشخص شد و در نشست فرمانداری با اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شامل رییس دادگستری، قضات و فرماندار  پیشنهادات لازم دریافت شد و در ادامه علاوه بر سه جلسه در کمیسیون تلفیق شورا پیشنهادات صاحب نظران نیز در این باره گرفته شده است.

,

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: این شیوه نامه به فرمانداری ارسال شده که در صورت تایید هیات تطبیق، بخش عمده مشکلات این شهر در حوزه ساخت و سازهای بی‌ضابطه رفع می شود.

,

مظلوم افزود: تاکنون هر فردی تصمیم به  احداث بنا و ساخت و ساز داشت دغدغه کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به تخریب ساختمان، بی اطلاعی از ساخت چند طبقه،  سقف تراکم، تعداد طبقات و ضریب اشغال را داشت که همه این موارد در شیوه نامه مشخص شده است.

,

 وی تصریح کرد: شیوه نامه کنونی ساخت و ساز شهری مربوط به بخش مرکزی شهر است و سه شیوه نامه دیگر شامل مناطق توحید شهر، حاشیه شهر و بافت تاریخی نیز مصوب می شود.

,

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: نکته مهم این طرح تعداد طبقات است. آنچه در این شیوه نامه لحاظ شده در کوچه ۶متری سه طبقه، کوچه هشت متری پنج طبقه، کوچه ۱۰ تا ۱۴متری شش طبقه و کوچه ۱۶ متری به بالا هفت و کوچه ۲۴ متری نیز تا هشت طبقه مجاز به احداث بنا می‌شوند.

,

مظلوم افزود: بر مبنای مصوبه شیوه‌نامه ساخت‌ و ساز شهری جرایم در نظر گرفته شده برای تخلف از تعداد طبقات مدنظر ۵۰برابر می‌شود که برای سازندگان بنا صرفه اقتصادی ندارد و انتظار می‌رود با تصویب این شیوه نامه طبقات در همین حد کنترل شود.

,

وی اظهار داشت: ضریب سطح اشغال هم ۷۵ درصد تعریف شده که البته ملاحظاتی در نظر گرفته شده چنانچه همسایه مجاور تا ۷۵ و ۸۰درصد ساخته باشد تا ضریب ۷۵درصد شهرداری پروانه ساخت به مالکان می‌دهد.

,

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: برای پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که افراد در صورت پرداخت نقدی مشمول ۳۰درصد تخفیف می‌شوند و نیز بر اساس نوع پرداخت سه سال اقساط امکان پذیر است.

,

مظلوم افزود: درباره ترافیک تراکم نیز برنامه حمایتی برای سازندگان مشخص شده که برای نمونه تجمیع چند پلاک در زمین‌های ۵۰ متر به بالا یک طبقه مشوق برای معابر ۱۶متری پیش‌بینی شده است.

,

وی درباره ارزش معاملاتی ساختمان نیز گفت: بر مبنای روال سال‌های گذشته این موضوع  هر چند سال یکبار در شورا مصوب می‌شود که برای سال جاری نیز مصوب شد که در صورت پرداخت نقدی ارقام آن نسبت به سال گذشته هیچ درصدی افزایش نداشته و به شیوه‌های پرداخت بستگی دارد.

,

* هشدار جدی رئیس دادگستری به سازندگان متخلف: "تخریب" 

,

رئیس دادگستری سبزوار گفت: رویه اصلی کمیسیون ماده ۱۰۰ در برابر تخلفات ساختمانی، تخریب بناهای غیرمجاز و خارج از چارچوب ضوابط و مقررات شهری است که این موضوع باید بیش از گذشته مورد توجه سازندگان مسکن قرار بگیرد.

,

 میر علم سیدی افزود: در کمیسیون ماده ۱۰۰ طبق قانون شهرداری ها اصل و حکم اولیه در برابر تخلفات ساختمانی تخریب است، از این رو چنانکه افرادی بر خلاف پروانه ساختمانی اقدام به ساخت و ساز مسکن به هر کیفیتی نمایند حکم اصلی آن تخریب بنا است.

,

وی تصریح کرد: سازندگان مسکن با پایبندی به قانون هیچ پروژه ساخت و ساز خلاف ضوابط و برنامه را شروع نکنند چرا که برنامه ما بطور جدی مقابله با تخلفات ساختمانی است. چنانکه با بررسی مستمر شهرداری در صورت مشاهده آغاز ساخت و ساز خلاف پروانه جلوی آن گرفته می شود، در صورت پیشرفت فیزیکی پلمپ و چنانکه ساختمانی احداث و به  کمیسیون ماده ۱۰۰ و هم تجدید نظر ارجاع داده شود حکم اولیه آن تخریب است.

,

 رئیس دادگستری سبزوار گفت: با اصلاح قانون و افزایش کارایی کمیسیون ماده ۱۰۰، بازدارندگی لازم برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات بیش از گذشته فراهم شده و سازندگان مسکن همچون گذشته امیدوار نباشند که در صورت تخلف در ساخت و ساز، از طریق توافق با شهرداری و اعمال جریمه موضوع حل و فصل می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه