شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اجتماعی
ساعت: 18:19 منتشر شده در مورخ: 1400/07/19 شناسه خبر: 1775335

نحوه کارکرد آسانسور هیدرولیک

نحوه کارکرد آسانسور هیدرولیک
به طور کلی آسانسور هیدرولیک نوعی بالابر است که برای انجام عملیات بالابری، سیال از طریق یک تونل یا سیلندر یا چیزی مشابه آن، کار پمپاژ را انجام می دهد. این سیال می تواند به صورت مایع و آب باشد، می تواند بخار آب باشد و حتی می تواند روغن هیدرولیک باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال 1800 میلادی به دنبال تولید فولاد، انقلاب بزرگی در ساخت ساختمان های بلند و مرتفع ایجاد شد. ساختار این نوع از ساختمان ها با کمک فلزات تشکیل شد و مهندسان و معماران توانستند آسمان خراش ها و برج های بسیار مرتفعی به طول چند صد متر بسازند.

 

اما همانطور که همه ی ما میدانیم بدون اختراع وسیله ای به نام آسانسور هرگز نمیشد از این برج ها استفاده کرد. آسانسورهای مدرن و جدید به گونه ای ساخته شده اند که مردم می توانند به راحتی و با خیال راحت به بالاترین طبقه آسمان خراش ها صعود کنند.

امروزه شهرهای شلوغی مانند نیویورک، به شدت به آسانسورها وابسته هستند علت آن هم وجود ساختمان ها و برج های مرتفع در این گونه شهرهاست.

به طور کلی آسانسور هیدرولیک نوعی بالابر است که برای انجام عملیات بالابری، سیال از طریق یک تونل یا سیلندر یا چیزی مشابه آن، کار پمپاژ را انجام می دهد.  این سیال می تواند به صورت مایع و آب باشد، می تواند بخار آب باشد و حتی می تواند روغن هیدرولیک باشد. در هر صورت اصول عملکرد همه ی آسانسورها کم و بیش یکسان است.

در این بخش ، ما با سیستم های حرکت و کنترل آسانسور هیدرولیک آشنا می شویم.

آسانسورها

عملکرد و نحوه ی کار یا نگهداری آسانسور بسیار ساده است. آسانسور شامل کابین متصل به سیستم بالابر و کابل متصل به جعبه می باشد.

البته آسانسورهای مدرن و جدید پیچیده تر از این ها هستند. آسانسورهای جدید برای تحمل وزن کابین و سرنشینان و اطمینان از ایمنی آن ها به یک سیستم مکانیکی پیشرفته نیاز دارند.

امروزه از دو نوع آسانسور بیشتر استفاده می شود: آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای کابلی یا طنابی

آسانسورهای هیدرولیک

در سیستم آسانسور هیدرولیک، بار توسط فشار پمپ های هیدرولیک جابجا می شود.

سیستم آسانسورهای هیدرولیک از سه قسمت تشکیل شده است:

  • مخزن روغن
  • پمپ یا تلمبه ای که به کمک موتور الکتریکی کار می کند
  • دریچه ای که بین سیلندر و مخزن قرار می گیرد

پمپ، روغن را از مخزن به سیلندر هدایت می کند. هنگامی که دریچه باز است، روغن به راحتی به موقعیت قبلی خود برمی گردد. اما اگر دریچه بسته باشد، روغن با فشارزیاد وارد سیلندر می شود.

با جمع شدن روغن در سیلندر، فشار به پیستون منتقل می شود و کابین آسانسور به سمت بالا حرکت می کند. با نزدیک شدن آسانسور به طبقه مورد نظر، سیستم کنترل آسانسور سیگنالی را به موتور الکتریکی ارسال می کند تا به تدریج پمپ را متوقف کند.

برعکس، وقتی آسانسور می خواهد به طبقه پایین بازگردد، سیستم کنترل آسانسور سیگنالی به سوپاپ ارسال می کند و دریچه باز می شود.

وزن کابین و سرنشینان، پیستون را به داخل سیلندر حاوی روغن هل می دهد و روغن به مخزن باز می گردد. هربار که آسانسور در قسمت پایین متوقف می شود، سیستم کنترل دوباره دریچه را می بندد.

عملکرد این دستگاه بسیار ساده است، اما دارای معایبی نیز می باشد که ما قصد داریم به آنها بپردازیم.

اشکالات سیستم هیدرولیک

مهمترین مزیت سیستم هیدرولیک این است که به راحتی می تواند با پمپ کم، قدرت زیادی تولید کند ، به طوری که آسانسور به راحتی بالا برود. اما این سیستم دو اشکال عمده دارد.

مهمترین مسئله اندازه ی تجهیزات است. اگر آسانسور می خواهد از طبقات زیادی بالا برود، به پیستون بلندتری هم احتیاج دارد، پیستون بلندتر هم به فضای زیادتری احتیاج دارد، به عنوان مثال، اگر می خواهیم از این سیستم برای یک ساختمان 10 طبقه استفاده کنیم، باید در قسمت پایین حداقل 9 طبقه چاه حفاری کنیم که پیستون جا شود.

نحوه کارکرد آسانسور هیدرولیکی

آسانسورهای هیدرولیک بر اساس سیلندرهای هیدرولیکی کار می کنند. کاربرد و استفاده از سیلندرهای هیدرولیک بسیار متنوع است. احتمالا نمونه هایی از این خروجی ها را در دستگاه های کوچکتر دیده باشید. سیلندرهای هیدرولیک با نیروی فشار روغن کار می کنند. در مورد کاربرد این جک ها در بالابر هیدرولیک باید گفت که فشار روغن توسط دستگاهی به نام پاوریونیت تامین می شود و به پیستون جک ها منتقل می شود.

از نظر ساختاری، سیلندرهای هیدرولیک در قسمت پایین کابین آسانسور قرار دارند و از طریق نیروی هیدرولیکی برای بلند کردن آسانسور استفاده می کنند. در واقع پمپ نصب شده در پاوریونیت، روغن را با فشار به زیر پیستون های سیلندر هیدرولیک ارسال می کند و به این ترتیب، او آسانسور را به ارتفاع بالا می برد. زمانی که روغن پیستون به طور کامل تخلیه شد آسانسور پایین می آید. البته با تعیین دقیق میزان تخلیه روغن می توان محل دقیق ایستادن آسانسور در هر طبقه را تعیین کرد.

آسانسورهای هیدرولیک از نظر موقعیت قرارگیری جک ها به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند.

ویژگی‌های آسانسور هیدرولیک

اولین مزیت این آسانسور این است که دیگر نیازی به وجود موتورخانه روی پشت بام نیست. این ویژگی، نصب این نوع آسانسور را در خانه های قدیمی بدون آسانسور تسهیل می کند. ساختار سبک، فضای محدود مورد نیاز و وجود کابین های مختلف از جمله موارد دیگری است که آسانسور هیدرولیکی را نسبت به رقبای خود برتر می کند.

اما این آسانسورها نقاط ضعفی نیز دارند که می تواند برای گروه کوچکی از افراد قابل توجه باشد. سرعت، اولین و مهم ترین ترین مشکل این آسانسورها است. در حقیقت، آسانسورهای هیدرولیک سرعت کندتری نسبت به رقبای قدیمی تر خود دارند.

 

https://www.dana.ir/1775335
ارسال نظر
نظرات