اخبار داغ

کارشناس مسائل مذهبی:

حضور کودکان در مسجد سنگ بنای ارزشمندی برای آینده آنهاست/ تربیت دینی از ثمرات رفت و آمد به مسجد است

حضور کودکان در مسجد سنگ بنای ارزشمندی برای آینده آنهاست/ تربیت دینی از ثمرات رفت و آمد به مسجد است
حجت الاسلام پهلوانی یکی از کارکردهای مهم مسجد را برنامه ریزی برای تربیت افراد در سنین کودکی دانست و گفت: تقویت کانون های فرهنگی هنری، نقش موثری در احیای کارکرد تربیتی مساجد دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام « احمد پهلوانی »، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز بااشاره به هفته کودک، با اشاره حساسیت های دوران کودکی و تاکید بر بهره گیری از این دوران در جهت تربیت فرد، اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی به قدری حساس است که اگر از فرصت آن استفاده نشود، امکان بازسازی فرد هیچ گاه مثل این دوران مقدور نخواهد بود.
وی از تربیت به معنا یاد دادن ادب و اخلاق نام برد و افزود: والدین باید به این اصل اساسی و مهم که نقش اصلی تربیت را اماکن مقدسی همچون مساجد ایفا می کنند، آشنایی پیدا کنند و در این رابطه خودشان با مساجد بیشتر انس بگیرند تا فرزندانشان نیز با این مکانها رابطۀ بیشتری پیدا کنند و اثرات تربیتی در آنها ظهور و بروز پیدا کند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه یکی از مکان هایی که می توان کودک را با معنویت آشنا کرد، مسجد است، گفت: همواره باید کودک را تشویق کرد تا به عبادت و مسجد روی آورد.
وی، از تربیت دینی به عنوان یکی از ثمرات رفت وآمد به مسجد یاد کرد و افزود: حضور کودکان در مسجد از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است و سنگ بنای آینده آنهاست.
پهلوانی عنوان کرد: خانواده به عنوان نخستین کانون تعلیم و تربیت نقش عمده ‏اى در برقرارى ارتباط کودکان و نوجوانان با مساجد دارد. در خارج از خانواده نیز دوستان بر ارزش ها و بینش کودکان تأثیر زیادی دارند.
وی تصریح کرد: وقتی کودکی در فضای مسجد قرار می گیرد و دوست مسجدی پیدا می کند قطعا در روحیه او تاثیر خواهد گذاشت و در آینده او را از آسیب های اجتماعی دور خواهد کرد.
این کارشناس دینی در ادامه به عوامل جذب کودکان به مساجد اشاره کرد و گفت: نحوه برخورد امام جماعت، هیات امنا و خادم مسجد، نظافت و پاکیزگی این اماکن مقدس، وجود وسایل بازی و تفریح کودکان و ... از عوامل موثر در جذب و نگهداشت کودکان در مساجد است.
وی افزود: امام جماعت اگر دارای ویژگی های نظیر آگاهی و دانش روز، وقت شناسی، شیوایی بیان، خلاقیت و ابتکار، همراهی و دوستی با کودکان، آراستگی ظاهری و احترام و تواضع باشد، تأثیری شگرفی در تحولات مثبت در کودکان و در نتیجه گرایش آنان به مساجد خواهد داشت.
پهلوانی با تاکید بر اینکه ادارۀ امور مساجد نباید به شکل سنّتی باشد، خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می شود که اکثر کودکان را به دلیل شلوغ کردن از مسجد بیرون می کنند و یا نسبت به آنان بدرفتاری می شود. این نوع برخوردها سابقۀ بدی را در اذهان کودکان باقی می گذارد.
وی گفت: بهتر است در کنار مساجد مکانی برای بازی کودکان در نظر گرفته شود تا کودکان به شوق بازی بیایند و کم کم با مسجد آشنا شوند.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان افزود: برگزاری مراسم جشن اعیاد مذهبی، جشن تکلیف، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و اعطای مدال و جایزه از دیگر روش های جذب کودکان به مساجد است.
پهلوانی در پایان با اشاره به اینکه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامى برنامه و بودجه زیادی را براى تهاجم فرهنگى اختصاص داده اند و با همۀ ابزارها و شیوه‏ها در پى جدا ساختن کودکان از مسائل توحیدی و اعتقادی هستند، تاکید کرد: یکی از راه های خنثی کردن توطئه های دشمن، بردن کودکان به مساجد و مانوس ساختن آنها با این مکان مقدس است.
وی خاطر نشان کرد: مسجد با کارکردهای زیادی که دارد می تواند والدین و همه دست اندرکاران امر تربیت را کمک کند و راهگشای بسیاری از مشکلات تربیتی آنان به شمار رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه