اخبار داغ

دانا گزارش میدهد؛

واکسیناسیون دانش‌آموزی؛ تیر بدخواهی معاندان به باور والدین/ «اجبار» یا «اختیار»؛ یگانه راه انجام واکسینه گروه سنی ۱۸- سال

واکسیناسیون دانش‌آموزی؛ تیر بدخواهی معاندان به باور والدین/ «اجبار» یا «اختیار»؛ یگانه راه انجام واکسینه گروه سنی ۱۸- سال
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز توضیحاتی پیرامون بازگشایی مدارس ارائه کرد که اظهاراتش حاکی از آن بود که گویا هنوز تصمیمی در رابطه با واکسینه کردن دانش آموزان گروه سنی 18- سال که به ضرورت تزریق واکسن تمکین نکرده اند، نگرفته اند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به رغم تمام اشتیاقی که والدین برای بازگشایی مدارس داشتند، سال تحصیلی جدید نیز مانند سال گذشته با حواشی و ابهامات بسیاری آغاز شد.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , خبرنگار اجتماعی , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این میان به رغم گزارشها و گفتگو های بسیاری که رسانه ها در رابطه با سوالات خانواده ها و ابهامات پیش روی بازگشایی مدارس، منتشر کردند، اما وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی حوزه تعلیم و تربیت، هنوز پاسخ دقیقی به این ابهامات که عمده ترین آنها در حوزه واکسیناسیون خلاصه می شود، نداده است!

,

ریشه بدبینی و تشکیک خانواده ها به واکسیناسیون از آنجایی آغاز شد که وقتی که واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم سرعت گرفت و واردات محموله های چند صد دوزی دولت روحانی جای خود را به ورود محوله های چند ده میلیونی در دولت جدید داد و از طرفی تسریع در تزریق واکسن و گسترش مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سراسر کشور محقق شد؛ واکسیناسیون دانش اموزی نیز در دستور کار قرار گرفت.

,

 

,

, ,

 

,

رسانه های معاند که رسما شاهد از بین رفتن مهمترین عامل تعطیلی مدارس یعنی مشکل واکسیناسیون بودند، این بار شایعه ای دیگر به راه انداختند که گروهی از خانواده ها را در راهی کردن فرزندان خود به مدارس ناامید کنند. آن شایعه خاص گذشته از شایعات دیگر بحث عقیم کردن دانش آموزان بود.

,

 

,

یکی از شایعاتی که در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای پیدا کرد مربوط به گزارشی از دویچه وله آلمان بود که بیش از یک ماه پیش منتشر شد. در لید و مقدمه این گزارش که خبرگزاری دویچه وله آلمان با تیتر« ‌‌‌کودکان را علیه کرونا واکسینه کنیم؟ پژوهش‌ها چه می‌گویند؟» در تاریخ 25 می 2021 منتشر کرد، آماده: آیا واکسیناسیون کودکان و جوانان در برابر کرونا باید انجام شود؟ این سوالی مهم برای خانواده‌‌‌ها است. سیاستمداران بر این کار اصرار دارند، کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان بدبین است، دانشمندان پاسخ یکسانی ندارند.

, خبرگزاری دویچه وله آلمان , خبرگزاری دویچه وله آلمان , « ‌‌‌کودکان را علیه کرونا واکسینه کنیم؟ پژوهش‌ها چه می‌گویند؟», «, ‌‌‌کودکان را علیه کرونا واکسینه کنیم؟ پژوهش‌ها چه می‌گویند؟»,

 

,

, ,

 

,

در این گزارش «کریستیان دورستن»، ویروس شناس مطرح آلمان در رابطه با واکسیناسیون کودکان می گوید: «به نظر می‌رسد که اثرات طولانی مدت در کودکان بیشتر از بروز بیماری به شکل حاد در آنها است.»

, «کریستیان دورستن»، ویروس شناس مطرح آلمان , «کریستیان دورستن»، ویروس شناس مطرح آلمان , «به نظر می‌رسد که اثرات طولانی مدت در کودکان بیشتر از بروز بیماری به شکل حاد در آنها است.», «به نظر می‌رسد که اثرات طولانی مدت در کودکان بیشتر از بروز بیماری به شکل حاد در آنها است.»,

این ویروس شناس ادامه داده: «همچنین سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان نیز از عواقب بیماری کرونا است که نیاز به بستری شدن و درمان در بیمارستان دارد. این التهابی است که می تواند کودکان را از همان دوران دبستان تا بلوغ مشایعت کند.»

, , , «همچنین سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان نیز از عواقب بیماری کرونا است که نیاز به بستری شدن و درمان در بیمارستان دارد. این التهابی است که می تواند کودکان را از همان دوران دبستان تا بلوغ مشایعت کند.»,

در واقع این گزارش و بازتاب جهت دار آن در شبکه های اجتماعی در انوده ها را نه تنها به واکسیناسیون بدین کرد، بلکه والدین بی شماری که طرفدار آموزش حضوری و بازگشایی مدارس بودند را برگرداند.

,

 

,

, ,

 

,

از طرفی مسئولان و متولیان بهداشت و درمان ایران و وزارت بهداشت و متخصصان حوزه پزشکی مدام به خانواده ها اطمینان دادند که واکسیناسیون مشکلی برای انها به وجود نخواهد آورد.

,

دکتر محمد حسن قوسیان مقدم دبیر کل جمعیت هلال احمر در روز 24 شهریور ماه سال جاری در گفت و گو با خبرگزاری دانا با اشاره به تصمیم متولیان بهداشت و درمان کشور مبنی بر واردات واکسن تک دوزه دانش آموزی سینوفارم، گفته است: بسیاری از کشورها از این واکسن استفاده کرده و به نتیجه مطلوبی رسیده اند؛ مثلا چین تا کنون ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن به دانش آموزان خود تزریق کرده است.

, دکتر محمد حسن قوسیان مقدم, دکتر محمد حسن قوسیان مقدم, دبیر کل جمعیت هلال احمر, , , در روز 24 شهریور ماه سال جاری در گفت و گو با خبرگزاری دانا, مثلا چین تا کنون ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن به دانش آموزان خود تزریق کرده است., مثلا چین تا کنون ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن به دانش آموزان خود تزریق کرده است.,

 

,

, ,

 

,

بالاخره پس از فراز و نشیب های بسیار امروز 20 مهر ماه سخنگوی آموزش و پرورش در گفت و گو با رسانه ها از بازگشایی مدارس با ظرفیت 300 نفر خبر داد.

,

علیرضا کمرئی در این خصوص گفته است: با احتساب جمعیت ۱۵ میلیونی دانش‌آموزان در حال حاضر یک‌سوم آن‌ها از آموزش حضوری بهره‌مند هستند؛ یعنی با احتساب جمعیت ۱۵ میلیونی دانش آموزان در حال حاضر ۴.۵ میلیون نفر از آن‌ها یعنی نزدیک به یک‌سوم دانش آموزان کشور از آموزش حضوری بهره‌مند هستند.

,

وی ادامه داد: کلاس‌های نوآموزان پایه اول ابتدایی هفته‌ای یک‌بار برای آشنایی با فضای مدرسه و دانش آموزان هنرستانی حضوری است. به این دلیل که دروس مهارتی و کارگاهی دارند و تعداد آن‌ها نیز در کلاس‌ها کم است و از سویی کارگاه‌های آن‌ها عموما در فضاهای وسیع و باز قرار دارد. 

,

 

,

وی در بخش دیگری از سخنانش می گوید: بازگشایی همه مدارس روستایی و عشایری و مدارس کم‌جمعیت در الگوی بازگشایی قرار دارد. اما دسته اول مدارس که در آغاز مهر باید بازگشایی می‌شدند، تعداد ۱۹ هزار مدرسه روستایی مجوز دریافت کردند. در دسته دوم هم اولویت مهارتی ۳ هزار و ۴۶۰ نفر مجوز اخذ کرده‌اند و در اولویت ابتدایی ۳ هزار و ۷۲۰ نفر اعلام کرده بودند که در اول ابتدایی مدارس را دایر خواهند کرد. همچنین دسته دوم از گروه مدارس روستایی، ۵ هزار و ۴۴۵ نفر هستند که شروع به کار کرده اند.

,

 

,

کمرئی با اشاره به اینکه برای بازگشایی مدارس جمعیت مدرسه نیز ملاک است، گفت: الگوی بازگشایی ارتباط زیادی با جمعیت مدرسه نیز دارد. از این رو در آبان‌ماه ابتدا مدارس زیر ۳۰۰ نفر بازگشایی خواهد شد و سپس سایر مدارس کشور نیز با اولویت جمعیت در دستور کار قرار خواهند گرفت. لذا با توجه به اینکه تعداد مدارس کمتر از ۳۰۰ نفر زیاد است. از این رو بخش گسترده‌ای از مدارس شروع به فعالیت می‌کنند.

,

کمرئی گفت: با توجه به وسعت و سرعت واکسیناسیون در کشور و بهبود وضعیت جامعه فرآیند بازگشایی مدارس را بر اساس روندهای بهداشتی در کشور اعلام می‌کنیم. از این رو اگر شرایط تغییر کند و برای مثال متوجه شویم که به علت اجتماع دانش‌آموزان میزان شیوع بیماری افزایش پیدا کرده است، بر اساس اعلام ستاد کرونا و مصوبات جدید آن تصمیات دیگری اخذ خواهد شد.

, با توجه به وسعت و سرعت واکسیناسیون در کشور و بهبود وضعیت جامعه فرآیند بازگشایی مدارس را بر اساس روندهای بهداشتی در کشور اعلام می‌کنیم. از این رو اگر شرایط تغییر کند و برای مثال متوجه شویم که به علت اجتماع دانش‌آموزان میزان شیوع بیماری افزایش پیدا کرده است، بر اساس اعلام ستاد کرونا و مصوبات جدید آن تصمیات دیگری اخذ خواهد شد.,

 

,

, ,

با این اوصاف از وزارت آموزش و پرورش به عنوان طرف مقابل خانوده هایی که نگران سلامت فرزندان خود هستند انتظار می رفت در اظهار نظر امروز خود که توسط سخنگوی این وزارتخانه ایراد شده، موضع خود را نسبت به واکسیناسیون دانش آموزی اعلام کند و به این وسیله به شایعات رنگ و وارنگ شبکه های اجتماعی خط بطلان بکشد.

,

چرا که سخنان امروز کمرئی بازگویی اظهارت و بازتاب تصمیمات گذشته این وزارتخانه بود و تنها موردی که نیاز به توضیح و تشریح داشت؛ حوزه واکسیناسیون دانش آموزی و پاسخ به سوالات مهم خانوده ها به ویژه مهمترین سوالات خانواده ها از جمله اینکه تکلیف آن دسته از دانش آموزانی که به تزریق واکسن کرونا تمکین نکرده اند و در گروه مدارس300 نفره هستند، چیست؟

,

 

,

نویسنده : علی خدایی

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه