اخبار داغ

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران:

مناسب‌سازی، مناسب نیست!/ ضرورت توجه مسئولان به اشتغال، ازدواج و مسکن نابینایان

مناسب‌سازی، مناسب نیست!/ ضرورت توجه مسئولان به اشتغال، ازدواج و مسکن نابینایان
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با انتقاد از وضعیت نامطلوب مناسب سازی در شهرهای مازندران، گفت: اگر مشکل اشتغال نابینایان حل شود، مشکل مسکن و ازدواج نابینایان به خودی خود حل می‌شود؛ متاسفانه کم نیست زندگی نابینایانی که به دلیل عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی، منجر به جدایی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل بلاغ؛ سید مهدی مسلمی عصر امروز در آستانه 23 مهرماه روز جهانی عصای سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در استان مازندران تعداد هشت هزار و 73 نابینا و کم بینا شناسایی شده است که تعداد 7 هزار و 138 نفر در اداره کل بهزیستی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در استان مازندران، دو هزار و 400 نابینای زن و تعداد 4 هزار و 700 نابینای مرد داریم؛ افزود: از این میزان، تعداد 1900 نفر در زمره نابینایان خفیف، 1750 نفر متوسط، 2000 نفر شدید و بیش از 3300 نابینایی خیلی شدید داریم.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران، با بیان اینکه نابینایی، ناتوانی نیست؛ خاطرنشان کرد: در حال حاضر 175 دانش‌آموز نابینا و کم بینا در مقاطع گوناگون تحصیلی داریم و تعداد قابل توجهی از نابینایان استان در هیئت علمی دانشگاه، وکالت، جاجیم بافی، بافت فرش، گره چینی و بسیاری از مشاغل، فعالیت دارند.

این مسئول با بیان اینکه نزدیک به 200 ورزشکار نابینا و کم بینا در استان مازندران داریم؛ ادامه داد: اما متاسفانه فضای مناسب ورزشی برای این قشر وجود ندارد و به سختی بسیاری از سالن‌ها و مراکز ورزشی، سانس در اختیار این قشر قرار می‌دهند.

مسلمی بیان کرد: حافظه قوی، جهت یابی دقیق و اجتماعی بودن، سه شاخص مهم در میان نابینایان توانمند است، اما در مقابل باید جامعه دسترس پذیری داشته باشیم تا توانایی‌های نابینایان به منصه ظهور برسد.

وی با گلایه از وضعیت نامطلوب مناسب سازی در استان مازندران، عنوان کرد: متاسفانه تنها 30 درصد، ادارات استان برای استفاده معلولان و نابینایان، مناسب سازی لازم صورت گرفته است.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران، گفت: سوال ما اینجا است چرا شهرداری‌های استان در کنار خود از یک مشاور معلول برای پیشبرد مناسب سازی شهری بهره نمی‌برند؟ چرا در ارائه پایان کار توجهی جدی و دقیق به مسئله مناسب سازی نمی‌شود؟

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه در همین حداقل مناسب سازی انجام گرفته نیز بسیاری از نکات مهندسی و اجرایی، رعایت نمی‌شود، حتی مناسب سازی‌ها در پیاده روها نیز محل بسیاری از اشکالات است؛ متاسفانه بسیاری از آسانسورها نه دارای سخن گو و نه دارای کلیدهای برجسته برای استفاده از نابینایان است.

مسلمی، با گلایه از وضعیت فعلی اشتغال، ازدواج و مسکن نابینایان، تصریح کرد: نابینایان باید دیده شوند، متاسفانه قانون جامع حمایت از نابینایان در عمل اجرا و رعایت نمی‌شود؛ در این قانون سهم 3 درصدی برای اشتغال نابینایان در نظر گرفته شده است اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم؛ در قانون هزینه بلیت قطار و هواپیما برای نابینایان، نیم بها است اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم.

وی افزود: اگر مشکل اشتغال نابینایان حل شود، مشکل مسکن و ازدواج نابینایان به خودی خود حل می‌شود؛ متاسفانه کم نیست زندگی نابینایانی که به دلیل عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی، منجر به جدایی شده است.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران، متذکر شد: خوشبختانه در روزهای آینده دستگاه چاپگر بریل را وارد مازندران می‌کنیم که قابلیت چاپ بسیاری از مطالب با خط بریل را دارد.

این مسئول، افزود: این دستگاه با قیمت 300 میلیون تومان خریداری شده است.

مسلمی با بیان اینکه نیازمند کمک‌های خیریان و مردم هستیم، یادآور شد: شماره حساب حقوقی ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۰۷۵۹۰ به نام موسسه جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران آماده دریافت کمک‌های نقدی هم استانی‌های گرامی است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه