اخبار داغ

یتیم‌نوازی ۸۰ کودک با آورده اقتصادیِ تولید مودم و تلفن همراه ایرانی؛

"لیستر"؛ تنها موقوفه دانش بنیان البرز که زمینه اشتغال ۵۵۰ جوان را فراهم کرد

"لیستر"؛ تنها موقوفه دانش بنیان البرز که زمینه اشتغال ۵۵۰ جوان را فراهم کرد
با توجه به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دستاوردهای جوانان ایرانی در بیانیه گام دوم انقلاب در راستای مردمی شدن اقتصاد مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اوقاف البرز این راهبرد را عملیاتی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، حفظ و تثبیت موقوفات، بهره وری اقتصادی و اجرای نیات امینانه واقفین از مهم ترین رسالت هایی است که سازمان اوقاف و امور خیریه در حال انجام آن است اما در سال های اخیر موضوع اقتصاد وقف هم مطرح شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
در سنوات گذشته موقوفات از طریق اجاره داری اداره می شد که بهره های کمی را به همراه داشت، طبیعتا با به حداقل رسیدن درآمد اجرای نیات واقفین هم محدود بود اما در سال های اخیر موقوفاتی که مستعد سرمایه گذاری هستند شناسایی شده اند.
,
 
,
, ,
 
,
کشاورزی، باغ، دامپروری و پیوند وقف با علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان نشان می دهد که وقف دارای ظرفیت های بیشمار دیگری علاوه بر آثار و کارکردهای فرهنگی است، رویکرد اقتصادی وقف از عوامل مهم بهره وری اقتصادی موقوفات است.
,
 
,
حمایت از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای جوانان ایرانی در بیانیه گام دوم انقلاب در راستای مردمی شدن اقتصاد مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و این نسخه شفابخش همان برون سپاری فعالیت ها و واگذاری آن به جوانان نخبه خواهد بود. 
,
 
,
با این مقدمه به سراغ رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه البرز رفتیم تا از رویکرد جدید اوقاف برای ما بگوید و ابعادی از ظرفیت های وقف را که مغفول مانده است را برای عموم روشن کند.
,
 
,
, ,
 
,
بهروز عاشری به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "مفهوم شناسی اقتصاد وقف به درستی تبیین نشده است در حالیکه کارکردهای فرهنگی وقف برای مردم ملموس است، رویکرد و انعطاف بقاع متبرکه موجب شد حتی در زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های مردمی اعم از کمک مومنانه با محور امام زادگان انجام شود.
,
 
,
با توجه به اینکه البرز قطب علم و فناوری کشور است و مردم باید آثار اشتغال ناشی از این ظرفیت های ویژه را مشاهده کنند، اوقاف برون سپاری را در موقوفه سید احمد میرسپاهی معروف به لیستر اجرایی کرده است.
,
 
,
فراهم کردن زیرساخت های استقرار شرکت های دانش بنیان در موقوفه لیستر اولین گامی بود که اوقاف در تفاهم نامه ای با استانداری البرز برداشت. شرکت سامانه آزمای قائم که ماهیتی دانش بنیان دارد، با اتکا به دانش بومی محصولات الکترونیکی و مخابراتی تولید می کند.
,
 
,
در فاز اول تولید مودم های ۱۰۰ درصد داخلی در دستور کار شرکت مذکور قرار گرفت و برای ۱۵۰ نفر در موقوفه لیستر اشتغال زایی شد، البته این روند با نیت واقف که در زمینه دانش، کمک به مستمندان و علوم و تحقیقات بود همخوانی داشت.
,
 
,
استقرار مجموعه دانش بنیان در لیستر به عنوان دستاورد نهاد وقف در نمایشگاه کشوری سازمان اوقاف هم مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از مسئولین البرز با مراجعه به این موقوفه از کارکرد جدید آن متعجب شده بودند.
,
 
,
تولید مودم های بومی موجب اشتغال تکنیسین ها و کارشناسان شد و محصولات آنها به بازار عرضه می شود، فاز دوم این کار تولید محصولات مخابراتی الکترونیکی یا تلفن های همراه ایرانی است چرا که متاسفانه با یک بازار ۱۰۰ درصد خارجی روبرو هستیم.
,
 
,
, ,
 
,
ممانعت از خروج ارز در شرایط تحریم جوانان البرز را ترغیب کرده است تا با شرکت دانش بنیان مذکور بتوانند در راستای تولید محصولات داخلی و قطع وابستگی گام بردارند، این روند موجب اشتغال ۴۰۰ نفر خواهد شد.
,
 
,
موقوفه لیستر توانست با صرف فعل خواستن نشان دهد موقوفات می توانند با توجه به نیازهای جدید جامعه کارکردهای متنوع تری داشته باشند و در اختیار تولید قرار بگیرند. البته مشارکت و سرمایه گذاری در یک بعد دیگر هم وجود دارد.
,
 
,
کمک به آموزش ۸۰ کودک بی سرپرست و بد سرپرستی که از کانون خانواده محروم شده اند، هدف موقوفه لیستر است در نتیجه درآمدهای آن به چرخه حمایت از این کودکان باز می گردد تا علاوه بر عام المنفعه بودن، نیت واقف هم اجرایی شود.
,
 
,
, ,
 
,
موقوفات شاهزاده حسین کردان در ساوجبلاغ برای تولید داروهای ضایعه نخاعی که یک داروی استراتژیک است وارد عمل شده اند، موقوفه سهام دار شده و درآمد فروش دارو برای اجرای نیت به موقوفه باز می گردد.
,
 
,
فارغ از بعد اخروی وقف، بهره وری اقتصادی موقوفات و کارکردهای جدید آن اگر توسط رسانه ها ترویج و انعکاس داده شود قطعا در پیشبرد اهداف موثر خواهد  بود، چرا که گره گشایی از مشکلات مردم همواره مورد تاکید اهل بیت (ع) و معصومین بوده است.
,
 
,
, ,
 
,
در خاتمه باید گفت؛ نیاز سنجی وقف اهمیت ویژه ای دارد، در گذشته مساجد، حسینیه ها، تکایا، انبار، پل و کاروانسرا مطرح بود اما امروز پای نیازهای کنونی جامعه در میان است، آمایش سرزمینی می تواند وقف را به سمت حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان سوق دهد.
,
 
,
البرز در حال حاضر ۸۵ امام زاده واجب التعظیم، بیش از ۱۲ هزار رقبه و ۲ هزار و ۵۰۰ موقوفه دارد.
 
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه