اخبار داغ

گزارشی از وضعیت پنبه کاران مانه و سملقانی؛

آب رفت پنبه‌زارهای خراسان شمالی به دلیل خشکسالی/ سودی که نصیب دلالان می‌شود

آب رفت پنبه‌زارهای خراسان شمالی به دلیل خشکسالی/ سودی که نصیب دلالان می‌شود
شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی هرساله ۷ درصد پنبه استان را تامین می‌کند اما امسال بخاطر خشکسالی تولید وش کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، پنبه به علت آنکه در دنیای امروز موارد مصرف گوناگون دارد، از نظر اقتصادی و تجارتی دارای اهمیت فوق العاده است و به علت احتیاج به انواع وسایل و لوازمی که از فراورده های این گیاه تهیه می شود. روز به روز بر اهمیت و سطح زیر کشت آن افزوده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

هر گاه در کاشت و عملیات داشت و برداشت این گیاه دقت کافی مبذول شود محصول قابل توجهی تولید خواهد شد و به دلیل احتیاج مبرم مردم جهان به این محصول برای تولید لباس، مبلمان و غیره به آن طلای سفید هم می گویند.

,

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می‌شود و هرساله ۷ درصد پنبه استان را تامین می‌کند.

,

هم اکنون سه مرکز خرید در این شهرستان آماده تحویل پنبه کشاورزان هستند و کارخانه نخ ریسی نیز یکی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای برای کشاورزان پنبه کار این دیار است.

,

7هزار هکتار از زمین های کشاورزی مانه و سملقان زیر کشت طلای سفید رفته است ولی امسال به دلیل کم بارشی و گرانی ابزار و اداوت مراحل کاشت، داشت و برداشت، کشاورزان مانه و سملقانی با این چالش روبه رو شده اند که آیا سال آینده نیز زمین ها را پنبه بکارند یا خیر؟ 

,


کم آبی، تولیدمان پنبه را به نصف کاهش

,
, کم آبی، تولیدمان پنبه را به نصف کاهش, کم آبی، تولیدمان پنبه را به نصف کاهش,

علی ریحانی یکی از کشاورزان بخش مانه در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک از مانه وسملقان گفت: امسال هفت هکتار پنیه کاشته ام، سال های گذشته از هر هکتار چهار تن پنبه عاید می شد که امسال با توجه به کم آبی، این مقدار به بیش از دو تن نخواهد رسید.

,

وی ادامه داد: هزینه اولیه از بذر گرفته تا جمع کردن و ادوات مورد نیاز به صورت تصاعدی بالا رفته است، چیز زیادی برای کشاورز نمی ماند و بیشترین سود عاید دلالان می شود.

,

این کشاورز با بیان اینکه به دنبال تجهیز مزارع خود به آبیاری قطره ای هستم، گفت: اگر مراحل دریافت مجوز و استعلامات برای آبیاری قطره ای کمی آسان تر شود در آسال هایی که دچار کم آبی هستیم، در تولید محصول به کمک کشاورزان خواهد آمد.

,

این کشاورز افزود : اگر امسال درآمد با هزینه ای که کردیم نخواند و کفاف هزینه ها را ندهد مجبور می شویم محصول دیگری مثل گندم را جایگزین کشت پنبه کنیم.

,

وی خاطرنشان کرد: مزارعی که سطح کمتری را به کشت پنبه اختصاص دادند و مشکل آب نداشتند تولید خوبی داشتند حتی شاید از سال های قبل بهتر ولی ما به دلیل مشکل کم آبی و ماهی یکبار آب دادن محصول خوبی نداشتیم.

,

کشاورز دیگری از بخش مانه  گفت: هزینه ها نسبت به سال قبل 5 برابر شده است ، بطوریکه بذری که ده هزار تومان می خریدم امسال با پنجاه تا شصت هزار تومان خریدیم، کرایه تراکتور از سیصد هزار تومان به یک میلیون دویست تومان رسیده است.

,

صدیقی تاکید کرد: اگر قیمت پنبه از بیست و پنج هزار تومان کمتر شود اصلا برای کشاورز سود ندارد و فقط هزینه ها ی انجام شده را می تواند جبران کند.

,

وی اظهارکرد: به دلیل اینکه کشت مکانیزه نیست شرایط استفاده از دستگاه های پنبه جمع کنی را نداریم و دستگاه های  کشت مکانیزه در شهرستان کم هست و زمان کشت پنبه محدود است و نمی شود زمان زیادی منتظر بود که این امر اجرا شود.

,

 

,

, ,

 

,

وجود مافیای پنبه در شهرستان 

, وجود مافیای پنبه در شهرستان , وجود مافیای پنبه در شهرستان ,

این کشاورز اظهارکرد: سود حاصل از کشت پنبه عاید دلالان می شود چراکه مافیای پنبه ایجاد کرده اند و گاهی حتی اجازه خروج پنبه از شهرستان را نیز به ما نمی دهند و ما مجبور می شویم  پنبه تولیدی خود را به کارخانه جات داخل شهرستان بفروشیم.

,

صدیقی تاکید کرد: حتی تجار سایر استان ها نیز به راحتی نمی توانند محصول پنبه شهرستان مانه و سملقان را خریداری کنند.

,

وی در خصوص خرید تضمینی پنبه نیز گفت: اگر دولت همچون خرید تضمینی گندم برای محصول پنبه نیز قیمتی را برای خرید تضمینی اعلام می کند خودش هم بخرد بسیار به نفع پنبه کاران خواهد بود.

,

وی اضافه کرد: در حال حاضر خریدار با قیمتی که خودش می گوید محصول را می خرد و  کاری به قیمت مصوب دولتی ندارد و زمانی که با اعتراض مواجه می شو می گوید بروید به دولت بفروشید.

,

این پنبه کار مانه ای تاکید کرد: در این میان بیشترین سود را دلالان می برند و کشاورز که زحمت اصلی را کشیده است چندان بهره ای نمی برد.

,

 

,

سود خوب پنبه کاران

رییس جهاد کشاورزی شهرستان مانه  و سملقان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در خصوص سطح زیر کشت پنبه گفت: 7 هزار هکتار زمین امسال به زیر کشت پنبه رفته است که 2 هزار هکتار بذر کار ردیفی است و هزار هکتار برداشت به صورت مکانیزه است.

, سود خوب پنبه کاران, سود خوب پنبه کاران,
,
,

هادی قهرمانیان افزود: با توجه به اینکه خرید تضمینی پنبه وش هر کیلیویی 638 هزار و 154 ریال است و از هر هکتار پنبه سه تن پنبه برداشت می شود و هزینه هر هکتار به طور تقریبی پانزده میلیون است مقدار سود دهی کشاورز سی میلیون تومان خواهد بود.

قهرمانیان در خصوص فروش پنبه نیز گفت: کشاورز در فروش وش آزاد است که به هرکسی که قیمت بالاتری پرداخت می کنند بفروشد و اجباری بر خرید تضمینی نیست چراکه سازوکار خرید تظمینی برای حمایت از کشاورز است.

,
,
,

وی در خصوص استقبال کشاورزان از فروش تضمینی اظهارکرد : در حال حاضر کشاورزان محصول خود را به کارخانجات تحویل می دهند.

,

این مقام مسئول در خصوص مساحتی که تحت آبیاری قطره ای است نیز خاطرنشان کرد: 450 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با روش قطره ای آبیاری  می شوند.

وی دارا بودن حداقل سه هکتار زمین، نداشتن مشکل حق آبه و توانایی پرداخت خود یاری را از شرایط دریافت تسهیلات برای آبیاری قطره ای اراضی برشمرد و اضافه کرد: هر چه هکتار اراضی بالاتر باشد مقدار خود یاری کمتر است.

رییس جهاد کشاورزی مانه و سملقان تصریح کرد: سال گذشته به ازای هر هکتار سی میلیون کمک بلاعوض برای مجهز کردن اراضی به مکانیزم آبیاری قطره ای پرداخت می شد.

,
,
,
,
,

وی همچنین در خصوص فروش محصول به خارج از استان گفت: کشاورزان می توانند محصول خود را با رعایت مسائل قرنطینه در حمل و نقل به هر استانی که تمایل دارند بفروشند.

,

 

,

, ,

 

,

برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی

, برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی, برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی,

وی گفت: در یکی از کارخانه های شهرستان کشت به صورت قرار دادی هست و که در ابتدای کشت با کشاورز قرار داد می بندند که تحویل نهاده و کشت مکانیزه را انجام دهد و نظارت هم توسط کارشنان انجام می شود.

,

به گزارش عصراترک، در جلسه ای که با حضور مسئولین جهاد کشاورزی و غلامرضا رمضانیان دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان مانه وسملقان برگزار شد، برنامه ریزی و رایزنی در خصوص کشت قراردادی پنیه در سطح ۵۰۰ هکتار در شهرستان انجام شد.

در این ۵۰۰ هکتار توافقی که انجام شده است ۱۹۶ بهره بردار را شامل می شود و زمین های آبی است و بنابراین که پنبه ها با قیمت توافقی خریداری شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه