اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد؛

پیش‌بینی برداشت ۳ هزار کیلوگرم ترنجبین در خلیل‌آباد/ درآمدزایی روستائیان از خارهای بیابان

پیش‌بینی برداشت ۳ هزار کیلوگرم ترنجبین در خلیل‌آباد/ درآمدزایی روستائیان از خارهای بیابان
شبان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از ۳ هزار کیلوگرم ترنجبین خشک از مزارع خارشتر در خلیل‌آباد برداشت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با اعلام این خبر اظهار داشت: برداشت ترنجبین در حالی در شهرستان خلیل‌آباد آغاز شده که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از 3 هزار کیلوگرم ترنجبین خشک از رویشگاه‌های این محصول برداشت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰۰ نفر به مدت دو ماه در برداشت این داروی باارزش گیاهی شرکت دارند، خاطرنشان کرد: کار جمع‌آوری ترنجبین در شهرستان خلیل‌آباد بیشتر از مراتع روستاهای تکمار، ارغا، کاهه، جابوز و شهر کندر انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تاکید بر اینکه ترنجبین از گیاه خارشتر برداشت می‌شود که در فصل گرما مانند شبنم بر روی برگ و شاخه‌های آن ظاهر و قبل از طلوع آفتاب باید جمع‌آوری شود، تصریح کرد: خارشتر فواید درمانی زیادی دارد به‌نحوی‌که از روغن برگ آن برای دردهای روماتیسمی، روغن گل آن برای بواسیر و عرق خارشتر برای دفع سنگ کلیه و مثانه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه گیاه خارشتر در اراضی زراعی یک گیاه مهاجم محسوب می‌شود ولی توسعه این گیاه در مراتع و برداشت آن می‌تواند کمک شایانی به تأمین علوفه دام‌ها و کاهش هزینه‌های تولید برای دامداران داشته باشد، اذعان کرد: از هر هکتار می‌توان هشت تن علوفه خشک خارشتر برداشت کرد.

شبان با اشاره به اینکه ۸ تا ۱۴ درصد این گیاه را پروتئین تشکیل می‌دهند و به لحاظ تولید انرژی شبیه یونجه است، عنوان کرد: پرورش دام در مناطق خشک مواجه با کمبود و نوسانات تأمین خوراک به‌ویژه در طی فصول خشک سال است، در همین زمان استفاده از گیاهان شور زیست همانند خارشتر می‌تواند تأمین‌کننده نیاز غذایی نشخوارکنندگان کوچک باشد.

وی با تاکید بر اینکه گیاه خارشتر علاوه بر خواص دارویی یکی از علوفه‌های خوراکی برای دام‌ها از جمله شتر، گاو و بز محسوب می‌شود، تشریح کرد: این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و برای رشد به آب کمی نیاز دارد به‌نحوی‌که یک هکتار کاشت خارشتر در سال تنها ۲ هزار مترمکعب آب موردنیاز است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه