اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:

برجام و معطل ماندن ۸سال اقتصاد کشور/ظریف از ملت ایران عذرخواهی کند

برجام و معطل ماندن ۸سال اقتصاد کشور/ظریف از ملت ایران عذرخواهی کند
دادگر با اشاره به اینکه برجام اقتصاد کشور را ۸ سال معطل کرد، گفت: ظریف به دلیل اشتباهات مهلک خود از ملت ایران عذرخواهی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از سفیرافلاک، حجت‌‌اله دادگر در سلسله نشست‌های روشنگری و بصیرت افزایی مجازی مرکز نسرا لرستان، اظهار داشت: قبل از هر موضوعی بایستی پرسید آیا برجام یک معاهده بین‌المللی است یا صرفاً یک تفاهم‌نامه سیاسی بین جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ که می‌توان از لحاظ حقوقی و ماهیتی به آن پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

وی افزود: دولت ایالات‌متحده قبل و بعد از رسانه‌ای شدن موافقت‌‌نامه بر این موضوع تأکید داشتند که برجام یک معاهده بین‌المللی نیست و نمی‌توان برای آن اعتبار حقوقی در نظر گرفت، درعین‌حال دیپلمات‌های کشور ایران نیز ادبیاتی مشابه با دولتمردان آمریکایی اتخاذ کردند و آنچه درنهایت اتفاق افتاد این بود که تیم دیپلماسی ایران نتوانست ضمانت‌نامه الزام‌آور به دست آوردند.

,

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل عنوان کرد: برجام که بین ایران و کشور‌های ۱+۵ در راستای توافق برنامه هسته‌‌ای ایران بود سال ۲۰۱۵ در وین اتریش به سرانجام رسید و طبق این قرارداد، کشور ایران باید در زمینه‌های هسته‌ای و پذیرش پروتکل الحاقی اقداماتی انجام دهد تا از تحریمات اتحادیه اروپا، شورای امنیت و آمریکا خارج شود.

,

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است که تیم‌ مذاکره‌کننده بر اساس خوش‌خیالی به غرب نگاهی راهبردی به عرصه بین‌المللی و مذاکرات نداشت و به این خاطر نتوانست از ابزارهای دیپلماسی در جهت احقاق حق در برجام مقاومت کند.

,

دادگر با اشاره به معطل کردن هشت سال اقتصاد کشور به برجام و وعده‌های کشور‌های غربی، گفت: ظریف در مجلس شورای اسلامی چندین بار تأکید کرد که تحریم‌ها «لغو» خواهند شد اما آنچه اتفاق افتاد و خود ظریف به آن اعتراف کرد درج چندین‌باره کلمه «تعلیق» در متن مذاکره برجام بود.

,

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل بیان کرد: اخیراً ظریف دریکی از شبکه‌های اجتماعی لب به اعتراف نمود و گفت تیم‌ مذاکره‌کننده از درج کلمه «تعلیق» در متن برجام به او چیزی نگفتند، این امر نه‌تنها تیم‌ مذاکره‌کننده را زیر سؤال می‌برد بلکه بیشتر متوجه خود او است چرا بدون مطالعه متن برجام را امضاء کرده و در قبال آن نیز کشور ایران تمام تعهدات‌ خود را انجام داده است.

,

وی با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در رسانه‌های آمریکا که «توافق بد بهتر از توافق نکردن است»، گفت: این حرف موجب شد تا دولتمردان آمریکایی آن را به‌عنوان دستاویزی برای پیشبرد اهدافشان قرار دهند و مذاکراتی که قرار بود «بُرد_بُرد» باشد کاملاً تغییر کرد و به یک نتیجه «باخت_بُرد» به نفع آن‌ها شود.

,

دادگر بیان کرد: سرانجام برجام بی‌فرجام شد و دولت روحانی و ظریف باید به خاطر اشتباهات مهلک خود از ملت ایران عذرخواهی کنند، همچنین این امر باعث شد دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی در آینده پیش رو تمرکز خود را روی مذاکرات بیشتر داشته باشند و فریب وعده‌های پوچ غرب را نخورند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه