اخبار داغ

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی عنوان کرد؛

آزادسازی پهنه‌های معدنی خراسان شمالی تعیین تکلیف شود/ بلبشوی خرید و فروش پروانه‌های اکتشاف معدن با قیمت‌های نجومی

آزادسازی پهنه‌های معدنی خراسان شمالی تعیین تکلیف شود/ بلبشوی خرید و فروش پروانه‌های اکتشاف معدن با قیمت‌های نجومی
مهدی سجادی گفت: آزاد نشدن پهنه های معدن در اختیار سازمان زمین شناسی و ایمیدرو و بلاتکیف ماندن این آزادسازی موجب شده است که در استان عده ای دلال نسبت به فروش پروانه های اکتشافی معادن با قیمت های نجومی جولان دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی سجادی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: مطالعه و توسعه اکتشافات معدنی در سطح استان ها از جمله وظایف سازمان های زمین شناسی و ایمیدرو است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,  ,

سجادی گفت: از سال 92، پهنه هایی از خراسان شمالی به سازمان زمین شناسی و ایمیدرو کشور بابت انجام مطالعات اکتشافی در حوزه معدن واگذار شدند و پهنه ها در اختیار این دو سازمان قرار گرفتند تا مطالعات به پایان برسند.

,

وی بیان کرد: مناطقی از شهرستان های اسفراین، فاروج و جاجرم در اختیار سازمان زمین شناسی کشور قرار گرفتند که این سازمان مطالعات اکتشافات معدنی خود در این پهنه ها را انجام و گزارشات نهایی آن را در فصل زمستان سال گذشته تکمیل و به وزارت صمت ارائه داد.

,

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: سازمان زمین شناسی کشور در پهنه ای که در اختیار گرفت پس از انجام مطالعات اکتشافی، توانسنت 16 نقطه امید بخش در زمینه وجود مواد معدنی را شناسایی کند.

,

وی در ادامه درباره انجام مطالعات اکتشافی توسط سازمان ایمیدرو نیز عنوان کرد: پهنه ای در حدفاصل مناطق جاجرم-اسدلی، اسدلی-فاروج به این سازمان واگذار شد تا مطالعات شناسایی و اکتشاف مواد معدنی انجام شود.

,

سجادی گفت: مطالعات اکتشافی این پهنه نیز به پایان رسید و در این پهنه 9 نقطه امید بخش ماده معدنی شناسایی شدند.

,

وی خاطر نشان کرد: مطالعات انجام شده توسط این دو سازمان، مطالعات سطحی بودند و مطالعات عمقی در این پهنه ها انجام نشده است.

,

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این مطلب که وزیر صمت دولت پیشین اعلام کرده بود پهنه های معدنی مطالعه شده در کشور البته غیر از مناطق امید بخش شناسایی شده که در اختیار دو سازمان یاد شده بودند باید آزاد شوند، عنوان کرد: اجرای این امر در راستای  تغییر دولت و حکم دادستان کشور همچنان بلاتکلیف باقیمانده است.

,

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی این بلاتکلیفی موجب شده است که پس از پیدا شدن منابع سرب و روی در منطقه آلبلاغ شهرستان اسفراین مسئله دلال بازی در حوزه معدنی استان رونق بگیرد.

,

سجادی گفت: در استان عده ای دلال نسبت به ثبت محدوده ای معدنی با طرح وجود سرب، روی و دیگر فلزات اقدام و پروانه اکتشاف دریافت کردند که آنان پروانه های اخذ شده خود را با ارقام میلیاردی به خریداران بومی و غیر بومی می فروشند

,

وی افزود: این در حالی است که بر روی این محدوده های دارای پروانه هیچ مطالعه ای و حفاری انجام نشده است.

,

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: قیمت پروانه های اکتشافی که معامله می شود شش برابر قیمت واقعی است.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: نقل و انتقال این پروانه ها تا زمانیکه تاریخ پروانه های صادره به پایان نرسیده باشد به صورت قانونی در حال انجام است.

,

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تصریح کرد: چرخیدن این پروانه در چند دست به ضرر بخش معدن است و این رویه اجازه نمی دهد که مطالعه، اکتشاف و بهره برداری از محدوده های معدنی توسط سرمایه گذاران واقعی حوزه معدن انجام شود.

,

سجادی در خاتمه خواستار شد: قوه قضاییه و دولت رییسی نسبت به آزادسازی پهنه های معدنی در اختیار سازمان های زمین شناسی و ایمیدرو اقدام و آنها را تعیین تکلیف کند.

,

انتهای پیام/ق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه